Core Temp och Speedfan, vilken att lita på?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Core Temp och Speedfan, vilken att lita på?
Joshin
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 15, 2007 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare

Jag byggde nyligen ihop en ny dator med vattenkylning men temperaturen får mig att blir aningen fundersam på om jag satte blocket tillräckligt hårt. Då coretemp och speedfan(beta) kan avläsa dom där digitala temperaturmätarna som ger tempen på kärnorna, så borde dom ju visa samma sak. Men icke sa nicke.
Speedfan säger 25-29 grader idle på mina 4 kärnor, medans coretemp hävdar 39-44 grader idle. Visst, en qx6700 blir ganska varm men 40 grader idle så sitter ju nått fel nånstans. Så, till frågan, vilken av dom två ska jag lita på? Borde jag ta loss cpu blocket och montera igen och kolla så att allt sitter optimalt, eller ska man rentav bortse från den temperatur som coretemp hävdar?

Hoppas det finns nån snäll person där ute som kan guide'a mig in på rätt spår.. 🙂

Ten
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
1118598
February 15, 2007 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Coretemp kör jag med, och i annat fall är du osäker ta det med högst temp så du inte kör i för hög temp vad ligger du vid load i för temp?. Och du kan ju testa mounta om cpu blocket oxo, bara för att vara säker du har bra kontakt med IHS men QX6700 är ganska varma om jag har fattat rätt iaf i load:)

Joshin
Medlem
1118611
February 15, 2007 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr så blir det väl att ta loss allt och sätta dit igen, tänkte försöka undvika det men som du säger så vore det ju dumt att bortse från den högsta tempen. Vid load ligger det just nu på 59-60 för samtliga kärnor enligt coretemp. Tur att man har kvar lite kylpasta.. 😛

Ten
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
1118614
February 15, 2007 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur mkt har du klockat? och vad har du för vattenkylnings prylar QX67 genererar en massa värme iaf.

Joshin
Medlem
1118629
February 15, 2007 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som jag tycker är lite skumt, inget är klockat än så länge, allt är stock speed än så länge. Kylningen är ihopplockad från DangerDen och inkluderar DD TDX-775 cpu block, Termochill PA120.2 radiator och DD-5 pump. Jag kyler endast cpu'n än så länge i systemet.

Highspeedfreak
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
1118638
February 15, 2007 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det känns som något är fel. Temperaturerna känns spontant alldeles för höga. Är den monterad rätt? Har du rätt mängd kylpasta?

Joshin
Medlem
1118647
February 15, 2007 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Absolut highspeedfreak, därför jag tror att coretemp helt enkellt är ute och cyklar. Blocket är installerat som det ska(det sitter rätt, även om jag kan skruva åt stödpinnarna betydligt hårdare så sitter blocket på plats och ganska hårt) och inte borde det vara 10-15 graders skillnad pga dåligt applicerad kylpasta. Jag ska plocka isär delarna och fästa allt igen för att vara på den säkra sidan när jag kommer hem från semestern(thailand i 3 veckor imorgon). Men nog tycker jag speedfans rapport om 39 grader full load låter betydligt mer sannorlikt än 59 grader(speciellt då jag inte kyler något annat än cpu'n).

Hur som helst, man får tacka för hjälpen och jag ska försöka att återkomma om tre veckor om det blev någon skillnad eller inte(om jag kommer ihåg, minnet sviker ibland).

Highspeedfreak
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
1118651
February 15, 2007 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle testa att mäta med Intel Thermal Analysis Tool -TAT. Jag trodde att speedfans temp generellt var "sämre" dvs mindre exakt än antingen coretemp eller TAT. Det påstås att speedfan använder sig av en sensor i moderkortet medan TAT och Coretemp använder sig av sensorer i CPU'n. Testa montera om och hoppas. Lycka till!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 378
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL