January 26, 2004
tja
Satte in ett X1950xt tillsamans med ett X1900xtx och efter en del meckande med drivrutiner och annat så jag fick igång datorn igen så är jag inte säker på om datorn kör crossfire eller inte, enligt 3dmark har jag bara ett grafikkort, på ena kortet som jag tror är X1900xtx står det secondary, så windows hittar iaf båda korten, om det nu är så att datorn inte kör med crossfire vad ska jag göra då, jag har bryggat korten med medföljande kabel och sett till att mobots drivisar är installerade och ATIs senaste drivisar är också installerade.
/MVH Johan Andersson
May 2, 2006
Läste någonstans att den kombinationen föredrar att X1950XTX kortet är master. Inte säker dock. Har du klickat för "enable crossfire" i CCC (drivisarna) och kolla så att bios känner igen båda korten?
"Secondary" kan man ha med ett kort också, dvs om man har 2 skärmar kopplade till ett kort.
I 3DMark06 bör du få runt 9-10000 poäng med de korten i CF. Med ett kort runt 5-6500 poäng. I båda fallen beror avvikelserna på vilken CPU du har.
January 26, 2004
I CCC drivisarna har jag inte ändrat något för jag vet inte vart jag hittar dom.
Masterkortet är x1950 kortet.
CPUn är en AMD operton 165 som är oklockad än så länge men innom en snar framtid ska den klockas upp
EDIT: CCC står för catalyst control center antar jag men frågan är vart man säger åt drivisarna att köra crossfire?
May 2, 2006
Ja CCC är Catalyst Control Center. Se till så du har tillgång till avancerade inställningar i Catalyst (välj Advanced view, inte Basic view). Längst ned i vänsterspalten hittar du Crossfire (under Overdrive). Se till så rutan med "Enable Crossfire" är ibockad. Se också till att Catalyst A.I. är på, dvs standard eller advanced läge (ej urbockad). Catalyst A.I hittar du under 3D inställningar där du ställer in AA, AF och annat.
May 2, 2006
Ja du har väl en sådan här kabel kopplad mellan korten, annars går det inte att köra CF på de korten.
http://www.xbitlabs.com/images...../cable.jpg
ATIs mid-end kort (X1800GTO och X1900GT bl a) samt ALLA kort fr o m kommande X1950Pro kan du köra CF på utan denna kabel. För X1900XT/X och X1950XTX gäller dock att du har ett speciellt kort som kallas X1900 (eller X1950) Crossfire Master Edition.
En av DVI portarna på dessa kort är utbytta mot en speciell CF port och andra änden går in i en av DVI portarna på slave kortet.
Har du två "vanliga" kort (dvs 2 DVI portar på varje kort) så kommer du INTE att kunna köra CF på dessa under några omständigheter.
1 Guest(s)