July 1, 2001
September 2, 2001
March 29, 2001
Två tumregler när det gäller ljuddämpning med mattor:
1/ Välj tjockare mattor (minst 10 mm). Var extremt misstänksam mot löjligt tunna dämpmattor av "patenterat specialmaterial", där det är meningen att man ska rulla/ valsa ut skiten. Det är med ungefär 100% sannolikhet rena skräpet.
2/ För ett effektivt resultat, måste du mer eller mindre tapetsera samtliga sex insidor av datorlådan - vilket betyder att du måste ta bort/ reducera antalet chassifläktar. Tyvärr finns det inga genvägar. Att bara placera ut ej heltäckande mattstumpar på "strategiska ställen", i en låda genomborrad av en massa chassifläktar, ger bara ett förhållandevis blygsamt resultat.
Är det värt några hundralappar? JA, kanske - om du följer ovanstående råd. Annars; ett rungande NEJ. I vilket fall som helst: Satsa först och främst på datordelar som är tysta redan ifrån början istället, och kompletera ev. senare med tjocka dämpmattor skräddarskurna för just DIN datorlåda efteråt.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-03-03 13:21 ]
February 17, 2002
Jag har dämpat min låda ganska rejält nu med varierande dämpmattor 10-20mm, utan aluminiumfolie på insidan, och har fått en rejäl sänkning av ljudnivån. Men desvärre har chassie tempen stigit ca2-3C idle och ca4-5 under fulload.
Det är iaf perfekt vid filmtittning eller slösurfning att kunna slå av alla chassie fläktar i lådan och inte kunna höra att datorn är på.
March 29, 2001
January 14, 2002
Själv så håller jag på att göra en trälåda (10mm) som ska dämpas med 20mm dämpningsmaterial sen ska det monteras in Papst fläktar i trälådan (OBS: ska inte ha sidokåpan påsatt på datorn) sen ska vi se hur det blir
Edit: för dom som inte fattar så ska datorn bara stoppas in i lådan.
[ Detta Inlägg ändrades av: [DiP]Sphinx den 2002-03-03 15:51 ]
March 29, 2001
On 2002-03-03 15:50, [DiP]Sphinx wrote:
Själv så håller jag på att göra en trälåda (10mm) som ska dämpas med 20mm dämpningsmaterial
Skriv ett inlägg (gärna med bild) senare när du är klar. Det är nog fler än jag som är nyfikna, både på utseendet och på hur effektiv ljuddämpningen blev. Hur ska lådan se ut, rent principiellt? En U-formad huv (3 sidor)? Ett rör (4 sidor)? Täckt, eller delvis täckt front/bakstycke?
Nackdelen är ju att hela paketet blir ganska så omfångsrikt, så att det gäller att ha plats under/bredvid skrivbordet.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-03-03 17:20 ]
February 28, 2002
Jag har satt i enermax fläkt i fronten och satt en i nätagget. Har även satt 20 mm mekonomen skumgummi i alla vrår. Dämpar halv bra.. det blev ingen wow effekt av skumgummit direkt. Det blev det däremot av Torin's hårddiskupphängning (http://www.clanding.org/~torin/)som tog bort 95% av allt ljud som mina 7200 varvs IBM-diskar generade. Nu har jag 3 källor till ljudkvar. CPU fläkten,grafikkortsfläkten som har blivit trött och ublåset på baksidan av datorn. Får en Tt Silent Viking imorrn och det tar nog bort en del av ljudet som min FOP32-1 genererar. Chassit har jag lackat med silvermetallic idag och ska nog fixa en matchande konstuktion till utblåset som dämpar.. vet dock inte hur det ska se ut.. (Tips nån?)
Som en viss farbror skulle sagt - "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Det gäller speciellt om man inte vill ha nå ljud alls.
Toob
October 13, 2001
Jag har använde bitumenmattor och skumgummi när jag dämpade min låda, jag upplevde då att min låda blev tystare...
Men det är viktigt att inte ljudet fortplantas i lådan, det är därför jag har satt bitumenmattor på dom flesta plana ytor, för att få bort självsvängningar i lådan...
Aopen HX08 Thunderbird 900@900 med en Silverado Mk II GeForce2 32MB Minne: 512MB HD:s: 60GB Seagate 7200rpm, 30GB IBM 7200rpm, 4,3GB IBM SCSI 7200rpm, 3,5GB Fujitsu 5400rpm Dämpning: Bitumenmattor och Skumgummi
[ Detta Inlägg ändrades av: Torin den 2002-03-03 18:33 ]
December 6, 2001
Eller så e man lat OCH har tummen mitt i näven och köper en låda från whynoi.se dämpad med Magic Fleece. Sambon vaknar inte ens när jag bootar upp datorn mitt i natten.
(430W nätagg, 1 extra 2050rpm Papst för bättre luftcirkulation...) Jag är helnöjd, det var värt varenda spänn.
[ Detta Inlägg ändrades av: johnq den 2002-03-03 23:38 ]
February 28, 2002
tyvärr så kräver ditt förslag att även att man har guldbyxor 😀 . En komplett låda hos whynoi.se kostar ca 3000 spänn.
För den som inte har tummen mitt i handen kan det kosta:
Torin_4_HD's: 40 kr
Dämpmatta mekonomen: 120 kr för 2 kvadratmeter.
2 tysta fläktar: ca 380 kr.
5 timmars slit: 0 kr
5 timmars härligt moddande: 0 kr
1 plåster: 50 öre.
Övriga ev. kostnader:
Håruträtning på frisersalong efter att du pillat på fel saker i nätagget: 650 kr (Kan även innebära att du måste byta pacemaker, vet dock inte vad ett sånt byte kostar. Chansar att det är ungefär som en låda från whynoi.se + en alphafläns)
Jag tycker dock att posten: "5 timmars härligt moddande: 0 kr" väger upp för alla andra kostnader.
Go for it!
Toob
edit.. kass på att stava
[ Detta Inlägg ändrades av: Toobster den 2002-03-04 00:19 ]
October 13, 2001
Toobster jag kan inte mer än hålla med...
Jag och minna kompisar hade en diskusion om att allmänt få mer ljudnivån som varade till och från i typ 4 månader... Kanske lite extremt, men vi hade roligt...
Det slutade med att två av 4 nu har egenbyggd vattenkylning, jag och den tredje polaren har byggt tysta luftkylda system...
December 6, 2001
On 2002-03-04 00:18, Toobster wrote:
tyvärr så kräver ditt förslag att även att man har guldbyxor 😀 . En komplett låda hos whynoi.se kostar ca 3000 spänn.
*host* *harkel* Jo, det är ju sant... Den var inte gratis. Å andra sidan är den tyst utan någon större ansträngning från min sida. En prioriteringsfråga, lixom.
- Något plus ska det väl finnas med att vara 30+ och inte ha några ungar...
October 13, 2001
Men man missar ju allt det roliga om man köper en färdig låda, men är halva nöjet är ju att komma på vad men ska göra och sedan gör det... 🙂
Det tycker då jag...
Men som sagt alla prioriterar inte på samma sätt...
Aopen HX08 Thunderbird 900@900 med en Silverado Mk II GeForce2 32MB Minne: 512MB HD:s: 60GB Seagate 7200rpm, 30GB IBM 7200rpm, 4,3GB IBM SCSI 7200rpm, 3,5GB Fujitsu 5400rpm Dämpning: Bitumenmattor och Skumgummi
[ Detta Inlägg ändrades av: Torin den 2002-03-06 12:44 ]
September 5, 2001
jag har monterat Biltemas dämpmatta. Visserligen hade den aluminiumfolie, men jag tycker den fungerar ganska bra ändå.
Det som minskade/försvann var framför allt alla ljud som kom av vibrationer i chassit. Det är just sådana ljud som är störande. T.ex. då DVD-spelaren spinner upp.
Dessutom har jag en känsla av att de mest högfrekventa ljuden från fläktarna minskade. Det är också några av de mera irriterande ljuden.
Så, om man går en mätning i dB så kanske inte ljudet minskade så mycket, men subjektivt blev datorn ganska mycket tystare.
/Kalle
December 26, 2001
Jag kan berätta sen hur det blir när jag får mina f*rbannade grejer från gtek.net som har vänta i en J*VLA månad...ARGH
Nu har mina grejer runka på posten i göteborg i 3 dagar och jag bor i Luleå *suck*
Och vikten på paketet verkar rent åt h*****e för att vara mina grejer plus en kompis. Så om jag får fel grejer efter 5 veckor så lär ju gtek.net få ett kinkigt e-mail om man säger så!
December 26, 2001
November 29, 2001
Det finns hur många sätt som helst att tysta ner burken. Tystare fläktar/vattenkylning är det första du borde tänka på. Upphängning av HD och kanske byte av nätaggsfläkt är också bra ideer. När man väl har gjort allt detta så känns det väldigt onödigt med dämpningsmattor.
1 Guest(s)