March 10, 2003
Aldrig förstått det här med kompatibla minnen mellan CPUs. Jag har bara valt det minnet jag vill ha och det har fungerat. Veta att ett tag var det lite sådär med Intel pga att de körde en annan Volt och vissa minnen behövde således mer startspänning än vissa moderkort gav.
Kanske kan vara mer känsligt om man håller på med seriös överklockning. Men då är det andra prisklasser man snackar om med.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 17, 2001
Ctrl;1286417 wrote: Aldrig förstått det här med kompatibla minnen mellan CPUs. Jag har bara valt det minnet jag vill ha och det har fungerat. Veta att ett tag var det lite sådär med Intel pga att de körde en annan Volt och vissa minnen behövde således mer startspänning än vissa moderkort gav.
Kanske kan vara mer känsligt om man håller på med seriös överklockning. Men då är det andra prisklasser man snackar om med.
Jag minns att det var lite känsligt förr i tiden på k6- och de första Thunderbird. Det verkar som om detta lever kvar trots att det inte varit så på 10 år.
August 5, 2003
De enda minnen som är 100% kompatibla är de som står på moderkorts tillverkarens rekommendationer. Men de flesta minnen funkar på både AMD och Intel, jag har kört alla mina 8 minneskit på både Intel och AMD med olika överklockningsresultat men det beror mest på hur kontrollern i processorn funkar. Klarar IMCn i din CPU 2400 mhz så kommer minnena att funka. 😀
July 30, 2010
Det som är på tillverkaren hemsida är ju bara en bråkdel. Dom har nog annat att göra än att testa alla minnen som finns på marknaden
Asus Crosshair V Formula-Z moderkortet som jag kommer att få hem snart har support för upp till 2400MHz minnen enligt infon på deras hemsida
July 30, 2010
EliXyR;1286475 wrote: Mina Vengence stickor funkar kasst på mitt 990fx från gigabyte med en 8120 prolle. går inte köra i 1600mhz, knappt 1333mhz. Men med Crucial stickorna så är det inga problem. Tror även Asus FM2 plankan bråkade med.
Jag fick öka volten från 1.5 till 1.6 för att mina Vengeance skulle funka felfritt trots att minnena ska gå att göra i 1.5V. G.Skill:en funkar mycket bättre
-Tjalve-;1286478 wrote: Det är mer moderkort som kan vara tjuriga med vissa minnen, men generellt så funkar alla ddr3 minnen på alla plattformar med ddr3 stöd. Du kan lungt köpa dominator till amd.
Blir nog såna minnen när jag får ihop pengar. Jag hittar dock bara 16GB 4x4. Det kanske blir mer tjurigt att fylla alla slottarna stabilt. Annars får jag ha ett par som reserv om det inte skulle funka med alla fyra minnena
July 30, 2010
Då skulle det bli dessa då CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR PLATINUM 2400MHZ CL10 (2X8GB) | Dustinhome.se
Dustin har ju skrivit fel. Det står att det är 1600MHz minnen fast det är 2400MHz eller rättare sagt så står det tested speed 2400Mhz på Corsairs hemsida. Betyder det att det inte är nån garanti att man får upp dem så högt? det lär jag kanske inte få ändå om jag inte lyckas klocka datorn tillräckligt bra
January 9, 2004
Det är lite oklart vad de menar. Men ofta så spelar det egentligen ingen roll hur snabba dina minnen är. Prestandaskillnaden är marginell. Du kan se skillnad när du kör tex winrar eller om du av nån anledning kör en intergrerad GPU. Annars kan du gått köra dem i 1600MHz och vara rätt nöjd med det 🙂
1 Guest(s)