May 17, 2002
Problemet med de gamla IBM Deathstardiskarna (60gxp eller var det kanske någon annan modell?) var väl att de var extremt värmekänsliga. Hade man bara bra luftgenomströmmning genom chassit så var det inga större problem med dem.
Själv så har jag bara haft ordentliga problem med en enda hårddisk, det var en 120gb WD som en kväll fick för sig att skära. Trist men sak samma. Hårddiska är en förbrukningsvara.
February 6, 2004
Backup kära vänner, backup! 🙂
Det lärde jag mig efter min närkontakt med de berömda IBM 60gxp diskarna. Har fortfarnde den trasiga liggandes här. Den går att laga med en äkta low-level format eller att helt enkelt inte partitionera den trasiga ytan... men det funkar bara ett par tre månader, sen där den igen. Så nej, inget mer IBM för mig.
November 5, 2002
Kör mest maxtor. Iof pajjade en maxtor 40G disk, men de 60G diskarna på 5400rpm jag köpte när de kom fungerar hur bra som helst.
Som tidigare inlägg vill även jag mena att det är en smaksak. Vissa har fått problem med en disk och tycker illa om det märket sen, andra tar det billigaste oavsett märke.
Vet att maxtor inte är det dyraste märket direkt, men wtf! de funkar juh 😀
January 8, 2003
Har pajat en Fujitsu/siemens silentdrive och en Ibm deathstar å 36,5 resp 40 gig. En polare har pajat en del Maxtor å min brossa har fått en del unrecoveable sectors på sin Seagate som han ska lämna in. Annars gillar jag Seagate förr när de var tystadt, nu för dom en massa oväsen. Använder en WD nu som får för sig att byta namn lite då och då så att datorn vägrar boota. Ibland blir det så jobbigt att inte ens en ny start sektor räddar den med xps reprations konsol. Hittar inga fel på den med Dldiag eller spinrite så jag vet inte varför den håller på så jag har kvar den ett tag till och hopas den håller. Ett nytt märke som jag börjat gilla är Samsung. 2 av mina röder har köpt 2st 120 gig resp 1 250 gig med sata 2 stöd och dom är snabba och tysta.
April 20, 2005
August 30, 2005
GroundX wrote: Maxtor köper jag INTE. Har brännt 4st maxtor diskar av 120 respektive 160GB storlek. Sedan fick jag en Hitachi i RMA och har aldrig haft några problem med den. Likaså med Segate, underbara diskar enl. mig!
håller bara med har haft 4 st hd som har gått sönder + 2 st gick sönder för min granne. det som de hade gemensamt var att det var maxtor hd men mina gamla maxtor hd är det bästa jag har haft. de rullar än. alla maxtor över 80g är skit enligt mej
August 8, 2004
om jag ska vara ärlig så är detta mycket individuellt och det finns rykten om alla olika hårddiskar.... jag har då testat på Seagate, Samsung och Maxtor.... Seagaten börjar redan efter 1 månad låta... Maxtorn har klarat sig i snart 2 år men samtidigt för 1 år sen hörde jag att min kompis Maxtor kollapsade utan någon anledning... Samsungen efter 2 år börjat knastra men samma sak där rykten om att de suger.... Så välj inte efter märke säger jag.. välj efter cacheminne,lagringsminne,rpm 😉
August 7, 2003
Här är en lista på de hårddiskmärken som garanterat kommer att gå sönder förr eller senare:
Maxtor/Quantum
Seagate
Western Digital
Hitach/IBM
Samsung
Toshiba
Fujitsu
Nä, skämt åsido fallerar alla hårddiskar förr eller senare och det ska man faktiskt UTGÅ ifrån händer när man som mest vill det och försöka backuppa det data man vill ha kvar. Alla tillverkare är mer eller mindre jämlika när det gäller tillförlitlighet... 🙁
Tror folk tycker mest illa om den tillverkare som orsakat problem senast för just dem... sen att man gnäller och skyller på någon annan "IBMs diskar är skit, det är deras fel jag förlorade mitt data med alla löneuppgifter/semesterbilder/porr" är ju en mänsklig egenskap att man skyller på andra för att slippa ta eget ansvar :/
September 20, 2001
Det är som tidigare skrivits individuellt.
De första diskarna jag hade var Maxtor 10GB, det gick sönder 2st av de, så den modellen hade ingen kvalite. Sedan gick jag över till Western Digital, med tanke på att de är det märket som sitter i många gamla 133or, och de diskarna brukar fortfarande fungera. Dock strulade ett par av de 200GBarna också, så då gick jag över till Maxtor, och där har jag stannat nu. Nackdelen med Maxtor är att de knastrar mer än andra märken, dock är de tystare överlag än Western Digital.
Har haft/har
2x10GB Maxtor som gick paj
1x41GB IBM ej GXP som fortfarande fungerar
1x40GB Seagate som är riktigt tyst
1x120GB WDC som låter som ett tröskverk utan att överdriva, fungerar dock fortfarande trots det.
5x200GB WDC SE. Två av dessa har gått sönder, en efter en månad, och en efter längre tid.
2x200GB Maxtor Dmax9 SATA, fungerar bra, men knastrar lite som sagt. (ljudet förstärks ganska mycket då de sitter i RAID0)
1x250GB Maxtor Dmax9 IDE, knastrar något, dock ganska tyst.
1x250GB Maxtor MaxLine II IDE, bränndes ett chip på den när jag kopplade in den en dag, lite konstigt, inte sett något liknande...
1x250GB Maxtor Dmax10 Sata, fungerar bra, tycker dock den låter konstigt, har inte använt det systemet mycket än.
Är väll min lilla summary...
Seagaten var den tystaste jag haft, dock är jag mest nöjd men mina Maxtor 200GB Dmax9 SATA samt min Maxtor 250GB Dmax9 IDE.
Mesta delen av min dataförlust beror dock på dåliga kontrollerkort och/eller drivrutiner.
March 23, 2004
gizmo wrote: Antar att jag är en av få som haft tur med sin IBM disk, min 40GB är inköpt 2001 och rullar än idag, står på princip 24/7 😎
Har också haft tur med min, hade en IBM Deskstar 45 Gb, har också använts mycket men kanske inte riktigt 24/7 :-k men nu i sommar vågade jag inte ha kvar den eftesom den troligen snart skulle paja.
Nu kör jag på en 250 gb Maxtordisk, och är riktigt nöjd, den låter lite konstigt ibland bara men inget allvarligt =/
September 2, 2003
gizmo wrote: Antar att jag är en av få som haft tur med sin IBM disk, min 40GB är inköpt 2001 och rullar än idag, står på princip 24/7 😎
Här har du en till! Även jag köpte mina två 40gb Deskstar diskar år 2001. Idag är det dem två diskarna jag lagrar min viktigaste data på, eftersom de är de stabilaste hårdiskarna jag någonsin ägt.
Iof strular en annan Deskstar disk för mig nu, men jag tror det kommer vara uppklarat innan natten är slut =).
Jag har aldrig haft några egentliga problem med någon disk, så jag kan inte säga den dåligaste.
2 Guest(s)