Dags för en till hårddisk|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dags för en till hårddisk
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 17, 2006 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan.

Behöver utöka lagringskapaciteten på burken här hemma. Vi har en DV-kamera som, vid redigering i datorn, kräver en massa utrymme för filmdata.

Just nu har jag en gammal god P-ATA-disk, men eftersom mitt moderkort har stöd för S-ATA är jag lite nyfiken på att köpa en S-ATA-disk istället.
Men jag är lite bekymrad över att detta kanske ställer till mer besvär än nödvändigt.

Förutsättningar och förväntingar:

• Min dator har ingen diskettenhet för det känns lika fräsht som serieports-anslutna datormusar.
  • Ljudnivå och pålitlighet är viktigare än prestanda.
  • När det gäller prestanda så är accesstid och CPU-belastning viktigare än sekvensiell överföringsprestanda.
  • Minst 200 GB lagringsutrymme

Nu till frågorna:

• Ger det någon prestandamässig fördel att köra S-ATA ist. P-ATA, förutsatt att man köper "samma" hårddisk (bara gränssnitten skiljer).
    Isåfall vad? Är det någon skillnad på t.ex. accesstid, sekvensiell läs/skriv, CPU-belastning?
  • Hur funkar en S-ATA disk med olika Boot-CD's? T.ex. Ultimate BootCD eller dylikt. Tänk på att min dator inte har en diskettenhet.
  • NCQ - Native Command Queuing. Jag arbetar sällan med flera hårddisk-IO-intensiva program samtidigt. Är NCQ bra eller blä för mig?
  • Vid köp av PATA-disk kommer båda mina diskar att sitta på samma IDE-kanal, är detta dumt?

Jag har tidigare kört med Seagate-diskar förut, mest p.g.a ljudnivån men situationen är kanske annorlunda idag. Någon som har erfarenhet av moderna Hitachi-modeller (före detta IBMs diskar)?

Jag är tacksam för svar på mina frågor och jag tar gärna emot tips på diskar som passar mina behov beskrivna ovan.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1015918
February 17, 2006 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla om din SATA-kontroller klarar raid, isf köper du 2 st 250 eller 300 GB diskar (kolla vilken som ger mest GB/Kr) och kör dessa i raid 0, då får du en snabb hårddisk på 500 eller 600 GB. Använder du denna separat från systemet så blir det bättre prestanda och säkrare om systemet havererar.

Lagrar du fimer så skall du sätta Raidens stripe-size till 16 eller 32 kb och partitionen med en klusterstorlek på mellan 8 och 32 kb. Dock aldrig större än stripesize. Bästa prestanda är samma storlek.

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
1015921
February 17, 2006 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [*]Ger det någon prestandamässig fördel att köra S-ATA ist. P-ATA, förutsatt att man köper "samma" hårddisk (bara gränssnitten skiljer).
Isåfall vad? Är det någon skillnad på t.ex. accesstid, sekvensiell läs/skriv, CPU-belastning?

Det enda skillnaden jag märkt med mina SATA diskar är att överförningshastigheterna ligger på cirka 5MB/s mer än mina PATA (har dock bara testat med hdparm).

Gamblor wrote: [*]Hur funkar en P-ATA disk med olika Boot-CD's? T.ex. Ultimate BootCD eller dylikt. Tänk på att min dator inte har en diskettenhet.

På sätt och vis bättre än en SATA disk, verktyg på UBCD hittar oftast inte ens SATA diskar, det finns ju inga standard drivrutiner för SATA-chipsets.

Gamblor wrote: [*] NCQ - Native Command Queuing. Jag arbetar sällan med flera hårddisk-IO-intensiva program samtidigt. Är NCQ bra eller blä för mig?

Kan inte tänka mig att det ger särskilt mycket mer prestanda, men varför inte? 🙂

Gamblor wrote: [*]Vid köp av PATA-disk kommer båda mina diskar att sitta på samma IDE-kanal, är detta dumt?

Det sägs att prestandan går ner avsevärt med två hårddiskar på en kanal.

Gamblor
Member
Medlem
1015922
February 17, 2006 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där mer en RAID-0-lösning för filmlagring låter förnuftigt och spännande. Men det är tyvärr lite för overkill både för vad mitt behov och för vad min plånbok skulle tycka om.

Jag kommer jobba med en DV-rulle i taget och då misstänker jag att runt 200GB kommer räcka gott och väl.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1015924
February 17, 2006 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

POE wrote: Det sägs att prestandan går ner avsevärt med två hårddiskar på en kanal.

Bara i kombination med CD-spelare, två hårddiskar på samma kanal ger skillnad på <1kb/sekund i överföringshastigheten i värsta fall, om båda diskarna anropas samtidigt, men samma sak uppstår även då dom ligger på varsin kanal och blir anropade samtidigt. Det enda som händer då flera enheter finns på samma kanal är att ingen enhet är snabbare än den slöaste enheten. Oavsett om en enhet eller båda anropas samtidgt.

mIIIke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1015928
February 17, 2006 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska du ha en tyst ska du iaf satsa på en ur Samsung Spinpoint serien. =) (rekomenderat på silentpcreview.com bla)

Gamblor
Member
Medlem
1015946
February 18, 2006 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

POE wrote: [quote=Gamblor][*]Hur funkar en P-ATA disk med olika Boot-CD's? T.ex. Ultimate BootCD eller dylikt. Tänk på att min dator inte har en diskettenhet.

På sätt och vis bättre än en SATA disk, verktyg på UBCD hittar oftast inte ens SATA diskar, det finns ju inga standard drivrutiner för SATA-chipsets.

Jao, det blev en typo där, skall vara S-ATA i kombination med bootcd, inte P-ATA för det vet jag ju att det fungerar. Ändrar i orgininalinlägget.

Tack för alla svar hörrni! Det lutar åt att skaffa en till P-ATA disk då det helt enkelt verkar smidigare.

Skall eventuellt i framtiden byta ut systemdisken mot en WD Raptor och köra P-ATA-diskarna som lagring.

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1015990
February 18, 2006 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan skriva ner lite allmänt av det jag vet om dina frågor. 2 pata på samma kabel är inte så bra. Det var förrut som hastigheten drogs ner till den slöaste enheten. Idag blir de långsammare för att 2 får dela på samma överföringskapacitet. Dessutom är risken för strul och "hägningar" större med 2 diskar på en kanal. Det hade jag stora problem med innan.

NCQ har man idag ingen användning för. Det drar visst tom ner prestandan på vissa program.

Tänk på att du troligtvis behöver drivrutiner för SATA diskar och då kanske man måste ha diskett (någon som vet om det funkar från cd?).

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
1016133
February 18, 2006 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Niklas Brandin wrote: Jag kan skriva ner lite allmänt av det jag vet om dina frågor. 2 pata på samma kabel är inte så bra. Det var förrut som hastigheten drogs ner till den slöaste enheten. Idag blir de långsammare för att 2 får dela på samma överföringskapacitet. Dessutom är risken för strul och "hägningar" större med 2 diskar på en kanal. Det hade jag stora problem med innan.

NCQ har man idag ingen användning för. Det drar visst tom ner prestandan på vissa program.

Tänk på att du troligtvis behöver drivrutiner för SATA diskar och då kanske man måste ha diskett (någon som vet om det funkar från cd?).

Man kan integrera drivrutiner till SATA diskar i xp skivan genom att först kopiera skivan till en mapp på datorn sen lägga in drivrutinerna och ändra i några .inf filer sen bränner man ner allt på en ny skiva sen ska det funka utan att behöva en diskett läsare.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 90
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL