Datorköp - passar delarna? Rekommendationer?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorköp - passar delarna? Rekommendationer?
torso
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 26, 2008 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag ska köpa en ny dator och har för första gången tänkt köpa delar och sätta ihop den själv.

Jag vill ha en dator som är i stort sett ljudlös i idle och hyfsat tyst även om jag spelar krävande spel. Det ska även vara bra kvalitet på delarna och den ska inte bli för varm (processorn i min nuvarande ligger på 93C när jag spelar, 65C i idle och hårddiskarna ligger ständigt på 50C - känns inte bra).

Självklart vill jag även att datorn ska ha den bästa prestandan till det bästa priset - och den övre gränsen har jag satt till 10 000 kr.

Hur som helst, paketet jag har plockat ihop ser ut så här:

Moderkort: GIGABYTE GA-P35-DS3L S-775 ATX
Processor: INTEL CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 8MB 1066MHZ S-775
GFX: INNO3D GEFORCE 8800GT 512MB 2XDVI SLI HDTV PCI-E
Minne: CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X2GB) HEATZINK
Hårddisk: SAMSUNG SPINPOINT 500GB SATA/300 7200RPM 16MB
Chassi/Nätagg: ANTEC SONATA III 500 SVART MIDITOWER

Kostar: 9367 kr

Mina funderingar:
* Passar dessa delar ihop? Får exempelvis grafikkortet plats även om jag vill ha en extra fläkt vid hårddiskarna? (en recension på chassit sa att detta kunde orsaka problem om man hade ett "större" grafikkort)

* Skulle detta bli en tyst dator? (har hört både och om chassit)

* Hur är fläkten som följer med processorn när det gäller kylförmåga/ljud?

* Åsikter om moderkortet? Finns det bättre för samma pris? Bör jag lägga mer pengar på ett bättre kort? Duger inbyggda nätverkskort/ljudkort eller ska man köpa externa sådana?

* Är det värt att lägga ~1000kr extra och få det större chassit: ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER + ett valbart nätagg. Hur mycket vinner man i utrymme/ljudnivå/kylförmåga?

* Något som du personligen skulle ändra på om det var du som skulle köpa?

Senast jag hade koll på vad som gällde bland datorkomponenterna var när Voodoo2 var det hetaste man kunde ha - jag är således helt lost och förlitar mig på ovärderliga informationskällor som detta forum. Tack på förhand!

//Viktor

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1177642
January 26, 2008 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

är du säker på temperaturerna? dem låter extremt höga allihop. HDD ska vra runt 25 eller så.

cpu brukar väl gå sönder vid 90 grader? olika på olika modeller men det låter fel.

by the way: bra rigg du har satt ihop. verkar va helt ok (tar ej ansvar)

***glöm ej att du ska ha ett 64-bit OS till det där. ananrs får du bara ca 3GB.

fläkten är tyst o bra. dock finns det en hel del mycket bättre fl'äktar men ska du inte klocka så hoppa äver dem.

PS:välkommen till nh

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
1177643
January 26, 2008 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde inte finnas nåt problem alls tycker jag.
Kör på! 🙂

torso
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1177650
January 27, 2008 - 1:50 am
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: är du säker på temperaturerna? dem låter extremt höga allihop. HDD ska vra runt 25 eller så.

cpu brukar väl gå sönder vid 90 grader? olika på olika modeller men det låter fel.

Det är dom temperaturerna jag får från SpeedFan, men jag tycker själv att det låter helt sjukt. Processorn är en p4 3.8ghz

nvidiaamd wrote: PS:välkommen till nh

Tack! Verkar va ett seriöst och bra ställe det här.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1177661
January 27, 2008 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till NH!

Jag kan säga att HDD-temperaturer långt över 40c är inte att föredra, jag brukar säga att dom drivs bäst i runt 35c. För kalla skall dom inte vara heller, läste någon IBM-artikel om det som jag inte hittar just nu.

Dina delar ser bra ut. Jag vet dock ingenting om ljudnivån på grejerna. Behöver du verkligen fyra kärnor? Du får en mycket snabbare dualcore för samma pengar. Men jag vet ju inte vad du skall ha datorn till 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1177662
January 27, 2008 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Det låter väl okej. Vet inte om du "behöver" en quad-core för att spela, men ändå.

Diskar kan kylas väldigt lätt med en jättelågvarvig fläkt. Det behövs bara en väldigt väldigt liten luftström för att få ned tempen från över 50 grader grader till under 30.

Nåt som fler borde göra, man minskar nog risken för diskhaveri 10 ggr med en sån tempsänkning skulle jag tro.

Om du inte behöver platsen skulle jag inte lägga till 1000:- för P182.

Inbyggt nätverk och ljud duger alldeles utmärkt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL