December 20, 2006
Hej
Jag har lite funderingar över core 2 duo och dess teknik..processorerna levereras med en väldigt låg klockfrekvens och är dessa "gjorda" för att överklockas eller körs de snabbt som de är? ta tex en e6600 på 2.4 ghz..vad/vilken enkärning processor skulle man kunna mäta den prestandamässigt med? är tex en klock på 3 ghz på varje kärna bättre i core 2 duo än en ensam kärna på 3 ghz?
tack för svar
December 1, 2006
Skulle nog påsta att Core 2 Duo är bättre än en enkärnig CPU i alla lägen, just för att de har två kärnor. Är inte så bra på att förklara det där, men väldigt enkelt uttryckt så kan man väl säga att det är som två processorer i en helt enkelt.... 🙄
Och klockvänliga är dem helt klart (beror ju en del på övriga komponenter också förstås). Jag har min E6300 uppe på 2.8GHz just nu, tänkte mig upp en bit till när jag bytt kylningen som jag fick hem idag... 😀
February 22, 2006
Christer52 wrote: Men en Pentium D är väl nästan likvärdig, men kanske lite dyrare, om en vill upp lite i Ghz?
Om du vill ha fler Mhz för att kunna säga till polarna att din processor är på si och så många mhz så är den rätt bra.
Ska du använda processorn så suger den i jämförelse.
föreställ dig att du klockar upp din pentium D till 4 ghz, den klarar då av att beräkna 1 miljon decimaler av Pi på ca 30 sekunder.
Ta istället en E6600 på 2.4 ghz (helt oklockad), den klarar samma beräkning på precis över 20 sekunder. Den är självklart även klart snabbare än Pentium D på exakt allt och inte bara på att beräkna decimaler till Pi.
February 12, 2003
"Jag klarar SuperPI 1M på 11.125s, tihihiihihiih" *fniZz* 😉
Nä, men seriöst, Core 2 Duo pissar på P4, sliter det i stycken, äter det, spyr upp det, kastar klusterbomber på det, äter upp det igen och skiter ut det. Ungefär så bra är Core 2 Duo. 🙂
February 12, 2003
Poontus wrote: Mean Machine, vad har du för kylning för att kyla den där? intekonstigt att den går varmare än någon AMD processor du haft tidigare eller vad du snackade om i en annan tråd 😛
Hehehehe. Ja, jag förväntar mig inte att en Core 2 Duo @ 1.78V ska gå kallare än en 90W AMD, men på standardfrekvenser går den varmare.
Det där är gjort under en Vapochill LS, mer roligheter med min rigg nedan:
https://www.nordichardware.com.....t7833.html
September 24, 2006
Ska man ha en idiot billig CPU är det bara att satsa på Celeron som verkligen kostar 321kr (http://prisjakt.se/produkt.php?p=64185), sedan kan man uppgradera till en core 2 duo om man inte har råd för tillfället. Jag har en känsla av att även om Celeronen sätter superpi på 50s så vinner den ändå Prestanda/krona.
Går man upp till 1000kr klassen gäller AMDs billigaste CPUer.. allt efter det vinner Core 2 duo. Men Pentium D luktar verkligen, Intel erkännde själva att de bara slängde ihop skiten för att ha ett svar på AMD:s X2or som var de bästa utav första generations Dubbelkärniga CPU:er. Ska man spela kan jag med gott sinne påstå att AMD regerar om du ska t.ex. ha ett kort ur nvidias 7000 serie (även fast core2 såklart är att föredra), skillnaden i FPS blir kanske 10 i normalfallet om man satsar på att hamna runt 50-60 fps med AMDn (såklart varierande beroende på spel). Super Pi förklarar ganska bra t.ex. hur snabbt det går att packa upp filer, och beskriver dessutom längden på din Penis.
December 20, 2006
jag har dock hört massa skitsnack om moderkortet jag har..asus p5w dh deluxe som tydligen inte ska klara mer än 380 fsb? varför skulle man göra andra kort i samma prisklass som klarar 500? blev lite förvirrad över det där..
just nu surrar min e6600 på 3.2 ghz med orginalfläkten och idlen ligger väl på runt 35 grader...grymt bra.. mitt superpi 1M går på 17 sec blankt..men jag vill ju självklart överklocka mer.. då är det ström och fläkt som måste mixas med eller hur? skulle ju vara bortkastat om mitt moderkort skulle hindra processorn för att arbeta till absolut fullo...
2 Guest(s)