January 31, 2006
Hej
Jag ska köpa en bärbar dator hade jagtänkt men jag vet inte vad jag ska ha för en processor till den då jag inte äger någon bärbar nu så har jag inte så stor erfarenhet av mobila CPUs.
Har funderat på en Centrino då de är energi snåla men de blir så dyra istället
Så nu är frågan, ska man ha en AMD eller en Intel (jag har AMD på alla mina 4st startionära system)
Men ska man ha en Intel, ska man då ha en Pentium M eller vänta ett tag på Mehrom? men hur mycket kommer en Mehrom kosta? vill som sagt inte betala så mycket då det blir min första laptop.
Hur stor skillnad är det på en Pentium M och en Celeron M? Går det att ha en Celeron? Kommer inte att spela så jätte krävande spel (HL2, CS, GTA: SA mfl.) lite photoshop och kanske lite 3D Studio Max (håller på mycket med det sisstnämnda programmet i skolan) Hur långt kommer man då på en Celeron?
Jag vet att en Pentium M presterar bättre är en P4 i samma GHz antal men hur bra är en tex. Pentium M 1.73 GHZ jämfört med en Pentium 4?
Samma fråga gäller för AMD, ska jag ha en Turion64 eller går det med en Sempron? (alla mina AMDs jag har nu är Athlon så jag vet inte hur stor skillnad det är på dem)
Det var allt tror jag, tacksam för alla svar 🙂
January 31, 2006
February 12, 2003
En Pentium M på runt 1.8GHz är väl ungefär som en 2.8GHz, om jag ska göra en grov uppskattning. Jäkligt mycket bättre är det iaf.
Pentium M ger Turion på nöten, vilket Turion å sin sida ger Sempron. Skillnaden mellan Pentium M och Celeron M är som natt och dag, Pentium M ger den råpisk.
Vad gäller spelandet, så är grafikkretsen rätt viktig, lirar själv GTA: SA på en Pentium M med 9700PRO 64MB och det funkar utmärkt. Går däremot inte att lira på max upplösning, då det har lite lite minne. Men vilken krets som helst som är någorlunda vass (X700 och uppåt) med 128MB minne borde fixa det utan några som helst problem.
Vet däremot inte hur mycket skillnad det blir mellan Merom och Pentium M prismässigt, men vänta och se hade jag gjort om du inte har nån überbrådska. 🙂
January 31, 2006
July 7, 2004
Tyvärr kan jag inte säga vilken som drar minst ström, men jag själv har en Pentium M 2,0Ghz och jag är riktigt nöjd. Har en batteritid på ca 2,5-3 timmar vilket jag tror är normalt. Kör SuperPI 1M på 40sek vilket är bättre än min P4 3,0 (har jag för mig iaf..?). Huruvida den fungerar bra i spel eller ej kan jag dock inte uttala mig om då jag kör med en Intel-grafikkrets som bokstavligt talat suger hästpung 🙁
April 7, 2002
Köp en sådan här.
http://www.dustin.se/DacsaPort.....5010092783
THINKPAD X60S
klockren laptop, dock inget för spel... spelar gör man ändå inte på en laptop. (inte jag i alla fall) sedan så är alla spellaptoppar bjässar som ändå inte är bärbara...
Sätt man sig vid en 12 tums 1,3 kg laptop så förtstår man att det är så en bärbar dator ska vara. Går verkligen att använda överallt, det går inte med en 17" 5 kg klump som är en halvmeter bred.
1 Guest(s)