September 28, 2004
Jaha, så börjar jag fundera på om man ska uppgradera datorn lite.
Tänkte köpa nytt moderkort, grafikkort och processor. Och efter ett tag köpa lite mer minne. Vad tycker ni att jag ska satsa på? Jag spelar mycket och kollar på film på tv:n via burken. Enda dvd-spelaren sitter på datorn
Det får inte bli alltför dyrt, helst inte över 5.000.
Tack för hjälpen!
March 10, 2003
sitt på den burken du har ett tag till, alternativt se om du får tag i en billig X2 CPU om ditt moderkort stödjer det.
För 5000:- är det svårt att plocka ihop något vettigt, särskilt som du måste byta allt.
Särskilt minnena då det är DDR2 som gäller nu.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 18, 2006
Skulle nog köpa mig ett nytt moderkort med PCI-E och så ett 8600GTS-8800GTS grafikkort(ASUS A8N32-SLI Deluxe+Gainward BLISS GeForce 8800GTS 320MB RETAIL PCI Express=3745kr).
Annars fick jag ihop ett C2D system för under 5000kr. Dock är det ju grafiken i detta fall som blir lidande..
C2D E4300
Asus P5B
Gainward BLISS GeForce 8600GT
2x512MB PC2-6400
runda svängar blir det 4.500kr
February 28, 2005
swebreaker: jag hade kollat in Köp&Sälj tråden, går o få tag på bra grejer till bra pris, speciellt C2D system 😉
här finns det tex processorer till bra pris:
http://www.techsweden.org/foru.....p?t=201309
en E4500 skulle väl inte vara fel? som sagt, går o hitta bra grejer...jag kan garantera att du lätt hittar ett C2D system med 2GB DDR2 minnen under 5lax...
swebreaker wrote: Okidoki, får väl spara ett tag till =) snyft...
Kanske ska pusha för 4200+ igen ser jag.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=337087
🙂
Köpte nyssens en sån..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 28, 2004
ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?
September 28, 2004
denstore wrote: Det beror ju på vilka spel du spelar, och i vilken upplösning. Som Gilgamesh säger, så är det ju knappast någon nytta med att lyfta i ett 8600-kort, då det knappast bör bli någon större skillnad.
Vad har du för moderkort?
Abit K8T800 Pro....så det bör väl uppgraderas?
March 11, 2003
swebreaker wrote: ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?
Jag dristar mig att svara trots att jag inte är ilg@dd. Antagligen för att alla AMD-processorer är snuskbilliga just nu. De kan ju knappast ta ut mycket mer, om inte folk ska fundera på att köpa en av konkurrentens.
denstore wrote: [quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?
Jag dristar mig att svara trots att jag inte är ilg@dd. Antagligen för att alla AMD-processorer är snuskbilliga just nu. De kan ju knappast ta ut mycket mer, om inte folk ska fundera på att köpa en av konkurrentens.
Din "dristning" väckte ingen anstöt..
AMD är jäkligt prisvärda idag, såg att dom skulle sänka igen straxt.. Undrans om man får betalt för att bygga AMD snart?
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 28, 2004
ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?
AMD är jäkligt prisvärda idag, såg att dom skulle sänka igen straxt.. Undrans om man får betalt för att bygga AMD snart?
🙄
Ok, så vilket moderkort ska jag köpa till den processorn isf? Och ett schysst grafikkort?
September 28, 2004
ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?
🙄
Ok, så vilket moderkort ska jag köpa till den processorn isf? Och ett schysst grafikkort?
March 11, 2003
Det beror ju helt på vilka krav du har. Ska du byta till något riktigt vasst grafikkort, så blir det moderkortsbyte på en gång, då du sitter med AGP.
Ska du byta både moderkort, grafikkort och processor, så känns det rätt menlöst att stanna kvar på 939-sockeln överhuvudtaget.
Personligen hade jag nog i så fall lag ribban lite högre, och satsat på ett 8800GTS 320, en C2D eller AM2, och ett överklockningsbart moderkort. 2Gb minne borde kunna komma inom budgetens ramar också, om man tänjer lite.:)
September 28, 2004
denstore wrote: Det beror ju helt på vilka krav du har. Ska du byta till något riktigt vasst grafikkort, så blir det moderkortsbyte på en gång, då du sitter med AGP.
Ska du byta både moderkort, grafikkort och processor, så känns det rätt menlöst att stanna kvar på 939-sockeln överhuvudtaget.
Personligen hade jag nog i så fall lag ribban lite högre, och satsat på ett 8800GTS 320, en C2D eller AM2, och ett överklockningsbart moderkort. 2Gb minne borde kunna komma inom budgetens ramar också, om man tänjer lite.:)
Oopps...dubbelpost, sorry.
Jaaa, jag har väl ganska höga krav utan att ha råd med "top of the line" om man säger så 🙂
Okej, det här med minnen är ju rena djungeln oxå.... vilka ska man då satsa på?
swebreaker wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore][quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?
🙄
Nja, snåljudas som jag är skulle jag nog satsat på ett ABIT KN9, nForce4-Ultra eller om börsen känns överfylld eventuellt ett ABIT KN9 SLI, nForce 570
Grafikkort?? Jadu, det beror ju på börsens tjocklek.. Men idag känns faktiskt ett GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 ganska intressant rent pris/prestandamässigt..
September 28, 2004
ilg@dd wrote: [quote=swebreaker][quote=ilg@dd][quote=denstore][quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?
🙄
Nja, snåljudas som jag är skulle jag nog satsat på ett ABIT KN9, nForce4-Ultra eller om börsen känns överfylld eventuellt ett ABIT KN9 SLI, nForce 570
Grafikkort?? Jadu, det beror ju på börsens tjocklek.. Men idag känns faktiskt ett GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 ganska intressant rent pris/prestandamässigt..
Tjock o tjock =) Det är den väl aldrig, det handlar väl mer om att köpa saker som är prisvärda, hehe. Det absolut nyaste är väl aldrig speciellt prisvärt 🙂 Men jag tror det 8800GTS blir finemang. Kollade lite på processorer och såg det 6000+ som kostade ca 1.700 är det stor skillnad på det och 4400+? och återigen; prisvärd skillnad?
swebreaker wrote: [quote=ilg@dd][quote=swebreaker][quote=ilg@dd][quote=denstore][quote=swebreaker]ja, grafiken vill jag inte ska bli lidande så det får bli ngt ordentligt....och varför är den processorn så billig ilg@dd?
🙄
Tjock o tjock =) Det är den väl aldrig, det handlar väl mer om att köpa saker som är prisvärda, hehe. Det absolut nyaste är väl aldrig speciellt prisvärt 🙂 Men jag tror det 8800GTS blir finemang. Kollade lite på processorer och såg det 6000+ som kostade ca 1.700 är det stor skillnad på det och 4400+? och återigen; prisvärd skillnad?
Lite av en kuggfråga, beroende på vem man frågar det där.. För mej som gillar att klocka så är det egentligen inte värt skillnaden i pris, men för "Svensson" tror jag att den är ganska prisvärd. Personligen har jag aldrig inhandlat någon "värsting" någon gång alls, har hellre gått ner i segmentet runt 1500-2000:- och klockat upp dessa till vad "värstingen" (och ofta lite mer) ligger på för tillfället.
Så för att göra det kort angående 6000+
För klockomanen=Njet.
Svensson=Förhudligen.
*Edit*
Rent prestandamässigt kan du ju jämföra dessa prollar själv, finns en hel del tester att glutta på ute på nätet, bl.a DENNA.
1 Guest(s)