January 29, 2007
Hej! Jag köpte just en VGA HD AV kabel från onoff så att jag skulle kunna koppla in min xbox 360 i datorskärmen för att få HD upplösning. Grejen är att det inte blir HD upplösning?! Jag får bild på skärmen. När jag går in på Console Settings / Display så kan man välja olika upplösningar. Den högsta är 1920 X 1080, men den fungerar inte!! Det står bara input not supported på skärmen när jag trycker där. Alltså måste jag använda upplösningen under - 1360 X 760.
Grejen är att det inte alls blir bra med den upplösningen, på långt håll så börjar saker blixtra i kanterna (Lite svårt att förklara) det är inte speiciellt snyggt!
På startmenyn i Xboxen är allting jättesnyggt, ser ut som riktig HD, men när jag trycker fram sidomenyn (Med hjälp av mittenknappen på handkontrollen) Så är det inte alls snyggt, texten är suddig!
För min kompis funkade det perfekt med HD på hans datorskärm, inget krångel.
Vad kan vara fel? EXTREMT glad för svar.
P.S länk till min skärm:
March 5, 2002
Din skärm klarar "bara" upp till 1680x1050, så varför försöker du köra den i 1920x1080? Ställ in xboxen på 1280x1024 och widescreen, så får du den högsta upplösningen du kan använda i din setup. (jag har samma setup, fast Samsung 226BW, det ser bra ut i 1280x1024)
January 29, 2007
March 5, 2002
Grejsimojs wrote: Aha, så det blir bättre bild i 1280 x 1024 än 1360 x 760. Tack! Men hur får man HD egentligen? Det står ju att det är en vga HD av cable, så då ska man väl kunna få HD på en datorskärm? 😮
Allt som är 1280x720 och över är ju HD-upplösning...
Och yes, 1280x1024 innehåller fler pixlar än 1366x760, så därför får du högre upplösning. Glöm bara inte att ställa xboxen på widescreen annars blir det helt fel aspect ratio 😉
January 29, 2007
March 5, 2002
Grejsimojs wrote: Okay, tack för utmärkta svar! Nu har jag bara en sista fråga; Det finns en inställning som heter Reference level på samma ställe. Där kan jag välja mellan Standard/Intermediate/Expanded. Vad betyder detta och vad gör det för skillnad?
Det undrar jag också. Jag har för mig att den ändrar något med färgerna.. Prova bläddra mellan Standard och Expanded och titta om du ser någon skillnad.
Hm:
Reference Level or Black Level: If you're using the Xbox 360 Component HD AV Cable, the Xbox 360 VGA HD AV Cable, or the Xbox 360 HDMI Cable, then screen format options include Reference Level. The default setting, Standard, delivers the normal range of white and black levels that your TV or monitor supports. Select Intermediate to increase the level of white and black in the video output. Select Expanded to maximize black level. Reference level is sometimes used to make a picture sharper, and you can experiment with what format suits your viewing pleasure.
January 29, 2007
March 5, 2002
Grejsimojs wrote: Okay jag får testa mig fram. Vad jag såg var det ingen skillnad, men Expanded låter iaf till namnet som den bästa. Vet du när uppdateringen som kanske skulle inkludera 1650 x 1050 kommer?
Nån gång i höst. Dock så är jag ganska säker på att 1680x1050 inte kommer ingå... 🙁
November 18, 2003
Fackamato wrote: Det är dock synd att 1680x1050-skärmarna inte kan interpolera ner 1920x1080 till 1680.. det hade kanske sett snyggare ut, men vem vet.
Hoppas MS släpper 1680x1050 som upplösning i deras höstuppdatering!
Hoppas kan du alltid göra, men det kommer inte att ske. Man får aldrig som man vill när det gäller ms. 🙁
January 29, 2007
January 29, 2007
January 29, 2007
March 5, 2002
Grejsimojs wrote: Nej inte så, utan att det ser riktigt bra ut. Alltså att det inte är någe fladder i kanterna på figurerna och så. Han använder 1280 x 1024
Jag förstår inte vad du menar. Fladder i kanterna på figurer? Menar du pixlar? Dvs som om det skulle vara utan AA?
Jag använder också 1280x1024, på en WS-skärm.
January 29, 2007
March 5, 2002
Grejsimojs wrote: Precis! Som att att man hade satt AA på lägsta. exakt ALLT fladdrar i kanterna, träd, gubbar, stenar... Speciellt galler och andra småsaker blir helt outhärdliga på långt håll :'(
SNÄLLA säg att det finns en lösning!
Det kanske är ett resultat av dålig interpolering av din skärm? Dvs att den är "dålig" på att skala 1280x1024 eller vad du nu använder, till skärmens 1680x1050.. Kan du ta kort på hur det ser ut, och lägga upp? 🙂
January 29, 2007
January 29, 2007
Nu har jag försökt ta kort, men det gick inte så värst bra. Skärmen fungerade som en spegel så att det enda man såg var blixten 😛 Men dessa bilder visar ungefär hur det ser ut:
[Image Can Not Be Found]
Fast värre...
[Image Can Not Be Found]
Alla kanter är som det övre strecket...
2 Guest(s)