June 4, 2006
Hej!
Jag är lite orolig över mina spänningar som visas i Speedfan.
Verkar det där normalt? Tänker speciellt på 12V railen.
Har detta nätagg. (Cooltek 500W)
Har följande komponenter i min dator:
AMD FX-60
2st ATi X1900xt kör crossfire
1 sata disk
1 ide disk
2 st DDR-minnen (totalt 2 gig)
6st 120mm fläktar
1st 120mm led
Zalman CNPS9500 (cpu fläkt)
Sony DVD-RW brännare
Moderkortet är ett MSI RD480NEO2-FI.
Enligt en psu calc så skulle mitt system dra 621 watt, då kan jag förstå om mitt 500w agg har problem.
Ska tillägas att systemet är ett hem-pc packet. Borde jag kräva ett starkare nätagg? 😕
Tacksam för svar,
Mvh Andreas
May 2, 2006
Som Snorch sa, är systemet instabilt eller kraschar (i synnerhet vid tung 3D belastning)? Annars ser ditt nätagg ut att få slita häcken av sig. Jag har själv storebrorsan (Cooltek 600W) till en X2 4400+@2.6GHz och ett X1900XTX (690/800) vilket ger stabila spänningar över 12V. Om det är ett hem-pc paket med dessa bestar i Crossfire så är det konstigt att de inte slängde in Cooltek 600W agget istället, speciellt som det bara skiljer någon hundring i pris.
Summa: Har du problem så kräv ett starkare nätagg. Har du inga direkta problem (just nu) så rekommendera jag att du ändå kontaktar dem du köpt den av och kräver uppgradering av nätagget. Risken är att något går åt pipsvängen i förtid när systemet överbelastas som det gör. ATI rekommenderar själva minst 550W vid X1900XT/X i CF (och tillverkare brukar inte ta i i överkant).
June 4, 2006
Snorch wrote: Nä precis, lita aldrig på vad diverse program och bios visar för värden..
Upplever du några problem med datorn då, instabilitet tex?
Nej inte just nu i alla fall, förutom att det känns som grafikkorten klockar ner sig av sig självt. Jag körde Atitools 3d view och till att börja med så hade jag hur stabil fps som helst men efter ca 12h hade fps'en sjunkit med ca 150-200. En annan lustig sak är att om jag stänger av crossfire så får jag ca 50 mer fps i atitool och datorn känns mer stabil.
stege99 wrote: (text...)
Att dom slänger i ett Cooltek 500 fattar jag inte heller, dålig stil tycker.
Jag får nog försöka kräva ett starkare agg. Tack så mycket för rådet.
Kan tilläga med att det är nog som du säger med att nätagget jobbar häcken av sig då jag inte kan klocka nånting (väldigt lite) utan att datorn ens vägrar starta.
1 Guest(s)