May 5, 2002
Jag köpte en Zalman ZM17CU VGA-kylare & en Zalman FB123 systemkylare från GTEK.
Jag köpte också en Lian Li Digitaltermometer.
Efter jag limmat fast kylflänsen och satt dit fläkten och termometern starta jag datorn..
Efter några minuter var grafikkortet uppe i 58° !
Jag han inte starta något spel eller program.
Jag stängde av datorn, ville inte chansa..
Nu undrar jag om någon vet hur höga tempraturer kortet klarar ?
Jag har frågat GTEK, men dom vet inte, deras svar va "Några siffror har jag inte, men man skall inte bränna sig på det iaf." så vid vilka grader bränner man sig ?
Jag har också skickat e-mail till creative men det skulle ta 5-10 dagar..
March 29, 2001
On 2002-05-05 00:43, Tony wrote:
Efter jag limmat fast kylflänsen och satt dit fläkten och termometern starta jag datorn..
Med "limmat" menar du väl ändå inte vanligt hushållsklister, eller hur? Utan något i stil med ARCTIC ALUMINA ADHESIVE? Dum fråga kanske - men man börjar ju undra eftersom du inte har talat om vilken sorts pasta du har använt dig av.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-05-05 12:01 ]
May 5, 2002
Jag använde det lim som följde med kylflänsen..
Det var inte mycket som följde med, jag använde allt.. är det fel ?
Allt som står är "Thermal Adhesive"
Är det dåligt lim ?
Ska jag köpa "Arctic Silver Thermal Adhesive" eller "Arctic Alumina Thermal Adhesive" ?
[ Detta Inlägg ändrades av: Tony den 2002-05-05 13:33 ]
September 3, 2001
du ska bara hälla en liten droppe på mitten av chippet, eller av kylaren, sen ska du smeta ut d lite, jämt. Sen ska du sätta på kylaren och låta trycket smeta ut d ännu mer.
Kylpastan ska egentligen bara fylla ut små ojämnheter som eventuellt finns mellan chippet och kylaren...
March 29, 2001
On 2002-05-05 13:31, Tony wrote:
Är det dåligt lim ?
Nej, det är säkert fullt tillräckligt. Artic-varianten är kanske något lite bättre, men det rör sig bara om högst 1-2 grader hit eller dit. Försök inte att riva bort flänsen bara p.gr.a det. Risken är då mycket stor att du sabbar GPU:n. Du använde allt som kom med sa du. Hur mycket var det? Kör du FB123-fläkten i full hastighet? Hur nära ligger fläkten?
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-05-05 16:53 ]
March 29, 2001
On 2002-05-05 00:43, Tony wrote:
Efter några minuter var grafikkortet uppe i 58° !
Mitt gamla Geforce-2 GTS kort gick upp till 55-57 grader med orginal-kylningen (och det var i idle-läge, vad jag minns). Jag tror nog att ditt kort går att köra helt problemfritt ända upp till 65-70 grader. Men vänta tills du får svar av Creative. Om du inte vill vänta, så se till att köra FB123-fläkten i full hastighet ifall du inte gör det redan. Och kör (tillfälligt) med ena sidoplåten bortagen + öppna fönstret, så att rumstempen sjunker. Då är det säkert helt riskfritt att starta igång och provtesta.
Hur ser förresten den övriga låd-kylningen ut? Vad har du för låda? Vilka & hur många chassi-fläktar har du installerade?
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-05-05 17:23 ]
May 5, 2002
Många frågor, gillar det här forumet
På lappen som följde med stod det använd typ "a" på grafikkortet och typ "b" på kylflänsen, det följde med två sprutor med lim, typ a & b.. grön & röd..
Efter man hade satt dit limmet skulle man trycka dit kylflänsen och låta den liga plant i 15 minuter.
Det var precis så jag gjorde.. det stod inget om hur mycket man skulle använda eller att man skulle blanda det..
"sätta på kylaren och låta trycket smeta ut d" - det finns inget tryck.. kylflänsen sitter bara fast med limmet inget annat
"Hur mycket var det? - två sprutor... väldigt lite tycker jag.. men exakt vet jag inte..
kollade runt lite.. http://www.quietpc.com/vgainstall.html precis så gjorde jag.. rätt eller fel ?
"Kör du FB123-fläkten i full hastighet?" - ja
"Hur nära ligger fläkten?" - 5mm från kortet.. men 3-4cm från kylflänsen, närmare kan den inte komma..
"Hur ser förresten den övriga låd-kylningen ut? Vad har du för låda? Vilka & hur många chassi-fläktar har du installerade?"
Jag har ett Chieftec miditower
4st 80mm Zalman fläktar, 2 fram & 2 bak, alla på "halv" fart..
92mm som blåser på grafikkortet
öppen sida, stänger jag går temperaturen upp ännu mer.. 58° är idle temp med sidan uppe och fläkten på max..
March 29, 2001
Hmm - det verkar som du har gjort allting rätt. Jag kan inte komma på något som jag skulle ha gjort annorlunda. Och lådan är en av de bästa på marknaden. Förresten, hur mycket steg temperaturen med orginalfläkten? Vet du inte, så fråga andra TI-4400 ägare här på forumet och i sweclockers motsvarighet. Har du överklockat kortet?
Du får kanske eventuellt acceptera att just den kylaren inte presterar bättre då. Du lär knappast kunna få bort den utan att permanent skada kortet. Ett alternativ är ju att "underklocka" kortet något - men det vill man kanske helst slippa. Ett annat alternativ är ju att kombinera med en SLOT FAN, som suger ut varmluften. Den väsnas bara 26dB, med har en effekt på hela 46cfm. Kanske tillsammans med FB123-fläkten.
58 grader hade kanske inte varit för mycket med påsatt sidoplåt. Jag vet inte vad temperatur-gränserna går med TI-4400 chipet. CPU-processorer ska normalt klara 70-85 grader - dock kanske inte 100% stabilt. Jag hade nog provat mig fram; börja med att kolla ifall tempen håller sig stadigt runt 58 grader idle - pröva sedan med att sätta för sidoplåten.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-05-06 20:23 ]
March 29, 2001
On 2002-05-06 20:21, Tony wrote:
När tempraturen kom up i 59.9° frös datorn..
59.9 grader? Lite VÄL lågt i mina öron. Lite mer borde den allt klara. Datorn kanske "frös" av andra skäl? Annars är det bara att bita i det sura äpplet och "underklocka" kortet, tills idle-temperaturen går ner minst 5-10 grader lägre. Då har du ju fortfarande ett kort i samma hastighets-klass som TI-500/TI4200:an, men med TI-4400:ans alla finesser kvar.
LÄROPENGAR, bäste broder. Nästa gång kör du med en FAN MATE emellan, istället.
Då riskerar du ingenting, eftersom du enkelt kan byta tillbaka. Men GLÖM INTE att det kunde har varit värre. Hur många mindre skickliga överclockare har inte råkat ut för havererade system? Hur många PC-byggare har inte råkat ut för "knäckta" CPU-corer, med utebliven garanti? Pengarna i sjön. DU därimot har ju ett kort som fortfarande fungerar, även om du (eventuellt) kanske blir tvungen att underklocka, för att få ner temperaturen något.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-05-06 23:05 ]
March 29, 2001
On 2002-05-06 20:33, Tony wrote:
Fick svar från Creative:Max temperatur är c.a 70 grader
Kortet KAN eventuellt vara skadat av statisk elecktricitet. Ett felsymptom (bland andra) är att eleckroniken klarar höga temperaturer betydligt sämre. Var du ESD-skyddad när du joxade med kortet? Hade du ett ESD-armband på dig, kopplat till jord?
August 21, 2001
Tjaa.. om vi säger så här, på mitt gf2mx400 så smalt fläkten ihop (gick knappt att snurra med lite våld) å den körde på som vanligt... inga krasher eller så pga. överhettning. detta trots klockning till 230MHz.
Du kanske blev lite uppskrämd av värmen så jag tänkte lugna ner dig lite 😛
Skulle för övrigt tippa på att din core klarar 70-90 grader innan den tar skada, men kolla upp dem riktiga sifforna.
May 5, 2002
Jag hade ett Creative GeForce2 innan.. fläkten stanna, chippet brännde..
Så jag är orolig fast Creative säjer den klarar 70°...
Ska försöka bygga om igen.. försöker komma på ett bätre sätt att sätta fläktarna på..
Tänkte prova att sätta en 80mm fläkt direkt på kylflänsen.. vet ej om det går ännu..
March 29, 2001
En alternativ lösning kanske:
http://www.cluboverclocker.com...../index.htm
3 Guest(s)