Datafrågor....|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datafrågor....
ene
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 261
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 4, 2005 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, Jag igen. Jag undrar en hel del.

Först ut så undrar jag Vad ett chipset är egentligen. har ärligt talat ingen aning. trodde att det hade att göra med grafikkortet först men jag börjar tvivla.

Sen undrar jag vad Seriel Ata och Sata är för något.

Någon som kan säga mig vad AGP är för något??

Vore bra för mig om ni kunde hjälpa.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
959014
October 4, 2005 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Serial ATA= SATA
AGP=Gammla generationens grafikkort...(används fortfarande)
PCI-Express= Nya generationens grafikkort

Chipset får någon annan förklara lite mer djupt då jag inte e 100% men det kan ha något med grafikkort, cpu osv...:P

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
959015
October 4, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Chipset är är en grupp av IC-kretsar som tillsammans skaper et krets som styr en specifik uppgift, exempel på dessa är processorn (CPU), grafikchipet (GPU) och kontrollerchipet som sitter på moderkortet, det chipset som sitter på moderkortet bestämmer hur bra kortet komucerar med processor, RAM, hårddiskar och instickskort.

SATA (Serial ATA) är den komunikationen mellan hårddiskar som bygger på en smal kontakt, ca 1 cm bred, och använder en seriell överföring (överföring som sker en bit i taget) i jämförelse med den gamla metoden som är PATA (Paralell ATA) och som bygger på en bred kontakt (ca 10 cm) där data överförs paralellt (brevid varandra). Skillnaden gör att SATA tar mindre fysisk plats i lådan med sina smala kablar och att överföringshastigheten kan ökas avsevärt.

AGP (Accelerated Graphics Port) är en anslutningsport specifikt för grafikkort, denna standart uppkom då PCI anslutningen var för slö för grafikkorten, denna standard har sedan uppdaterats med 2x, 4x och 8x.

Nästa steg är PCI-Express som blir en seriell standard där grafikkortens anslutningar motsvarar 16x.

ene
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 261
959026
October 4, 2005 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
959028
October 4, 2005 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

ene wrote: http://www.datorbutiken.com/se.....Id=ASA8N5X

http://www.datorbutiken.com/se.....H64SD4000R

Fungerar dessa två ihop..?[/img]

Ja, dom fungerar ihop.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
959157
October 5, 2005 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Måste bara lägga till en sak i Sebbes fina förklaring angående SATA.
Överföring seriellt är inte på något sätt snabbare än Paralellt. Tvärt om så väljer man oftast ett paralellt gränssnitt om man vill ha snabb överföring.
Anledningen till att välja ett seriellt gränssnitt har med störningar att göra. Ett seriellt gränssnitt är inte allt lika känsligt för störnignar som ett paralellt. Störningana blir farligare ju högre hastighet som önskas.

Tex vid äldre hårddiskar (och dagens cdrom) som använde ATA66 och ATA100 så användes en 20-pins flatkabel. Till ATA133 var man tvungen att lägga till en jord mellan varje ledare för att minska risken för påverkan av störningar vid den högre hastigheten.
Den förbättrade tekniken bjuder på hanterande av ännu högre frekvenser vilket erbjuder snabbare hastighet seriellt.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
960209
October 7, 2005 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote:

Tex vid äldre hårddiskar (och dagens cdrom) som använde ATA66 och ATA100 så användes en 20-pins flatkabel. Till ATA133 var man tvungen att lägga till en jord mellan varje ledare för att minska risken för påverkan av störningar vid den högre hastigheten.
Den förbättrade tekniken bjuder på hanterande av ännu högre frekvenser vilket erbjuder snabbare hastighet seriellt.

Måste bara lägga till en sak i Relaxias fina förklaring ang IDE 😉

Upp till ATA66 användes en 40-pin IDE-kabel, medans den ökades till 80-pin för ATA100 och 133.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 87
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL