Dator till TV krånglar|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dator till TV krånglar
Carl-David
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 11, 2002 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Jag har ett Gainward GeForce2 MX 400 grafikkort med tv-out. Sen har jag kopplat tv:n till datorn via en scart-adapter (i vilken två sladdar för ljud och en s-vhs kabel sitter i). Om jag bara har s-vhs kabeln inkopplat (ej datorskärmen oxå) till grafikkortet så funkar det tills bilden med "Windows 2000 laddas" visas. Efter det (när skrivbordet och det ska visas), så blir bilden bara grönflimmrig typ. Jag har ändrat i TwinView-inställningarna till läget "Klona".

Men vad beror detta på?

Sen har jag ett till problem. Efter att jag har haft tv:n inkopplad via s-vhs'en och stänger av allt och drar ut s-vhs'en och kopplar in datorskärmen, så kommer man även här bara till bilden när det står att "Windows 2000 laddas". Sen blir skärmen svart och lägger sig i nåt slags "viloläge". Så för att kunna använda datorskärmen igen så måste jag installera om grafikkortet.

Varför blir det såhär?

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
175290
June 11, 2002 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag ingen aning men "Klona" låter som om du delar bilden på två skärmar.... Använd tv-tool det brukar funka bäst.

Carl-David
Medlem
175296
June 11, 2002 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu använder jag inte "Klona" längre eftersom tv-tool inte gillade det. Men vad kan man göra med tv-tool? Och hur vet man om man har PAL eller NTSC? Jag kommer förresten in i Windows på tv:n nu men bara om jag kör felsäkert läge eller "vga-läge", men då jag kan jag bara ha mkt få färger 🙁 När jag startar tv-tool i "vga-läge", och ändrar någonting, så blir skärmen svart-vit och sen ser jag bara ca 8 vertikala stäck vitt-grått-svart på skärmen och kan ingenting mera göra utan att starta om datorn.

Måste man ha en viss upplösning/antal färger för att det ska fungera att koppla datorn till tv:n eller?

Men det viktigaste jag måste fixa till nu är att jag slipper installera om grafikkortet (genom felsäkert läge) efter att ha kopplat datorn till tv:n. För som sagt så blir skärmen svart, typ "inaktiv", när jag kopplar in datorn till datorskärmen efter att den varit kopplad till tv:n.

[ Detta Inlägg ändrades av: Carl-David den 2002-06-11 20:59 ]

Carl-David
Medlem
175448
June 12, 2002 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Det löste sig. Jag behövde bara ändra frekvensen till 60 Hz och upplösningen till 800 x 600.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL