September 6, 2006
Hej
Förlåt om liknande problem har postats förr.
Det är så att det verkar vara något problem med min hårddisk. Lite skumt för den fungerar utmärkt sen emellanåt påstår datorn att den inte hittar hårddisken. Startar upp som vanligt, så när den kommer en bit så blir skärmen svart och det står
"a disc read error has occured, press ctrl+alt+del to restart"
Ibland kommer det även nåt felmeddelande att det inte gick att starta windows normalt, så finns där några options att välja mellan. Starta windows med senaste fungerande inställningar osv. osv.
Har märkt att om jag kör disk defragmenteraren så slocknar den ibland också. En bluescreen poppar snabbt fram sen startar den om. Efter det fungerar den ibland som vanligt eller så blir det disc read error igen.
Än så länge har jag bara hittat en temporär lösning på det. Jag behöver bara öppna upp datorn och dra ur sladden från hårddisken till moderkortet och sen sätta i den igen. Sen fungerar det igen. Tycker det är rätt skumt jag.
Det här är min hårddisk (och där jag köpte den):
https://www.datorbutiken.com/s.....SAMHD321KJ
January 7, 2003
Hade så med en Maxtor disk tidigare. Den blev sämre o sämre. Defragmenterade jag så sabbades OSet och blev tvingad att installera om WinXP. Den hittades mer o mer sällan av datorn vid uppstart. Till slut så dog den mer eller mindre helt. Tog kanske 2-3 månader från det jag började uppmärksamma problemet.
September 6, 2006
Kom hem sent från skolan idag, datorn hade inte vart på på hela dagen. Den börja gnälla direkt vid uppstart, påstod windows hade drabbats av serious error eller nåt, sen starta den bara om. Laddade segt också vid uppstart.
Så stängde ner den och tryckte in en ny sata-kabel. Får se hur det går.
Borde jag skriva till datorbutiken och/eller samsung och få en ny hårddisk på garantin eller ska man vänta tills den haverar totalt?
Man vågar inte riktigt jobba på den om den slocknar när som utan förvarning.
September 6, 2006
Tjo, då var det dags igen. 🙂
Jag prövade det som sades, dvs att byta ut kabeln helt, och det verka ha gjort susen.
Sen köpte jag en till hårddisk, men, det är alltid ett men...
Båda har funkat bra, men igår så försvann den nya hårddisken efter flera månaders felfritt användande.
Det enda som gav en hint att nåt var fel var vid uppstart, när den autodetectar IDE delar, den bara tugga och tugga när den kom till port 3 där den nya sitter. Sen skippa den den efter ett tag och starta upp som vanligt. Kollar jag i My Computer, Device Manager osv är den helt borta.
Ska testa plugga ur och i kabeln nu, men skriver det här med just in case.
1 Guest(s)