November 22, 2001
I min server har jag 2st hårddiskar.
På sistone har större delen av allt jag laddat ned till den ena blivit korrupt.
Det är en seagate och jag har kört igenom deras testprogram utan fel.
Har även hört en del knackande ljud från den.
Så häromdagen skulle jag starta om den av någon anledning och då startade den inte. Eller rättare, den kom inte fram till windows.
Idag kopplade jag in en skärm o kollade varför. Då klagade den på att någon systemfil saknades o ville att jag skulle köra repair med windowsskivan.
In med cd o startade igång. Automatisk repair funkade inte så jag testade att installera om windows. Har då den "trasiga" disken urkopplad. Men då har all data utom windowspartitionen försvunnit från den "hela" disken och blivit opartitionerat utrymme.
Kopplar in seagate ("trasig") i min vanliga dator o hör inget av knackandet.
Kan det bero på att nätagget bara e på 90W i servern och driver en athlon @ 1050 o 2 diskar? 2 Nic sitter i oxå plus en extra 80mm @ 5V.
Någon som har någon annan teori?
November 22, 2001
Fackamato wrote: Är det verkligen på bara 90 watt så ja, det är most likely nätagget 🙂
Står 90W på det och det e från en gammal ibm aptiva med en p2 350 i, så det stämmer säkert.
Jag har ett gammalt AT-nätagg på 235W, kanske kan testa att driva diskarna med det och resten av datorn på 90W.
Det borde väl funka?
November 22, 2001
Marre wrote: "athlon @ 1050"
?Uppklockad?
Om det är så, kan det vara ide-kontollern
som inte hänger med i svängarna.
Nejdå, den e nedklockad 🙂
Kanske skulle nämt det.
Ena minnet e bara pc100 o det e en 1400 (266) som sitter i.
Dessutom tyckte jag att jag kunde spara lite värme.
January 20, 2002
Json_81 wrote: Har fortfarande inte hört något konstigt ljud från seagate disken, däremot så av de ~170gb jag lade in blev 1.5gb korrupt.
Får nog ta o skicka in den disken.
Var det på den disken du hade kört repair/chkdisk?
November 22, 2001
Cezar wrote: [quote=Json_81]Har fortfarande inte hört något konstigt ljud från seagate disken, däremot så av de ~170gb jag lade in blev 1.5gb korrupt.
Får nog ta o skicka in den disken.
Var det på den disken du hade kört repair/chkdisk?
http://www.bsu.edu/ucs/article/0,1370,6327-1987-4756,00.html
Ja, men jag förstår inte riktigt vad du menar?
2 Guest(s)