CPU kylare|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
CPU kylare
landa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 10, 2002 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Gjorde ett misstag när jag byggde min dator. Köpte en CPU kylare med fläkt från TaIsol. Låter för mycket. (Familjen klagar 🙁 )
Fläkten är ca 6 x 6 cm och sitter skruvad fast på en kylfläns.
Är det lätt att byta CPU kylare o fläkt? Vad ska man ha (TYST)? Min processor är AMD1.33 GHz.
Finns det tysta fläktar med lämpligt mått så jag bara kan byta fläkten?

/landa

: : Anders : :
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 506
169262
May 10, 2002 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Om processorn inte går alltför varm så kan du testa att köra fläkten på 7 Volt istället,eller tom 5 Volt. Då lär du får ner ljudvolymen och kanske slipper du köpa ny fläkt. Håll koll på temperaturen bara.
Jag satte min CPU-fläkt på 7 Volt istället för 12 och det gjorde en stor skillnad i ljudvolym och processorn blev inte mer än 3 till 4 grader varmare.

Kika här för att se hur du får 7 Volt ur en Molexkontakt:
https://www.nordichardware.com...../index.php

Kojak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 374
169303
May 11, 2002 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

Nej,nej börjar inte kapa kablar och löda. Köp en färdig adapter istället från kylning.com

KRISTOFFER_3
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 290
169354
May 11, 2002 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt tips är att köpa en 80mm fläkt och byta ut mot den gamla 60mm fläkten då kan du köra den på 5 volt och få minst lika låg temperatur. Och det blir mycket tystare det gjorde jag själv förut när jag använde TaiSolen.

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
169628
May 12, 2002 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, Köp en ny fläns, Taisol är ju inte nån höjdare (egentligen). Köp en Alpha 8045 med nån tyst fläkt så har du en "oslagbar" ljudnivå/prestanda.
Mycket trevlig kylfläns!!! smile

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
169741
May 13, 2002 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

vafan är det för familj du har? har dom yberhörsel allihopa?

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
169744
May 13, 2002 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

alltså man behöver inte ens löda.. gör så att du kapar kabeln, skalar lite mindre än 1 cm av den, vrider på spetsen så att d inte blir små trådar utan en enda ihopvriden tråd.
Sen tar du denna lilla spets och viker bakåt, så att den är längs med resten av kabeln.. så här : ________ (lilla toffsen där e den skalade kabelstumpen)

Sen tar du det och trycker in både stumpen och en del av sladden som fortfarande inte är skalad, i passande färg på molexkontakten... då brukar dom sitta ordentligt, och om d inte gör d så kan du fixa d med tejp 😀

detta tillåter dig att göra ingreppet nu med en gång i stället för att hålla på o beställa från butiker.

Om det visar sig att temperaturen är bra, och ljudnivån är behaglig, så kanske du kan gå och köpa en adapter för att d inte ska se så "hemmagjort" ut... men annars e d inge fara heller, jag använder mina 6 fläktar så här utan problem.

försök att hålla temperaturen under ca 50 grader...

Spket
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
169775
May 13, 2002 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-05-13 16:27, Kame_boy wrote:
alltså man behöver inte ens löda.. gör så att du kapar kabeln, skalar lite mindre än 1 cm av den, vrider på spetsen så att d inte blir små trådar utan en enda ihopvriden tråd.
Sen tar du denna lilla spets och viker bakåt, så att den är längs med resten av kabeln.. så här : ________ (lilla toffsen där e den skalade kabelstumpen)
-----------------------------------------

Sen tar du det och trycker in både stumpen och en del av sladden som fortfarande inte är skalad, i passande färg på molexkontakten... då brukar dom sitta ordentligt, och om d inte gör d så kan du fixa d med tejp 😀

detta tillåter dig att göra ingreppet nu med en gång i stället för att hålla på o beställa från butiker.

Om det visar sig att temperaturen är bra, och ljudnivån är behaglig, så kanske du kan gå och köpa en adapter för att d inte ska se så "hemmagjort" ut... men annars e d inge fara heller, jag använder mina 6 fläktar så här utan problem.

försök att hålla temperaturen under ca 50 grader...

Men behöver inte kapa kablarna... Du har ju en kontakt (4 pin) det är ju bara att ta ut sladdarna från själva platkontakten så att säga och sen plugga in dom där tex +12V och +5V är... så gjorde jag...
kanske inte låter så bra men det funkar!!

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
169781
May 13, 2002 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-05-12 23:23, mattan wrote:
Tja, Köp en ny fläns, Taisol är ju inte nån höjdare (egentligen). Köp en Alpha 8045 med nån tyst fläkt så har du en "oslagbar" ljudnivå/prestanda.
Mycket trevlig kylfläns!!! smile

Ej oslagbar men helt okej.
Köp en Thermalright AX 7 på Gtek.
Tror den är billigare,och är faktiskt bättre än alphan.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
169860
May 13, 2002 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

kylning.com har AX7an för en hundring mindre.
Jag är hittils nöjd i alla fall.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL