September 16, 2002
Nu är det så att min mor ska köpa sig en TV.
Det ska vara en HDTV, som är helt klar och man INTE måste köpa till massa mumbo-jumbo för att faktiskt använda HDTV på den (så som man tydligen måste göra på många TV-apparater som är "HD-Ready").
En platt LCD TV med fötter så den kan stå med minst en storlek på 32".
Maxpris är ca: 15k.
Ett stort plus vore även om den fanns i någon fysisk butik som OnOff, Elgiganten eller Siba men det är absolut inget måste!
Någon kunnig som kan hjälpa till?
May 7, 2004
Denna LCD-TV verkar var bra... den har bra betyg osv. http://se.pricerunner.com/soun.....85/details Den kostar 13900 på inwarehouse och det var gratis frakt...
March 5, 2005
Hogan wrote: [quote=Soir]Om du ska se på HDTV-innehåll så se till att TV'n har stöd för HDCP, annars får du bara en svart bild eller så visas materialet i 480p om källan innehåller HDCP-kodning (t.ex. kommande Blu-Ray-filmer kommer ha det).
Man kan ju alltid använda komponent.
Nej det kan du inte göra. iaf inte med bluray.
Sen finns ingen "mambo-jumbo", om det står att en TV är HD Ready så behöver du INTE köpa till nåt. Det ska funka direkt, det därför man har tagit fram HD Ready loggan.
April 14, 2001
Redzo wrote: [quote=Hogan][quote=Soir]Om du ska se på HDTV-innehåll så se till att TV'n har stöd för HDCP, annars får du bara en svart bild eller så visas materialet i 480p om källan innehåller HDCP-kodning (t.ex. kommande Blu-Ray-filmer kommer ha det).
Man kan ju alltid använda komponent.
Nej det kan du inte göra. iaf inte med bluray.
Sen finns ingen "mambo-jumbo", om det står att en TV är HD Ready så behöver du INTE köpa till nåt. Det ska funka direkt, det därför man har tagit fram HD Ready loggan.
Klart dom har komponent. Dom kan ju inte lämna ute alla som inte har HDMI.
September 16, 2002
Mean Machine wrote: HiFi-klubben har en äckligt fet Samsung, 32", vill jag minnas. Riktigt jäkla snygg, och riktigt jäkla fin bild är det också. 15 papp exakt gick den på. 😉
Jo, har sett och funderat på den själv. Det jag är osäker på är om det där extra "mumbo-jumbot" behövs till den, då jag inte ens vet vad det är för extra jag menar. 😛
August 15, 2004
Hogan:
För att HDCP ska fungera så måste både läsaren och displayen stödja det, annars får du antingen en svart bild eller så visas bilden i en maxupplösning av 480p. Komponent kan inte överföra signalen, endast DVI och HDMI kan.
Edit:
HD-Ready får en TV om den uppfyller följande krav;
Minst 720-vertikala linjer
Den ska ha stöd för HDCP
Samt kunna ta emot 720p/50Hz/60Hz och 1080i/50Hz/60Hz
May 29, 2001
Soir wrote: Hogan:
För att HDCP ska fungera så måste både läsaren och displayen stödja det, annars får du antingen en svart bild eller så visas bilden i en maxupplösning av 480p. Komponent kan inte överföra signalen, endast DVI och HDMI kan.Edit:
HD-Ready får en TV om den uppfyller följande krav;
Minst 720-vertikala linjer
Den ska ha stöd för HDCP
Samt kunna ta emot 720p/50Hz/60Hz och 1080i/50Hz/60Hz
Ska kunna ta imot tex 720p ja, men sen så kan det vara så att den skalar ned bilden för den klarar inte av en upplösning på 1280x720, just av den anledningen så tycker jag att HD-Ready märkningen är bullshit.
Så till er som ska köpa en lcd/plasma, se till att den har en upplösning på 1280x720 eller mer.
2 Guest(s)