crc problem.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
crc problem.
Noli
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 18, 2006 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

Jag har problem med 2 diskar sedan en tid tillbaka. Det är 2st Maxtor Diamondmax 10 SATA som jag har raidat med raid0. Funkade skitbra tills nyss då det börjat strula, både vid skrivning och läsning så brukar datorn hänga sig, blir ofta crc cheksum error.

Windows "Felkontroll" kan inte scanna igenom diskarna, då hänger sig datorn, kan det vara pga raiden kanske?

Hittade ett verktyg på maxtors hemsida som skulle kunna hitta och reparera fel på diskarna men den säger bara att den inte hittar någon disk.

Ett problem som sedan uppstår är att tar man bort raiden så hittas inte hårddiskarna i windows under "Diskhantering" eller enhetshanteraren. Dock så finns dom under "säker borttagning av maskinvara"

Någon som har nåt förslag vad jag kan göra?
Ett bra program för att felsöka/reparera diskarna?

Tack på förhand. wink

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1087001
October 18, 2006 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är troligen fel på en av de ingående diskarna i raiden... Raid gör det ju lite svårare att testa fel på diskar (ska enligt denstore inte tjöta för mycket om nackdelarna med raid, men detta är en till...) då många av programmen är skrivna för att läsa från diskarna direkt. De flesta program som ex vis läser upp smart-värden funkar inte på raidade diskar (iaf inte för mig) eller de programmen från tillverkarna.

Spinrite är annars bra på att gå igenom/rätta till diskar.

Hiren's bootcd annars innehåller massor med program för att testa/reparera diskar.

Jag hade just crc-fel på åtminstone en av mina Maxtor-diskar. Satte sedan in en låg-varvig fläkt som kylde disken från ca 50 grader till 30 grader typ (behövs inte mycket luftflöde alls för att sänka tempen radikalt) och efter det försvann crc-felen. Nåt att testa?

Noli
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
1087015
October 18, 2006 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Det är troligen fel på en av de ingående diskarna i raiden... Raid gör det ju lite svårare att testa fel på diskar (ska enligt denstore inte tjöta för mycket om nackdelarna med raid, men detta är en till...) då många av programmen är skrivna för att läsa från diskarna direkt. De flesta program som ex vis läser upp smart-värden funkar inte på raidade diskar (iaf inte för mig) eller de programmen från tillverkarna.

Spinrite är annars bra på att gå igenom/rätta till diskar.

Hiren's bootcd annars innehåller massor med program för att testa/reparera diskar.

Jag hade just crc-fel på åtminstone en av mina Maxtor-diskar. Satte sedan in en låg-varvig fläkt som kylde disken från ca 50 grader till 30 grader typ (behövs inte mycket luftflöde alls för att sänka tempen radikalt) och efter det försvann crc-felen. Nåt att testa?

Ska se om jag hittar dessa program som du rekomenderar, blir det ej bättre ska jag se om jag har nån fläkt liggandes som kan hjälpa till att kyla lite.

En sak som jag ändå undrar över är varför Windows inte hittar diskarna när man kopplar bort raid? 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 442
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL