datorn hänger sig samt startat om sig|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
datorn hänger sig samt startat om sig
chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 1, 2006 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

När jag ska spela spel så hänger sig datorn precis när ett spel har startats. Bilden fastnar och det blir massa konstiga mönster o shit.
Sen så kan datorn bara starta om sig ibland och så står det att en fil saknas för att starta datorn. Kommer inte ihåg va filen heter men det är nåt med windows root tror jag.

Var i en datorbutikeo frågade igår och dom sa att det nog inte var nätagget som jag trodde.

Nån som har en aning eller vet nåt bra testporgram som ja kan prova?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1028854
April 1, 2006 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

memtest86

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

_Spike
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
1028876
April 1, 2006 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: memtest86

tänkte säga det. jag har haft samma problem och jag har skickat in mina minnen. ska se om det blir bättre då. för jag fick fel i memtest förut.

chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
1028947
April 1, 2006 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

måste man göra en diskett av memtest eller vad? är lite trög

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1028971
April 1, 2006 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja.. du kan ladda ner http://www.ultimatebootcd.com och verktyget finns på den skivan.
Inte så många som har diskettstation nu för tiden.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1029159
April 2, 2006 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

chalaha wrote: När jag ska spela spel så hänger sig datorn precis när ett spel har startats. Bilden fastnar och det blir massa konstiga mönster o shit.
Sen så kan datorn bara starta om sig ibland och så står det att en fil saknas för att starta datorn. Kommer inte ihåg va filen heter men det är nåt med windows root tror jag.

Var i en datorbutikeo frågade igår och dom sa att det nog inte var nätagget som jag trodde.

Men låter som det kan vara nåt strul med graffet. Överklockar du något, vilket kan leda till att datorn blir på riktigt dåligt humör :roll:.

/Dani

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1029275
April 2, 2006 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova att öka volten till minnena typ 2.8 v eller liknande, om du nu kan det? 😛

chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
1029403
April 2, 2006 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=chalaha]När jag ska spela spel så hänger sig datorn precis när ett spel har startats. Bilden fastnar och det blir massa konstiga mönster o shit.

Men låter som det kan vara nåt strul med graffet. Överklockar du något, vilket kan leda till att datorn blir på riktigt dåligt humör :roll:.

/Dani

Nopp jag har inte clockat nåt.

MM kan ju testa att äka volten, kan ju säga att jag har 2 nya minnen samt 2 äldre minnen i burken.

chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
1029413
April 2, 2006 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kom det även upp en bluescreen beskrev nåt om en fil som orsakade ett problem, filnamnet är: ati2dvag
Då antar jag att det är grafikortet som utgör något problem.
Ska testa att installera om drivrutinerna, men annars, är det kortet som är trasigt då?

Sen så kan man även välja om man vill köra NTSC eller PAL på grafikkortet. Har testat båda men jag vet inte vad som är default typ.

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
1029417
April 2, 2006 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag hade detta problemet så var det mitt nätagg och minnena som strulade. Var inte någon mjukvara.

chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
1029420
April 2, 2006 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

AnonymousKiller wrote: När jag hade detta problemet så var det mitt nätagg och minnena som strulade. Var inte någon mjukvara.

Okey. Får se om det händer igen och testa att byta ut dessa delar.
Hade du problem med grafiken då eller var det att datorn startade om sig?

russin
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
1029435
April 3, 2006 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

chalaha wrote: Nu kom det även upp en bluescreen beskrev nåt om en fil som orsakade ett problem, filnamnet är: ati2dvag
Ska testa att installera om drivrutinerna, men annars, är det kortet som är trasigt då?

Sen så kan man även välja om man vill köra NTSC eller PAL på grafikkortet. Har testat båda men jag vet inte vad som är default typ.

Är det ett ati-kort (eller annat också, om du har fel drivrutiner) du kör så är det ju troligt att det är strul med drivrutinerna. Testa att ladda ner 'driver cleaner' och ta bort drivrutinerna till ditt grafikkort, sen hittar du dom senaste passande till ditt kort och laddar ner dom istället..

chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
1029495
April 3, 2006 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

russin wrote: [quote=chalaha]Nu kom det även upp en bluescreen beskrev nåt om en fil som orsakade ett problem, filnamnet är: ati2dvag

Är det ett ati-kort (eller annat också, om du har fel drivrutiner) du kör så är det ju troligt att det är strul med drivrutinerna. Testa att ladda ner 'driver cleaner' och ta bort drivrutinerna till ditt grafikkort, sen hittar du dom senaste passande till ditt kort och laddar ner dom istället..

Jo jag kan ju testa det men har en känsla av att det icke kommer funka då jag har formaterat om flera gånger och då tycker man att gamla drivisar borde försvinna.

chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
1029606
April 3, 2006 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

nu hände en grej. datorn dog och jag fick typ inte liv i den igen.
då tog jag molexen från dvd:n och satte direkt in i graffet och nu går det till och med starta ett spel. förut fick den ström från en molex som gick genom nåt annat tror jag.
alltså är det agget som är kasst eller hur?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1029646
April 3, 2006 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för nätagg ? kanske inte klarar driva din dator ?

chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
1029823
April 4, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

har nåt sketet aspire 480w.
Det går spela spel nu men en del spel går inte. Lär lösa sig när jag fått mitt nya agg

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 391
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL