January 10, 2005
Har nu
cpu: A64 3200+ whinchester
graffe: 6800GT @ 380/545
Vad ska jag uppgradera graffet lr cpu'n?
Den används nu till spel och det är det den ska användas till i fortsättningen. Kör spel så som BF2 och Oblivion, har avg 37fps i Oblvion och vill gärna ha mer :), är det graffet lr cpu'n som ställer till de?
Om jag tex köper mig ett 7900GT kommer min cpu att vara flaskhalls då?
Mvh Arre
January 10, 2005
Jo ja, clockning har väll börjat att komma på tanken, typ sedan hösten. Men eftersom jag inte har nårra vänner som håller på me överklockning så har de tagit imot lite, kanske feghet också :P. Är student så om nått går åt pipan så e de inte bra.
Men allefall, hur mycket tror ni jag kan få upp prollen i då? om jag nu vågar mig på detta 😛
Kan tillägga att jag har en alcu 7700 zalman som cpu-fläkt, om de nu gör nått. Det kyler allefall bra som attans 🙂
January 10, 2005
jo de förstår jag, var über försiktig nu när jag clockade mitt 6800GT, fast de som jag inte har direkt koll på är det här med minnena.
Har jag fattat rätt om: jag måste dra upp minnenas mhz om jag ska dra upp cpu'ns, de ligger ju på 400/200 nu. Och min cpu ligger vad jag fattat på 200 med en multipel på 10x. Så om jag sänker multipeln och höjjer HTT'n lr vad de nu heter, måste jag då dra med minnena?
September 3, 2001
minnena kan även dom ställas in på en slags "multipel". Men de kallas för dividers.
Dividern är ett slags förhållande till HTT. Tex 9/10 eller 5/6. Då går minnet i fem sjättedelars hastighet jämfört med HTT.
Därmed kan man t.ex. ha HTT på t.ex. 300 och minnet på 250.
Så om dina minnen inte klockar så bra, så kan du utnyttja dessa dividers för att hålla kvar dem på sin hastighet samtidigt som du ökar HTT.
January 10, 2005
ok, tror jag fattar :). Har en liten fråga till, när man klockar är det värmen som sätter stop för hur mycket man kan clocka cpu'n?
För jag har en temp på: http://i82.photobucket.com/alb.....e/temp.jpg
Och ja den stämmer har kollat med alla möjliga program. Datorn står nu vid ett luftintag i väggen.
Och vid load så går den upp till runt 40 grader.
Och om jag nu ska nå 2300mhz så ska jag då sänka multipeln till typ 9,5 och höjja htt till 242mhz?
January 10, 2005
Så om jag inte e helt dum nu :P. Jag överklockar genom att höja lite på HTT'n (runt 20mhz i taget? mer?) och sedan köra super pi och prime 95 m.m. sedan höja mer m.m. och fortsätta så tills jag tycker att jag kommit tillräckligt långt 🙂
Kan ju börja med 2300Mhz, men hur vet jag om inte minnena pallar höjningen? har för mig att mina minnen ska klara överklockning bra, lite därav köpet.
Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs
August 17, 2005
jag har samma minnen och samma cpu. minnena klockar inget vidare hos mig. cpun går finfint i 2400mhz med orginalspänning. dvs htt=240 multipler=10
jag använder devider så att minnena går i orginal hastighet (200). grejen med CORSAIR TWINX2048-3200C2 minnena är att dom lite äldre exemplaren klockar bra men dom nyare klockar nästan inte alls.
Glöm inte att sänka HTT multiplern (har förmig att den heter så) till 4 innan du klockar.
August 17, 2005
jag har ett msi moderkort så inställningarna ser inte riktigt lika dana ut. jag vet inte riktigt hur det ser ut på ett asus. men tar du 5/6 på minnesdevidern så blir minnenas hastighet 5/6 av HTT. dvs om du som jag kör med en HTT på 240 så kommer minnena att gå i 240x5/6=200mhz
på mitt moderkort står det inte 5/6 eller så utan jag ställer in minnena på 166/200 (=5/6).
angående HTT multiplern så är det som så att processorn har en buss som går i 1000 mhz orginal. denna är då från början det samma som 5x HTT dvs 5x200=1000mhz. när du ökar HTT till säg 240 så blir busshastigheten 1200 (5x240). en del moderkort gillar inte den högre busshastigheten= instabilt. genom att sänka HTT multiplern till 4 slipper du det problemet.
OK det här blev lite krångligt 🙂
för att ställa in samma inställningar som jag har:
(Om dina minnen inte gillar att klocka så är detta nog bästa alternativet. om därimot minnena är klockvänliga så skippa punkt 2.)
1. sänk HTT multipeln från HTTx5 till HTTx4
2. ställ in 5/6 till minnena
3. höj HTT stegvis från 200 till 240 med testrundor imellanåt. blir det instabilt innan 240 så får du nöja dig med mindre eller höja Vcore lite.
det finns en liten risk att du skadar nånting men tar du det försiktigt och gör små höjningar och testar emellan så är det svårt att ha sönder nått.
om datorn vägrar starta helt så måste du reseta cmos. det står hur i manualen.
2 Guest(s)