Datorn bootar om under uppstart|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn bootar om under uppstart
Tacca
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 4, 2002 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett litet problem med min dator som bootar om under uppstart.

Jag har en CII 700 @ 1050 vcore 1,85 V på ett Abit BH6. 256 Mb. Asus TNT2. Kör XP Prof.

Datorn har funkat utmärkt efter klockningen. Inga problem. Efter jag hade installerat XP så fungerade allt bra till en början. Efter ett tag började den boota om under uppstart, ibland i början och ibland när Windows precis hade laddat in. Oftast bootar den alltid om, men inbland går det starta upp utan problem men inte ofta. Har den bootat om ett par gånger och man väl kommit in i XP så går den hur stabilt som helst. Inga problem. Verkar inte vara värmeproblem.

Har prövat lite olika saker som inte har hjälpt.
-viruskoll - inget som jag hittade
-klocka ner kanske värme eller nåt - samma problem
-glapp i FCPGA konverten kanske - inget heller, borde väl starta om slumpmässigt då?
-Formaterat HD och lagt in XP igen - hjälpte heller inte.

Blir inte riktigt klok på det.

Vad kan det vara?
Ström (bara 230 W) men har inga strömslukare?
Drivrutin? Bootar så tidigt.

Har någon nått förslag på vad det kan vara för fel och vad man kan göra?

Noby
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 348
129735
January 5, 2002 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena

Jag va precis påväg att skriva ett eget inlägg angående detta problem. Har exakt samma problem. Den bootar om precis när man har kommit in i windows annars kan den också boota om efter en stund.

Har också provat o kollat om det kolliderar nåra program i uppstarten men det verkar inte som det iallafall.

Om du löser det va sjysst o meddela mig med.
Detsamma gör jag!

PS! Kör också med XP PRO

IDAG: Så bootade den om och nu får jag inte igång ICQ heller, står såhär när den går online. ( ICQ Core has encountered a problem and needs to close We are sorry for the inconvenience)

Vad ska det betyda och jag har provat boota om o allt men med samma resultat 🙁

Mvh//Noby

***...***...***...***...***...***...***...

[ Detta Inlägg ändrades av: Noby den 2002-01-05 13:19 ]

NinD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
129739
January 5, 2002 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Installera om, men det kan vara nätagget oxo... smile

Noby
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 348
129746
January 5, 2002 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja tror inte det e agget .

mvh//noby

Tacca
Medlem
129762
January 5, 2002 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skall testa en kompis 300 W nätagg. Jag hoppas inte på mycket. Nyinstallerat XP har jag gjort.

Tacca
Medlem
130103
January 6, 2002 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag testade ett nytt 300W nätagg och datorn startade om utan problem. Den har gjort det förut (men inte ofta) så det kan vara en slump. Jag skaffar ett nytt chassi och hoppas att det var det.

CerVON74
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 187
130492
January 7, 2002 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena !

Har ni provat att byta ut minnet? Bara en idè
Har haft flera maskiner som bootat om i uppstarten, vilka ett par har kunnats hänvisats till minnesproblem.

Lycka till...

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
130618
January 7, 2002 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

har ni provat och lägga in 2k ist.för XP?? tycker ni bara sagt att ni lagt in xp..

Kan vara värt ett försök..

mrmazter
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 104
130858
January 8, 2002 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Direkturklipp från XP hjälpen.....

Ibland är det uppenbara för oklart att se

Så här anger du vad Windows ska göra om systemet oväntat slutar att fungera
För att kunna utföra den här proceduren måste du vara inloggad som administratör eller som medlem av gruppen Administratörer. Om datorn är ansluten till ett nätverk kan även principer för nätverket orsaka att du inte kan utföra proceduren.

Öppna System på Kontrollpanelen.
Klicka på Inställningar under Start och återställning på fliken Avancerat.
Markera kryssrutorna för de åtgärder som du vill att Windows ska utföra om det inträffar ett stoppfel under Systemfel:
Skriv en händelse i systemloggen anger att detaljer om händelsen kommer att loggas i systemloggen.
Skicka en administrativ varning anger att systemadministratören kommer att underrättas.
Starta om automatiskt anger att Windows kommer att starta om datorn automatiskt.
Välj vilken typ av information som Windows ska registrera när systemet oväntat slutar att fungera under Skriv felsökningsinformation.
Liten minnesdumpning registrerar den minsta mängden information som kan hjälpa till att identifiera problem. Den här åtgärden kräver en växlingsfil om minst 2 MB på datorns startvolym och anger att en ny fil skapas varje gång systemet oväntat slutar att fungera. Filhistorik lagras i katalogen i listan under Katalog för liten minnesdump.
Kernel-minnesdump registrerar bara kernel-minne vilket gör att registreringen av informationen i en logg går snabbare när systemet stannar oväntat. Beroende på RAM-minnets storlek måste det finnas mellan 50 och 800 MB tillgängligt för växlingsfilen på startvolymen. Filen lagras i katalogen som anges under Dumpfil.
Fullständig minnesdump registrerar hela innehållet i systemminnet när systemet stannar oväntat. Om du väljer det här alternativet måste du på startvolymen ha en växlingsfil som är stor nog att kunna innehålla hela det fysiska RAM-minnet och ytterligare en megabyte (MB). Filen lagras i katalogen som anges under Dumpfil.
Obs!

Du öppnar System genom att klicka på Start, peka på Inställningar, klicka på Kontrollpanelen, klicka på Prestanda och underhåll och sedan klicka på System.
Det måste finnas en växlingsfil om minst 2 MB på datorns startvolym om du väljer Skriv en händelse i systemloggen eller Skicka en administrativ varning.
Om du väljer antingen Dumpning av kernel-minnet eller Fullständig dumpning av minnet och markerar kryssrutan Skriv över befintlig fil sparar Windows alltid med samma filnamn. Avmarkera kryssrutan Skriv över befintlig fil och ändra filnamnet efter varje stoppfel om du vill spara enskilda dumpningsfiler.
Du kan spara minne om du avmarkerar kryssrutorna Skriv en händelse i systemloggen och Skicka en administrativ varning. Hur mycket minne som sparas beror på datorn, men normalt behövs det mellan 60 och 70 kB för de här funktionerna.
När du kontaktar Microsofts produktsupport angående ett stoppfel, kan personalen fråga efter systemminnesdumpningsfilen som skapades av alternativet Skriv felsökningsinformation.

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
131080
January 9, 2002 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Hmmm jag brukar få såna problem när jag klockar å har för lite Vcore på eller I/O volt.... Har då inte vart med om att operativ systemet startar om datorn....

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
131329
January 10, 2002 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

Det är förmodligen nätspänningen som inte fungerar, min dator bootar om ideligen om jag har skrivare, scanner, och bildskärm på samma 6-delade kontak som datorn.

Jag provade med en för till och problemet var puts väck.

Jamtgubben
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
131605
January 11, 2002 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

hmm, precis vad som händer mig just nu (att den bootar om o.s.v.) Hade inga problem med detta tills jag igår stoppade i ett nytt minne. I övrigt är det samma setup.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 564
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL