April 2, 2010
Hej!
Jag har en laptop (Dell) med en Intel Core 2 Duo T9300 processor, som tydligen ska ha en stock core speed på 2500 Mhz.
Ibland när jag glor på film eller gör något annat grafiktungt så kan det börja toklagga, och trots att jag stänger av alla program så fortsätter det sega sig ett bra tag. CPU-användning ligger på 100% och det är ofta ett antal svchost.exe som tar upp en ganska stor del, dock inte allt. Har försökt finna en specifik process/tjänst som kan vara orsaken men det känns som att cpu-användningen delas upp på såpass många olika processer/tjänster att jag tvivlar på att det är just en specifik som är problemet.
Det konstiga är att Intel Processor ID Utility mäter min core speed till allt från 500 till 1500 Mhz då CPU-användning ligger på 100%. Piriform Speccy likaså. Sen om jag väntar 20 minuter tills laggen har gått över och cpu-användningen ligger nere på ca 10%, så kan Intel-programmet visa 2500Mhz, precis som det ska vara.
Jag kör inte på batteri, jag har energiinställningarna på högsta prestanda, och processorns temperatur ligger på ca 58-60 'C. Så vad kan vara fel? Rent spontant känns det som att processorn stryps såfort jag gör något grafiktungt (film, spel, internet). Finns det något program som kan mäta detta på ett bra sätt?
Vore grymt om någon visste något!
March 10, 2003
Den klockar ner sig för att inte överstiga en viss temp. En jag känner hade strul med sin.
Den var så full av damm att den vägrade gå över 800mhz pga av överhettningsskyddet slog in.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)