July 26, 2005
Hej.
Är i full färd med att köpa en ny dator för CAD och CAM beredning till företaget.
Vi har kontorsspecial som datorleverantör och fick offert på en Z400 från HP.
Denna dator skulle gå lös på 14700:-
Specs;
CPU: Xeon W3565
6gb ram
Och ett Quadro Fx 580 grafikkort.
Denna dator känns ju dock som att den var bra för ett par år sedan.
Så jag är mer inne på att plocka ihop en dator själv.
Har kollat lite på I7 3930K processorn som verkar vara riktigt prisvärd mot sin prestanda.
Sedan är väl 16gb ram något som bör has iaf.
Men mitt största frågetecken står vid grafikkort.
Hur stor nytta har man av ett bra grafikkort vid CAM-beredning?
De program vi använder är Solidworks 2012, och EDGECAM 2012.
Ge mig gärna tips på en riktigt bra prisvärd dator för CAD/CAM =)
February 12, 2003
Största anledningen att Quadro och FirePRO eller vad de heter existerar är just CAD/CAM. De är helt enkelt mycket bättre till det, håller du på med det seriöst är det något i den stilen du ska ha, utan tvekan.
Jag har förresten 16GB RAM och en 3930K till salu om det är intressant.
March 10, 2003
Det är sjuk skillnad i prestanda på CAD kort och Spel kort. CAD räknar i SPF istället för FPS dessutom. Skall du syssal med CAD/CAM så köp ett Quadro eller FireGL kort. Som exempel kommer de snabbaste spelkorten inte hänga med de billigaste Quadro i CAD/CAM. Samma omvända förhållande gäller. Går inte spela med CAD kort då de är helt värdelösa till detta.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 26, 2005
Vi har redan en dator med ett Quadro FX 580.
Vi är tre stycken som enbart sitter och cadar/camar hela dagarna.
Så datorerna är ju dedikerade till det.
Men vi är som sagt ute efter en riktigt bra dator för tunga beräkningar.
I främst EDGECAM då.
Antar att processorn spelar roll vid själva programeringen av verktygsbanorna.
och grafikkortet spelar roll vid själva simuleringen?
Anledningen till varför vi är ute efter en riktigt bra dator är främst för att vi kör mycket modeller i aluminium, där beräkningen på vissa detaljer kan ta flera dagar. Då toleranserna bara är en tusendels mm.
March 10, 2003
Kollade snabbt på edgecam på google, verkar som programmet är rent 32bits. Men det går att installera på 64bits system, så även om du smcäker in massa ram så skulle väl teoretiskt inte programmet utnyttja med än 2-4gb ändå?
Frågan är då hur bra SMP kod de har för multipla processorer eller kärnor.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)