Datorn hänger sig ca 10 sec efter windows startas|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn hänger sig ca 10 sec efter windows startas
Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 29, 2002 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter och pillar med sonens dator. P3 450 med ett ati rage32Mb AGP, soundblaster128 på ett kort från en ibm burk, vet ej modell. minnen är 2 st Pc100 stickor på tillsammans 196Mb.
Allting har fungerat med denna config i ca ett år. men sen började den hänga sig i tid och otid. fick för mig att det kunde va de gammla diskarna som bråkade, så jag slängde in en sprillans 30Gb ibm, men det gjorde ingen skillnad.
Jag tog då ut nätagget och bytte mot ett identiskt. tyckte att det fungerade tills det var dax att sätta grabben framför burken, då hänger sig skiten igen.
Det spelar ingen roll vilket OS jag kör, har provat allt från 98 till XP senast fick jag då i ME som jag kör nu. Hängningarna kommer tex i en installation av OS typ när man kör den "blåa" delen av w2k/xp eller i vanliga på 98 eller me, men nu så är det precis efter att windows laddats färdigt så tar det ca 5-10 sekunder sen hänger det sig.
kan inte köra ctrl-alt-del, inget bara dra av strömmen manuellt. Och detta händer VARJE gång jag startar datorn nu. dock verkar det som att om datorn stått avslagen en längre stund så tar det kanske några sekunder längre innan det hänger sig.
Nån som har nån aning om vad som kan vara fel?? Skall man drista sig till att tro att det är mobot som håller på att säga upp sig?
kan tillägga att jag har fläktar på båda sidor av processorn och en till som ligger för tillfället ovanpå och kyler nätagget.

andy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 234
187935
July 29, 2002 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja min erfarenhet är att det brukar vara minnena som jävlas så jag föreslår att du börjar där sen är det bara att plocka grejer tills det funkar det kan faktiskt vara vilken komponent som helst så plocka bort och pröva dig fram vill ingenting så är det ju mobot.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
187960
July 29, 2002 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

well har testat att ta ur allt, kört med bara ett simpelt graffe. minnena har jag inte bytt ännu. skall väl kolla det när jag får möjlighet.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
188264
July 30, 2002 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Testat att byta till andra minnen. men samma skit fortfaranda... Jag bliiiir såååå trött.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
188530
July 31, 2002 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

byt moderkortet om du inte har gjort det

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL