Dags att uppgradera...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dags att uppgradera...
swebreaker
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 89
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 8, 2007 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jaha, så börjar jag fundera på om man ska uppgradera datorn lite.

Tänkte köpa nytt moderkort, grafikkort och processor. Och efter ett tag köpa lite mer minne. Vad tycker ni att jag ska satsa på? Jag spelar mycket och kollar på film på tv:n via burken. Enda dvd-spelaren sitter på datorn

Det får inte bli alltför dyrt, helst inte över 5.000.

Tack för hjälpen!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1146606
July 8, 2007 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

sitt på den burken du har ett tag till, alternativt se om du får tag i en billig X2 CPU om ditt moderkort stödjer det.
För 5000:- är det svårt att plocka ihop något vettigt, särskilt som du måste byta allt.
Särskilt minnena då det är DDR2 som gäller nu.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

swebreaker
Siktar mot toppen
Medlem
1146612
July 8, 2007 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Okidoki, får väl spara ett tag till =) snyft...

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1146633
July 8, 2007 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle nog köpa mig ett nytt moderkort med PCI-E och så ett 8600GTS-8800GTS grafikkort(ASUS A8N32-SLI Deluxe+Gainward BLISS GeForce 8800GTS 320MB RETAIL PCI Express=3745kr).

Annars fick jag ihop ett C2D system för under 5000kr. Dock är det ju grafiken i detta fall som blir lidande..

C2D E4300
Asus P5B
Gainward BLISS GeForce 8600GT
2x512MB PC2-6400

runda svängar blir det 4.500kr

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1146642
July 8, 2007 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

men alltså 8600GT är väl inte så mycket bättre än ett 6800GT, ska han uppgradera så ska det väl vara ordentligt?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1146650
July 8, 2007 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Det beror ju på vilka spel du spelar, och i vilken upplösning. Som Gilgamesh säger, så är det ju knappast någon nytta med att lyfta i ett 8600-kort, då det knappast bör bli någon större skillnad.
Vad har du för moderkort?

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1146651
July 8, 2007 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

swebreaker: jag hade kollat in Köp&Sälj tråden, går o få tag på bra grejer till bra pris, speciellt C2D system 😉

här finns det tex processorer till bra pris:

http://www.techsweden.org/foru.....p?t=201309

en E4500 skulle väl inte vara fel? som sagt, går o hitta bra grejer...jag kan garantera att du lätt hittar ett C2D system med 2GB DDR2 minnen under 5lax...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1146652
July 8, 2007 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

swebreaker wrote: Okidoki, får väl spara ett tag till =) snyft...

Kanske ska pusha för 4200+ igen ser jag.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=337087
🙂
Köpte nyssens en sån..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

swebreaker
Siktar mot toppen
Medlem
1146876
July 9, 2007 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?

swebreaker
Siktar mot toppen
Medlem
1146879
July 9, 2007 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det beror ju på vilka spel du spelar, och i vilken upplösning. Som Gilgamesh säger, så är det ju knappast någon nytta med att lyfta i ett 8600-kort, då det knappast bör bli någon större skillnad.
Vad har du för moderkort?

Abit K8T800 Pro....så det bör väl uppgraderas?

denstore
Member
Medlem
1146880
July 9, 2007 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

swebreaker wrote: ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?

Jag dristar mig att svara trots att jag inte är ilg@dd. Antagligen för att alla AMD-processorer är snuskbilliga just nu. De kan ju knappast ta ut mycket mer, om inte folk ska fundera på att köpa en av konkurrentens.

swebreaker
Siktar mot toppen
Medlem
1146881
July 9, 2007 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, nu kan jag ju inte så mycket om processorer men är den bra? Jag klockar inget alls så jag vill att den ska vara ok redan från början =) alltså....ja, du förstår säkert vad jag menar.

Och vilket moderkort ska jag satsa på?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1146884
July 9, 2007 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?

Jag dristar mig att svara trots att jag inte är ilg@dd. Antagligen för att alla AMD-processorer är snuskbilliga just nu. De kan ju knappast ta ut mycket mer, om inte folk ska fundera på att köpa en av konkurrentens.

