Cooler Master Extreme Power 500W PSU ATX 2.0 låter MYCKET :(|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Cooler Master Extreme Power 500W PSU ATX 2.0 låter MYCKET :(
Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 22, 2006 - 1:46 am
sp_Permalink sp_Print

Plockade ihop en burk inatt med ett sånt nätagg och den låter som fasen. Vad kan det bero på undrar jag? Den verkar inte vara paj iaf för den fungerar normalt men har ett högt ljud (högre än min Chieftec 400W, iofs lite lägre effekt men ändå). Den här ska vara super silent och snurra med 20dBA. Fläktgallret kan väl inte höja ljudet så mycket? Någon inställning?

Denna handlar det om:
http://www.datorbutiken.com/ho.....MEXPWE-500

EDIT: agget är förresten splitt nytt

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1103523
December 22, 2006 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Byt ut fläkten som är i till en tyst (låg rpm) 120mm.

sideline
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
1103538
December 22, 2006 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Ska man verkligen behöva byta ut fläkten i ett "super silent" nätagg!? Det känns väldigt onödigt, men om orginalfläkten låter för mycket kanske det vore smart.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1103606
December 22, 2006 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipset! Har funderat på att byta ut fläkten, men frågan är om det är samma kontakt som i en chassiefläkt?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1103608
December 22, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ramon wrote: Tack för tipset! Har funderat på att byta ut fläkten, men frågan är om det är samma kontakt som i en chassiefläkt?

Tror det kan vara 2pins för nätaggsfläkten. Jag ska själv byta ut min men har inte hunnit göra det än. Kan även vara 3pins. Kontrollera först innan du köper. Finns ju extremt tysta chassifläktar på under 20 dB, som tex Noctua som ligger på 17dB.

/Dani

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1103613
December 22, 2006 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, jag får ta och kolla upp det, thx 🙂

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1103783
December 23, 2006 - 1:51 am
sp_Permalink sp_Print

Hepp, ska be brorsan returnera agget och köpa en mycket tystare och bättre istället. Någon som vet hur det är med ångerrätten hos datorbutiken? Kan man även ångra saker som vart uppackade?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1103787
December 23, 2006 - 2:05 am
sp_Permalink sp_Print

Använda varor har man EJ ångersrätt på vad jag förstått. Jag har dock lyckats att få igenom det ett par gånger, men då gäller det att varan är i oförändrat skick samt att kartongen är helt intakt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1103800
December 23, 2006 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Du har ju distanshandelslagen att gå efter och eftersom detta agg uppenbarligen inte håller vad butiken lovat ser jag inte hur det ska vara något problem.

//Andreas

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1104095
December 24, 2006 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Delphi: Ahh, bra, ska ringa db så fort de har telefontid igen.

Btw, brorsan köpte ett Xilence agg som en lokal datorbutik hade hemma och den låter knappt något. Mycket tystare än Cooler Mastern... Så nu är det ljudproblemet fixat 🙂

candyraver
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
1105317
December 28, 2006 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Samma problem här, köpte också för att det var av ett välkänt (tyst märke) och gav bra med ström men fan va det väsnas, inga andra fläktar i min dator låter så mycket som agget, inte ens fläkten på mitt grafikkort.

Blir nog svårt att lämna tillbaka då det är använt dessutom så måste jag ha ett agg.

Jag märker agget går ner i varv efter ett tag, det är ju en fröjd för örat men är det någon som har erfarenhet av att byta fläkt i ett agg? Kan tänka mig man måste lödda lite...

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1105350
December 29, 2006 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ringt db och de sa att jag kunde göra en returanmälan och skicka in nätagget, så skulle en tekniker avgöra om jag får återköp på den eller inte. Men om förpackningen samt nätagget inte är slitet (kartongen ser ut som ny, så även agget), med andra ord den är "säljbar i nytt skick", så skulle inte han se något problem med att få återköp då produkten ej lever upp till vad det står på förpackningen. Han kunde dock inget lova såklart, men ifall de inte återköper den så får jag tillbaks agget.

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1105363
December 29, 2006 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Ramon wrote: Delphi: Ahh, bra, ska ringa db så fort de har telefontid igen.

Btw, brorsan köpte ett Xilence agg som en lokal datorbutik hade hemma och den låter knappt något. Mycket tystare än Cooler Mastern... Så nu är det ljudproblemet fixat 🙂

Hahaha jag köpte ett xilance 420W till brossa, men vart dem får tyst i från vet jag inte. om du lastar agget med 50W kanske det är tyst, så fort lasten ökar och värmen så surrar det friskt.
Dessutom är det så dåligt byggt så det är nån jälva sladd eller nått som ligger o tar imot.

De säger att man får de man betalar för och ja det får man i detta fall skit 😀

candyraver
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
1105371
December 29, 2006 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Ramon wrote: Jag har ringt db och de sa att jag kunde göra en returanmälan och skicka in nätagget, så skulle en tekniker avgöra om jag får återköp på den eller inte. Men om förpackningen samt nätagget inte är slitet (kartongen ser ut som ny, så även agget), med andra ord den är "säljbar i nytt skick", så skulle inte han se något problem med att få återköp då produkten ej lever upp till vad det står på förpackningen. Han kunde dock inget lova såklart, men ifall de inte återköper den så får jag tillbaks agget.

Nice, jag har precis gjort en anmälan till dustinhome, jag sa helt enkelt att det väsnas mer än lovat och har bara 1 hdd och 1 cd-rom så så mycket watt borde den fan inte ta. Jag skrev även att lådan var intakt. I guess man får betala frakten själv...

Hör av dig och berätta hur det gick med DB

För ett sånt här oväsen kan man fan inte leva med även om man överclockat lite

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1105376
December 29, 2006 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

EliXyR wrote: [quote=Ramon]Delphi: Ahh, bra, ska ringa db så fort de har telefontid igen.

Hahaha jag köpte ett xilance 420W till brossa, men vart dem får tyst i från vet jag inte. om du lastar agget med 50W kanske det är tyst, så fort lasten ökar och värmen så surrar det friskt.
Dessutom är det så dåligt byggt så det är nån jälva sladd eller nått som ligger o tar imot.

De säger att man får de man betalar för och ja det får man i detta fall skit 😀

Det är möjligt att det exemplaret/modellen var skit, men den brorsan köpte (480W med 120mm fläkt) duger helt ok och den låter inte mycket, varmt är den inte heller. Visst finns det mycket bättre agg, men för de pengarna som det kostade så är det bra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 133
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL