datorn fryser|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
datorn fryser
Gaidin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 25, 2006 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja ni, har blivit en del frågor på sistone, och här kommer den slutgiltiga (hoppas ja).

Jag har problem med att datorn "fryser" sig helst. varken musen eller något annat fungerar. Det enda som hjälper är en omstart.

Det här kan hända när datorn startas (vid XP logon) eller när jag använder ett program lr spel så kan den frysa sig efter en liten stund.

Enda "felet" som jag kan tänka mig gjort är att jag fick ett felmeddelande att en fil inte kunde säkerhetskopieras när jag installerade sp2, men verkar konstigt att det kan orsaka mitt fel 😕

Vad tror ni? Är det mjukvaran eller hårdvaran min som ställer till det? Testade att göra en memtest förut, och 60 % var felfritt när datorn till sist frös ihop.

mina saker i burken: https://www.nordichardware.se/.....47070.html

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1089054
October 25, 2006 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm... finns ju en del som kan orsaka sånt... allting som genererar massa interrupt i princip...

Problem med disken? Lyser hd-lampan när datorn "fryser"?

Gaidin
Medlem
1089056
October 25, 2006 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

kan kolla det imorrn. Menar du den lampan som brukar vara grön vid knappen som man startar med?

har iaf inte sett nån speciell lampa på hd embarassed

kan det inte vara att jag måste uppdatera BIOS eller nått liknande? bara en tanke. hårddisken funkade liksom perfa nåra timmar innan

Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
1089168
October 26, 2006 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

HD-lampan är den som sitter på själva datorlåtan o brukar blinka med ganska snabba frekvenser (röd eller grön, beror nog lite på vad man har för chassi)när hårddidken arbetar.

Vad är det för moderkort du har, har du eller någon du känner byggt ihop den åt dig ?

/Homie

Gaidin
Medlem
1089176
October 26, 2006 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har byggt den. första datorn jag har byggt, så är lite många frågetecken.

Fick rådet av en insatt person att problemet kunde vara värmerelaterat, eftersom jag bara har originalfläktar både på cpun och graffekortet. Ska testa och spela bf2 nu efter att jag har rengjort fläkten, har halvöppet chassi samt en bitpower chassi fläkt riktad mot grafikkortet wink

graffefläkten lät lite konstigt efter att jag rengjort den, men hoppas att det bara va dammbitar som flydde sin kos 🙂

Gaidin
Medlem
1089264
October 26, 2006 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

det verkade funka ett tag, och allt var frid och fröjd.

men nu händer det igen tråkigt nog. Jag har 3 funderingar på vad det kan vara för fel och jag skulle vilja ha hjälp med att lösa det såklart

1. Kan jag ha installerat RAM-minnet i fel plats? Jag har 1 sticka med 1 gig Corsair, och satte in den i plats DDR 1. Ska jag flytta den till DDR 2, DDR 3 lr DDR 4?

2. Ska jag uppdatera mitt BIOS samt hämta hem nya drivrutiner till AGP och CPU? I så fall, hur gör man det?

3. Kan det ha någonting med AMD's Cool'n'Quiet? Har aldrig testat det, men verkar som den inte arbetar tillräckligt vid uppstarten och vid spel?

Den har också frusit när jag bara har varit i Windows också. det hände nyss efter att jag tagit disable på cool'n'quiet i bios.

tacksam för all hjälp igen

btw: när datorn fryser slutar den röda hd-lampan att lysa

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 280
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL