CPU, laptop, vad ska man ha?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
CPU, laptop, vad ska man ha?
Matte_Lind
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 21, 2006 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej

Jag ska köpa en bärbar dator hade jagtänkt men jag vet inte vad jag ska ha för en processor till den då jag inte äger någon bärbar nu så har jag inte så stor erfarenhet av mobila CPUs.

Har funderat på en Centrino då de är energi snåla men de blir så dyra istället

Så nu är frågan, ska man ha en AMD eller en Intel (jag har AMD på alla mina 4st startionära system)
Men ska man ha en Intel, ska man då ha en Pentium M eller vänta ett tag på Mehrom? men hur mycket kommer en Mehrom kosta? vill som sagt inte betala så mycket då det blir min första laptop.
Hur stor skillnad är det på en Pentium M och en Celeron M? Går det att ha en Celeron? Kommer inte att spela så jätte krävande spel (HL2, CS, GTA: SA mfl.) lite photoshop och kanske lite 3D Studio Max (håller på mycket med det sisstnämnda programmet i skolan) Hur långt kommer man då på en Celeron?

Jag vet att en Pentium M presterar bättre är en P4 i samma GHz antal men hur bra är en tex. Pentium M 1.73 GHZ jämfört med en Pentium 4?

Samma fråga gäller för AMD, ska jag ha en Turion64 eller går det med en Sempron? (alla mina AMDs jag har nu är Athlon så jag vet inte hur stor skillnad det är på dem)

Det var allt tror jag, tacksam för alla svar 🙂

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1052544
June 21, 2006 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Celeron-M är riktigt klen i mitt tycke. Har själv en laptop med Cel-M och allt går riktigt segt 😀

Matte_Lind
Medlem
1052545
June 21, 2006 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

okej, då vill jag inte ha en sådan i ala fall, men då är frågan: en AMD Turion64 (X2 blir nog lite för dyrt tyvär)
eller en Intel Pentium M?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1052546
June 21, 2006 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

En Pentium M på runt 1.8GHz är väl ungefär som en 2.8GHz, om jag ska göra en grov uppskattning. Jäkligt mycket bättre är det iaf.
Pentium M ger Turion på nöten, vilket Turion å sin sida ger Sempron. Skillnaden mellan Pentium M och Celeron M är som natt och dag, Pentium M ger den råpisk.

Vad gäller spelandet, så är grafikkretsen rätt viktig, lirar själv GTA: SA på en Pentium M med 9700PRO 64MB och det funkar utmärkt. Går däremot inte att lira på max upplösning, då det har lite lite minne. Men vilken krets som helst som är någorlunda vass (X700 och uppåt) med 128MB minne borde fixa det utan några som helst problem.

Vet däremot inte hur mycket skillnad det blir mellan Merom och Pentium M prismässigt, men vänta och se hade jag gjort om du inte har nån überbrådska. 🙂

Matte_Lind
Medlem
1052548
June 21, 2006 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

okej, jo det är ett X700 128mb som jag hade tänkt köpa, kollat på massa olika tester och det verkar riktigt schysst, duget gott och väl till det jag ska ha det till.

men det är ju nu det här med processor, vilken är mest ström snålast?
Turion eller Pentium M?

Bubbel_Affe
Medlem
Forum Posts: 102
1052584
June 21, 2006 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr kan jag inte säga vilken som drar minst ström, men jag själv har en Pentium M 2,0Ghz och jag är riktigt nöjd. Har en batteritid på ca 2,5-3 timmar vilket jag tror är normalt. Kör SuperPI 1M på 40sek vilket är bättre än min P4 3,0 (har jag för mig iaf..?). Huruvida den fungerar bra i spel eller ej kan jag dock inte uttala mig om då jag kör med en Intel-grafikkrets som bokstavligt talat suger hästpung 🙁

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1052601
June 21, 2006 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp en sådan här.
http://www.dustin.se/DacsaPort.....5010092783
THINKPAD X60S

klockren laptop, dock inget för spel... spelar gör man ändå inte på en laptop. (inte jag i alla fall) sedan så är alla spellaptoppar bjässar som ändå inte är bärbara...
Sätt man sig vid en 12 tums 1,3 kg laptop så förtstår man att det är så en bärbar dator ska vara. Går verkligen att använda överallt, det går inte med en 17" 5 kg klump som är en halvmeter bred.

blejf
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 275
1052707
June 22, 2006 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

core duo då.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 592
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL