Dator till Adobe Cs2 premium|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dator till Adobe Cs2 premium
qwerty76
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 10, 2006 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej.

Vill ha tips på vad en dator ska innehålla för att klara Adobes CS2 premium, med alla dess delar flytande. Gärna tips på färdiga datorer. Pris spelar mindre roll i detta läget.

Frågor som jag undrar mest över är:

Vad krävs för grafikkort?, det ska flyta med så lite vänte tid som möjligt...
Internminne mer än 1gb?
Två hårddiskar?

Fråga 2 gäller backup, vad är bäst att backa upp lokala saker med? Windows inbyggda backup?

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1057496
July 10, 2006 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan tipsa om att tex photoshop gillar massor med RAM, så om priset inte spelar roll, 4*1024mb?

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1057497
July 10, 2006 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Den här datorn tror jag fungerar alldeles utmärkt till Photoshop CS. Dock ingår inget tangentbord/mus och skärm. Eftersom du skall hålla på med bildhantering så skulle jag rekommendera att du tittar på CRT skärmar då de har bättre färgåtergivning.

Länk

Att tänka på är att om du har mer än 2gb minne så kommer applikationer bara använda 2gb övrigt utrymme används av windows.

//Jimmy

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1057565
July 10, 2006 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Grafikkortet gör inget i 2D hanteringen, Men skadar inte att ha lite kraft om di vill spela någon gång.
Mycket Ram och CPU är det som gäller, gärna en snabb HD också.
Har 2gb Ram och ibland får PS för sig att tugga i sig 1.5gb ram under mina sessioner.
Processorn är en fördel om den är snabb om du inte skall behöva vänta så
länge på att avancerade effekter appliceras eller macron exeveras.
Snabbare HD betyder att swapfilen till PS inte kommer dra ner prestandan för dig.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1058095
July 11, 2006 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ramminne och snabba diskar, gärna i raid. X2 processor är helt klart att föredra.

Vill du ha en säker backup är raid 1 en lösning då 2 hårddiskar fungerar som 1 där den ena hela tiden är en backup av den andra, däremot är det inte säkert för "smuts bakom tangenterna". Om du själv raderar en fil så kommer den att försvinna, raid 1 är alltså en lösning som räddar data om den ena hårddisken havererar rent fysiskt.

En annan lösning med bra prestanda och hög säkerhet är att du kör 2 eller flera hårddiskar i raid 0 (hårddiskara ser ut som en enda stor hårddisk) som ger hög läs/skrivhastighet. Använd sedan en enskild hårddisk där du sparar ghost-filer. Norton Ghost är enligt mig det mest lättanvända programmet för att snabbt göra en bild av en hårddisk eller partition. Använder du detta kan du göra en ghostfil av din bildpartition varje dag och spara dom senaste 7 dagarna. Då kan du "ångra dig" i en vecka. Automatiska program är ofta bra men väldigt ofta krångliga att få att fungera rätt vilket även kan ge motsatt effekt. Ghost har även mycket bra komprimeringsförhållande.

Tänk även på att partitionera hårddisken så att systemet och dina bilder inte ligger på samma partition, det kan ge problem om systemet havererar.

Tänk på att dom hårddiskar som körs i raid skall vara av samma tillverkare, modell och storlek.

En lösning skulle kunna vara detta:

X2-processor, med 1MB cache per kärna.
2 st minnesmoduler på 1024 eller 2048 MB styck.

1 Hårddisk för systemet och backup.
1 Hårddisk för swapfilen, program och temporära filer
2-4 hårddiskar för data.

Systemet skulle läggas upp så här

Systemdisken
[64 GB Windows][resterande backup] Programdisken
[4*RAM-minnet för swap][8 GB tempfiler][Rest Programfiler] Data
[Raid-diskarna för data][Grill-partition]

Om antalet hårddiskar blir för dyra är ett alternativ att slå ihop data-diskarna med programdisken och köra dom i raid

Tänk på att swap och programpartitonen på egen hårddisk ger mycket mer prestanda. För att få bästa prestanda sätter du en fast storlek på swapfilen, sätt en en swapfil på systempartitionen med en fast storlek på 512 MB. Ett annat bra tips är att stänga av swapfilen och hibernate (Viloläge) och sedan defragmentera disken, därefter slå på filerna igen, då kommer fillerna att få storleken i ett block vilket ger absolut bästa prestanda.

Grillpartitionen är bra för att bränna stora skivor, här sparar du alla filer som skall brännas till skiva, partitionen bör vara åminstonde 400 MB större än vad största skivan klarar för att få lite utrymme att röra sig på. Detta sparar många skivor för buffert underrun.

qwerty76
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
1058122
July 12, 2006 - 5:58 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla tips, då har jag lite koll!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 306
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL