June 14, 2006
Hej!
Min dator är hel mysko. Jag hade en hårddisk som var på 80G som gick som första hårddisk, sen en andra hårddisk som är på 200G. Det funkade fel fritt. Men efter ett tag så sa datorn ifrån när jag har 2 hårddiskar i. Min 80G pajade så nu har jag en 300G som första hårddisk, men kopplar jag in den andra på 200G då hittar inte datorn nån av dom.
Men har jag bara en i kopplad, Tex 200G, då hittar datorn den, eller om jag bara har den på 300G ikopplad, då hittar datorn den, men inte om bägge är ikopplade, fast dom är jumprade rätt så dom står på master och slave. Någon som vet vad det kan vara för fel??
VÄLDIGT TACKSAM FÖR HJÄLP!
MVH Johan
June 14, 2006
Jalle64 wrote: På vissa hårddiskar skall man bygla så att den känner av en slavehdd, har du en sådan och har gjort detta? 😛
Ja det tror jag, eller för bak på hårddisken finns de ju så man kan jumpra om dom till master, slave å så. Så den som går som första hårddisk den står på Master sen den som ska stå som andra hårddisk den står på slave! Är det så du menar 😀
April 13, 2004
nahoj101 wrote: [quote=Jalle64]På vissa hårddiskar skall man bygla så att den känner av en slavehdd, har du en sådan och har gjort detta? 😛
Ja det tror jag, eller för bak på hårddisken finns de ju så man kan jumpra om dom till master, slave å så. Så den som går som första hårddisk den står på Master sen den som ska stå som andra hårddisk den står på slave! Är det så du menar 😀
Ja, men på vissa finns en fjärde möjlighet på Western Digital tex, måste du jumpra som "Master with slave present" annars hittar den inte den andra disken, en annan sak du kan testa, är att sätta dem i secondary ide channel och köra därifrån, kanske din primary ide port inte funkar fullt ut 😕
June 14, 2006
"en annan sak du kan testa, är att sätta dem i secondary ide channel och köra därifrån, kanske din primary ide port inte funkar fullt ut"
Om jag förstod rätt som du menade nu, så kopplade jag ur DVDn och kopplade in Hårddisken i dom kablarna, och då funkade det att ha bägge hårddiskarna i! 😀
Men vad är det som är fel eftersom det funkar men inte om man har kopplat som det ska?
June 14, 2006
Vecna wrote: Ett alternativ kan vara att sätta båda på CS (Cable select) så blir den som sitter längst ut master och den i mitten blir slave.
Ja just de ja, det kan man prova, kan det funka då eftersom det funkar om man tar kablarna från DVDn tror du??
Eller är det fel på porten i moderkortet??
1 Guest(s)