February 19, 2002
Jag byggde nyligen ihop en dator med en Segeate HD. Allt funkade perfekt tills igår kväll när det helt plötsligt högg till lite i HD:n och sen hängde sig datorn varefter den klassiska blåa rutan kom upp som talade om att det inte gick att läsa från enhet C:.
Jag startade om och då hittade inte datorn HD:n. Jag öppnade å chackade alla kablar mm och försökte igen. Då pep speakern 4 gånger och sen hände ingenting. Skärmen är bara svart. Helt dött.
February 19, 2002
När jag startar datorn låter det lite i Hårddisken sen piper det till en gång i speakern, efter en sekund följer 4 snabba pip i speakern sen låter det lite från antingen floppyn eller från Hårddisken och sen är det helt dött. Skärmen får inte ens någon signal från datorn. Den står på stand-by läge hela tiden... Vad menas med klockfunktionen på mobot?
October 24, 2001
Ok!
Gör så här:
1. Ta ut ditt grafikkort och sätt i ett annat, låna av en kompis. Om det inte funkar ändå gå vidare till 2.
2. Om du har flera minnen, ta då ut samtliga och testa alla, har du endast en minneskapsel tag då och låna från en kompis och testa.
3. Funkar inget av ovanstående så är det tyvärr ditt moderkort det är fel på. Inget att göra än att byta ut det.
Fyra pip får du om det är fel på klockfunktionen på moderkortet, men man kan också få det om det är något fel på minnet.
I vilket fall som helst så skall man alltid undersöka minnen och grafikkort för att utesluta att det rör sig om fel på dessa.
February 19, 2002
Det var minnet som var skurken i dramat. Det satt inte i ordentligt. Hade antagligen hoppat upp i transporten hem från en kompis. Jag tryckte i det ordentligt och då funkade det... Tack för all hjälp!
Hoppas detta inlägg kan hjälpa andra som råkar ut för samma problem...
1 Guest(s)