July 4, 2001
för 3 eller 4:e gången på väldigt få år crashade min skärm igen... elbolaget har varit här för ett tag sedan med någon manick som kollar strömmen men fram till huset är den helt ok. (huset är ca 20 år gammalt) Den har heller inte varit utsatt för några oskärmade högtalare på minst 1.5 år...
har nästan 100% av tiden kör den i antingen 800x600 @ 70hz eller 1024x768 @ 70hz-
underligt är att trotts att det nu är ett antal olika modeller (på både skärm och grafikkort) är det alltid samma som pajjar, skärmen "lossnar" från sidorna och faller ihop, går inte att göra bilden bredare/smalare, däremot funkar alltid den horizontala inställningen.
eftersom jag tänker flytta in i en studentlya nu till hösten tänker jag bara skaffa en riktigt billig begagnad 15 tummare så länge men skulle ju vara kul att höra om någon har någon aning om vad det är som är fel.
MVH Bitstate
December 20, 2000
July 4, 2001
tror inte det.. såvitt jag kommer ihåg har jag crashat en compaq skärm (för rätt länge sedan - den var till en 486:a), sedan 3st MAG 15 tummare (dessutom två olika modeller), och nu en Proview 17´´ alla med precis samma symptom. Kör inte skärmen i något jordat uttag (har bara det i grovköket) och de 2 senaste har varit kopplade direkt till uttaget (alltså inte via datorn)
förrutom det dog en tv (1 år gammal) och ett mixerbord så något är antagligen åt ****** ...
Elleverantören satte i, som jag nämnt ovan, en grunka och loggade spänningen 3 dygn utan att hitta något utöver det normala, det enda jag kan misstänka är att något är fel i huset....
December 20, 2000
April 9, 2001
Hmmm, det sitter ju en "mask" innanför rutan, kan det hända att den håller på att lossna? Det är ju därför det finns en tunn linje mitt på skärmen för att det är en tråd som hjälper till att hålla denna "strumpa" på plats... (bara spekulationer)
Annars kan det ju vara en strömspik och den behöver ju inte komma under de tre dagar som elgubben var och mätte, snarare så kom spiken då grejjerna pajjade. Även ett spänningsbortfall kan skada prylar (vissa gammla hus reagerar på frysar/frysboxar när de kör igång ibland...även damsugare brukar få lampor att blinka till...)
SYSTEM#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3 (Leadtek Winfast 64MB TV-out), Soundblaster PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB, Miro StudioDV.
SYSTEM#2: PIII 450, Abit BE6, 256MB, Matrox G400 MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta Meddelande är ändrat av carnail På 2001-07-05 15:58 ]
December 22, 2000
April 5, 2001
om inte jag minns helt fel ifrån min elundervisning så är det nog inte spikar, men det ska finnas ett smidigt (yeah right)sätt att kolla det på.
på baksidan av större elektriska prylar, även såkallade vitvaror, finns det 2 kontaktorer, har aldrig sett det själv men det sägs att det inte ska vara så svårt att avgöra om prylen ifråga har fått sig en kyss eller ej. det är inga småströmmar det handlar om.
June 18, 2001
Mitt hus har stora "spikar" Böt från 220volt till 240 volts glölampor för att det kunde gå 1 per dag.. Nu går det "bara" 2-3 i veckan... Har testat mäta själv o det högst jag uppmätt e 245volt.. Har snakkat med en elare o ska instalera en grej som gör att det kommer max 220volt till uttagen...
1 Guest(s)