August 16, 2004
Hej hopp,
Problemet:
Jag har en dator som jag är rätt nöjd med, uppfyller mina behov gått och väl. Allt har varit frid och fröjd fram tills för några månader sen, plötsligt började datorn frysa när man förde över filer till externa diskar. Det var lite jobbigt, men jag orkade inte lösa problemet då datorn i övrigt fungerar hur stabilt som helst. Igår började däremot datorn frysa när jag skulle föra över musik till min iPod, det var droppen som fick bägaren att rinna över.
Åtgärder:
Har idag testat installera windows på en annan disk i hopp om att det ska vara den befintliga installationen som var uppfukkad, problemet återkom dessvärre. Bortsett från det har jag även testat alla möjliga USB-portar på datorn. Starta om datorn med alla USB-in- och urkopplade, utan någon förändring.
Slutsats:
Moderkortet ha ballat ur och behöver ersättas.
Fråga:
Stämmer mitt antagande?
Finns det nåt annat man kan göra innan man drar och köper ett nytt moderkort?
Tack och hej, datorproblempastej =)
September 1, 2002
nyberg wrote: det skulle kunna vara för låg strömstyrka till procesesorn. Dock skumt då att problemet tillkom så plötsligt, såvida du inte gjort någon inställning i BIOS.
Höj strömstyrkan på egen risk, och höj inte för mycket.
Jag har svårt att tro att det är processor-spänningen som orsakar detta. Varför tror du det?
Min gissning är att USB-controllern (det chip som hanterar USB-portarna) på ditt moderkort är trasigt på något sätt, eller att det är någe vajsing på drivrutinerna till det.
1 Guest(s)