October 27, 2001
Gjorde ett misstag när jag byggde min dator. Köpte en CPU kylare med fläkt från TaIsol. Låter för mycket. (Familjen klagar 🙁 )
Fläkten är ca 6 x 6 cm och sitter skruvad fast på en kylfläns.
Är det lätt att byta CPU kylare o fläkt? Vad ska man ha (TYST)? Min processor är AMD1.33 GHz.
Finns det tysta fläktar med lämpligt mått så jag bara kan byta fläkten?
/landa
January 21, 2002
Om processorn inte går alltför varm så kan du testa att köra fläkten på 7 Volt istället,eller tom 5 Volt. Då lär du får ner ljudvolymen och kanske slipper du köpa ny fläkt. Håll koll på temperaturen bara.
Jag satte min CPU-fläkt på 7 Volt istället för 12 och det gjorde en stor skillnad i ljudvolym och processorn blev inte mer än 3 till 4 grader varmare.
Kika här för att se hur du får 7 Volt ur en Molexkontakt:
https://www.nordichardware.com...../index.php
September 3, 2001
alltså man behöver inte ens löda.. gör så att du kapar kabeln, skalar lite mindre än 1 cm av den, vrider på spetsen så att d inte blir små trådar utan en enda ihopvriden tråd.
Sen tar du denna lilla spets och viker bakåt, så att den är längs med resten av kabeln.. så här : ________ (lilla toffsen där e den skalade kabelstumpen)
Sen tar du det och trycker in både stumpen och en del av sladden som fortfarande inte är skalad, i passande färg på molexkontakten... då brukar dom sitta ordentligt, och om d inte gör d så kan du fixa d med tejp 😀
detta tillåter dig att göra ingreppet nu med en gång i stället för att hålla på o beställa från butiker.
Om det visar sig att temperaturen är bra, och ljudnivån är behaglig, så kanske du kan gå och köpa en adapter för att d inte ska se så "hemmagjort" ut... men annars e d inge fara heller, jag använder mina 6 fläktar så här utan problem.
försök att hålla temperaturen under ca 50 grader...
September 15, 2001
On 2002-05-13 16:27, Kame_boy wrote:
alltså man behöver inte ens löda.. gör så att du kapar kabeln, skalar lite mindre än 1 cm av den, vrider på spetsen så att d inte blir små trådar utan en enda ihopvriden tråd.
Sen tar du denna lilla spets och viker bakåt, så att den är längs med resten av kabeln.. så här : ________ (lilla toffsen där e den skalade kabelstumpen)
-----------------------------------------Sen tar du det och trycker in både stumpen och en del av sladden som fortfarande inte är skalad, i passande färg på molexkontakten... då brukar dom sitta ordentligt, och om d inte gör d så kan du fixa d med tejp 😀
detta tillåter dig att göra ingreppet nu med en gång i stället för att hålla på o beställa från butiker.
Om det visar sig att temperaturen är bra, och ljudnivån är behaglig, så kanske du kan gå och köpa en adapter för att d inte ska se så "hemmagjort" ut... men annars e d inge fara heller, jag använder mina 6 fläktar så här utan problem.
försök att hålla temperaturen under ca 50 grader...
Men behöver inte kapa kablarna... Du har ju en kontakt (4 pin) det är ju bara att ta ut sladdarna från själva platkontakten så att säga och sen plugga in dom där tex +12V och +5V är... så gjorde jag...
kanske inte låter så bra men det funkar!!
August 19, 2001
On 2002-05-12 23:23, mattan wrote:
Tja, Köp en ny fläns, Taisol är ju inte nån höjdare (egentligen). Köp en Alpha 8045 med nån tyst fläkt så har du en "oslagbar" ljudnivå/prestanda.
Mycket trevlig kylfläns!!!
Ej oslagbar men helt okej.
Köp en Thermalright AX 7 på Gtek.
Tror den är billigare,och är faktiskt bättre än alphan.
1 Guest(s)