Din "dristning" väckte ingen anstöt..
wink
AMD är jäkligt prisvärda idag, såg att dom skulle sänka igen straxt.. Undrans om man får betalt för att bygga AMD snart?
laugh 🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

swebreaker
Siktar mot toppen
Medlem
1146885
July 9, 2007 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?

wink
AMD är jäkligt prisvärda idag, såg att dom skulle sänka igen straxt.. Undrans om man får betalt för att bygga AMD snart?
laugh 🙄

Ok, så vilket moderkort ska jag köpa till den processorn isf? Och ett schysst grafikkort?

swebreaker
Siktar mot toppen
Medlem
1146886
July 9, 2007 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?

wink
laugh 🙄

Ok, så vilket moderkort ska jag köpa till den processorn isf? Och ett schysst grafikkort?

denstore
Member
Medlem
1146891
July 9, 2007 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror ju helt på vilka krav du har. Ska du byta till något riktigt vasst grafikkort, så blir det moderkortsbyte på en gång, då du sitter med AGP.
Ska du byta både moderkort, grafikkort och processor, så känns det rätt menlöst att stanna kvar på 939-sockeln överhuvudtaget.
Personligen hade jag nog i så fall lag ribban lite högre, och satsat på ett 8800GTS 320, en C2D eller AM2, och ett överklockningsbart moderkort. 2Gb minne borde kunna komma inom budgetens ramar också, om man tänjer lite.:)

swebreaker
Siktar mot toppen
Medlem
1146893
July 9, 2007 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det beror ju helt på vilka krav du har. Ska du byta till något riktigt vasst grafikkort, så blir det moderkortsbyte på en gång, då du sitter med AGP.
Ska du byta både moderkort, grafikkort och processor, så känns det rätt menlöst att stanna kvar på 939-sockeln överhuvudtaget.
Personligen hade jag nog i så fall lag ribban lite högre, och satsat på ett 8800GTS 320, en C2D eller AM2, och ett överklockningsbart moderkort. 2Gb minne borde kunna komma inom budgetens ramar också, om man tänjer lite.:)

Oopps...dubbelpost, sorry.

Jaaa, jag har väl ganska höga krav utan att ha råd med "top of the line" om man säger så 🙂

Okej, det här med minnen är ju rena djungeln oxå.... vilka ska man då satsa på?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1146894
July 9, 2007 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

swebreaker wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore][quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?

wink
laugh 🙄

Nja, snåljudas som jag är skulle jag nog satsat på ett ABIT KN9, nForce4-Ultra eller om börsen känns överfylld eventuellt ett ABIT KN9 SLI, nForce 570

Grafikkort?? Jadu, det beror ju på börsens tjocklek.. Men idag känns faktiskt ett GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 ganska intressant rent pris/prestandamässigt..

swebreaker
Siktar mot toppen
Medlem
1146898
July 9, 2007 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=swebreaker][quote=ilg@dd][quote=denstore][quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?

wink
laugh 🙄

Nja, snåljudas som jag är skulle jag nog satsat på ett ABIT KN9, nForce4-Ultra eller om börsen känns överfylld eventuellt ett ABIT KN9 SLI, nForce 570

Grafikkort?? Jadu, det beror ju på börsens tjocklek.. Men idag känns faktiskt ett GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 ganska intressant rent pris/prestandamässigt..

Tjock o tjock =) Det är den väl aldrig, det handlar väl mer om att köpa saker som är prisvärda, hehe. Det absolut nyaste är väl aldrig speciellt prisvärt 🙂 Men jag tror det 8800GTS blir finemang. Kollade lite på processorer och såg det 6000+ som kostade ca 1.700 är det stor skillnad på det och 4400+? och återigen; prisvärd skillnad?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1146904
July 9, 2007 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

swebreaker wrote: [quote=ilg@dd][quote=swebreaker][quote=ilg@dd][quote=denstore][quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?

wink
laugh 🙄

Tjock o tjock =) Det är den väl aldrig, det handlar väl mer om att köpa saker som är prisvärda, hehe. Det absolut nyaste är väl aldrig speciellt prisvärt 🙂 Men jag tror det 8800GTS blir finemang. Kollade lite på processorer och såg det 6000+ som kostade ca 1.700 är det stor skillnad på det och 4400+? och återigen; prisvärd skillnad?

Lite av en kuggfråga, beroende på vem man frågar det där.. För mej som gillar att klocka så är det egentligen inte värt skillnaden i pris, men för "Svensson" tror jag att den är ganska prisvärd. Personligen har jag aldrig inhandlat någon "värsting" någon gång alls, har hellre gått ner i segmentet runt 1500-2000:- och klockat upp dessa till vad "värstingen" (och ofta lite mer) ligger på för tillfället.
Så för att göra det kort angående 6000+
För klockomanen=Njet.
Svensson=Förhudligen.

*Edit*
Rent prestandamässigt kan du ju jämföra dessa prollar själv, finns en hel del tester att glutta på ute på nätet, bl.a DENNA.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 85
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL