December 20, 2007
Tjenare! Robban här.
Jo, det är så att i Januari så fick jag en ny dator, har fungerat skitbra om man räknar bort alla blåskärmar då..
Tror att det är lite knasigt med graffekortet. I alla fall, det grafikkort jag har just nu är ett 8800GTX XT 768Mb, och funkar skitbra i nästan alla spel.
NÄSTAN, alla spel.
Jag trodde att 8800GTX var ett kort för mig, okej det var det - flyter på i Cod4 t.ex som jag är skitnöjd med.
Men spel som Crysis.
Okej, jag kör på 1280x1024 med allt på Very High förutom Shaders och shadows. Men grejen är det ett jag vill ha Very High på shaders och shadows 🙂 Jag vill få ut den maximala grafiken, med AA t.ex och allt vad det heter.
Jag tänkte dessutom skaffa GTA IV när det släpps till PC och det spelet vill jag få ut det bästa på, och jag kommer vilja spela lite mer prestantakrävande spel som kommer, och de som redan finns ( som crysis ).
Så jag undrar, om det är någon som vet ett grymt kort som är värt priset, och som har grym prestanda och som t.ex fixar Crysis utan problem. Och som kommer klara spel som GTA IV / FarCry 2 som en dans.
Har ingen speciellt prisklass som jag tänker på just nu. Jag skulle dock inte kunna slänga ut runt 4,000SEK på ett kort, nej. Men kom gärna med alternativ!
Jag har sett många rekommendationer om Radeon HD4870 på forumet, men jag måste säga att jag blev inte så imponerad om jag ska vara helt ärlig. Trots att jag inte kan nästan ett skit om alla nya kort som kommit ut på marknaden, jag har inte ens bytt ut ett grafikkort själv eller någon annan komponent i en dator. Så om jag har fel om Radeon HD4870 så kanske jag har det, men om jag dömer genom de videorna jag såg på Youtube så blev jag inte speciellt imponerad.
Har också hört att det inte är så smart att byta från ett nVIDIA kort till ett ATI kort. Stämmer detta? Den frågan skulle jag gärna vilja få ett svar på!
Men som sagt! Jag spanar efter efter ett schysst kort med grym prestanda, som är värt priset.
Kanske hade underlättat om jag visar mina nuvarande komponenter.
RAM: Corsair TWIN2x 6400 DDR2 4096MB CL5 ( fast vista äter ju RAM )
Processor: Intel C2D E6850 3,0Ghz
Gfx-kort just nu: XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3
Moderkort: MSI P-35 NEO-F ( Kan tydligen inte ha SLI )
Nätaggregat: SilverPower PSU, 600W ( 2x PCI-E, 20/24 pin )
Är tacksam för tips, och rekommendationer!
Tack på förhand,
Robban
March 13, 2008
Alltså, det absolut bästa prestanda-per-krona-kortet är i dagsläget HD4850 (512/1024mb). Men därefter kommer storebrorsan, HD4870. Det kortet finns också i 512mb och 1024mb-versioner, till den sistnämndas fördel. Det är dock inte exakt lika prisvärt, men det är fortfarande en hel del prestanda för pengarna. Ska du gå ännu längre, vilket du lär kunna gör rätt snart (om din maxbudget var 4000 SEK) kan du vänta lite och köpa dig ett HD4870X2 som i nuläget ligger kring 4200 SEK. Det kortet är kraftfullast av alla just nu.
ATI/AMD har för närvarande de bästa alternativen i alla segment, men det låter som att kortet du ska intressera dig för är HD4870 1 GB (följdfråga, vilken upplösning har du?). Läs varför här: http://www.guru3d.com/article/.....b-review/9 - valde Crysis/Call of Duty 4 testet för att du verkade intresserad av sådana titlar eller liknande.
Lycka till med ditt köp!
MVH Alex
1 Guest(s)