May 6, 2005
Jag köpte för 3 veckorsedan en sprillans ny dator. Allt var nytt i den. Men så efter ett tags användande så börjar datorn lagga när jag kollar på film eller lyssnar på musik.
Jag tänkte att mina 2xCorsair 1024 PC3200 DDR-DIMM, var placerade fel så jag bytte plats på dem, lagget minskades bara en aning enligt min mening, men ökade sedan igen.
Kan detta ha något med timingen att göra? Jag kan nämligen ingenting om timing. Eller vad kan det bero på? Vill bli av med lagget.
Tack på förhand
/Daniel
May 6, 2005
Detta är minnena:
June 7, 2005
September 12, 2005
May 6, 2005
Ihmrat wrote: en polare hade ett virus som lade sig som en process vid namn "g.exe" den snodde 100% av CPU:n hela tiden :E kolla om någon process hittar på dyliga dumheter på din burk.
Nope, hittar inget lurigt där. Förutom "systemets vänteprocess" som tar 99 cpu?
April 13, 2004
TopNotch wrote: [quote=Ihmrat]en polare hade ett virus som lade sig som en process vid namn "g.exe" den snodde 100% av CPU:n hela tiden :E kolla om någon process hittar på dyliga dumheter på din burk.
Det är när datorn inte arbetar, dvs står och gör ingenting 😛
September 12, 2005
Jalle64 wrote: [quote=TopNotch][quote=Ihmrat]en polare hade ett virus som lade sig som en process vid namn "g.exe" den snodde 100% av CPU:n hela tiden :E kolla om någon process hittar på dyliga dumheter på din burk.
Det är när datorn inte arbetar, dvs står och gör ingenting 😛
Säg inte det, ibland slöar datorn ner ordentligt med den i spetsen... ev. loop/minnesläcka?
June 11, 2001
Det är ganska självklart att den ligger i spetsen, eftersom den är grundmodulen i kärnan. Den går inte att släcka, men om du provar att stänga den från ett annat system, tex en linuxserver så kommer datorn att totalfrysa och bara gå att starta om med hårdvarukomando, dvs resetknappen.
Är det så att din dator laggar så är det din internetanslutning som är för slö, då kommer förseningar i filmer på internet eller andra fördröjningar eller obalas att inträffa. Detta går bara att fixa med snabbare internetanslutning. Alternativt att du ber den sida du besöker att lägga sig på en snabbare server.
Om det är så att datorn hackar så syns det på för låga fps i spel och då ska du uppmärksamma när det inträffar.
Om du använder stora spel eller kraftiga benchmarks som 3DMARK05 så är det antingen för höga inställningar mot grafikkortet eller hårddisken fragmenteringsnivå som orsakar förseningar.
Lägg stora spel och program på en egen partition, gärna på en fysiskt separat hårddisk.
Kolla att windows swapfil är minst dubbelt så stor som ramminnet och att den är så sammanhållen som möjligt. Gärna en 512 MB swapfil på systemdisken och en 4GB på en separat partition på en fysikt egen hårddisk.
Defragmentera ALLTID hårddisken före och efter en installation med stora spel, program eller drivrutiner.
Även installationsordningen för systmet orsakar en del begränsningar.
En bra ordning är:
1. Operativsystem
2. Chipsetdrivrutiner (följer med moderkortes installations-CD)
3. Grafikkortets drivrutiner
4. Drivrutinerna för bildskärmen
5. Drivrutiner för tangetbord, mus
6. Programvara för diskhantering, som Partition Magic och program för avancerad defragmentering.
7. Programvara för att avläsa temperatur eller andra värden.
8. Service Packs och uppdateringar över internet
9. Stora program som Microsoft Office, Photoshop, 3DMARK05
10. Drivrutiner för UPS (Om man har UPS vill säga)
11. Spel
Kör en defragmentering var 3:e gång.
May 6, 2005
Sebbe wrote: Det är ganska självklart att den ligger i spetsen, eftersom den är grundmodulen i kärnan. Den går inte att släcka, men om du provar att stänga den från ett annat system, tex en linuxserver så kommer datorn att totalfrysa och bara gå att starta om med hårdvarukomando, dvs resetknappen.
Är det så att din dator laggar så är det din internetanslutning som är för slö, då kommer förseningar i filmer på internet eller andra fördröjningar eller obalas att inträffa. Detta går bara att fixa med snabbare internetanslutning. Alternativt att du ber den sida du besöker att lägga sig på en snabbare server.
Om det är så att datorn hackar så syns det på för låga fps i spel och då ska du uppmärksamma när det inträffar.
Om du använder stora spel eller kraftiga benchmarks som 3DMARK05 så är det antingen för höga inställningar mot grafikkortet eller hårddisken fragmenteringsnivå som orsakar förseningar.
Lägg stora spel och program på en egen partition, gärna på en fysiskt separat hårddisk.
Kolla att windows swapfil är minst dubbelt så stor som ramminnet och att den är så sammanhållen som möjligt. Gärna en 512 MB swapfil på systemdisken och en 4GB på en separat partition på en fysikt egen hårddisk.
Defragmentera ALLTID hårddisken före och efter en installation med stora spel, program eller drivrutiner.
Även installationsordningen för systmet orsakar en del begränsningar.
En bra ordning är:
1. Operativsystem
2. Chipsetdrivrutiner (följer med moderkortes installations-CD)
3. Grafikkortets drivrutiner
4. Drivrutinerna för bildskärmen
5. Drivrutiner för tangetbord, mus
6. Programvara för diskhantering, som Partition Magic och program för avancerad defragmentering.
7. Programvara för att avläsa temperatur eller andra värden.
8. Service Packs och uppdateringar över internet
9. Stora program som Microsoft Office, Photoshop, 3DMARK05
10. Drivrutiner för UPS (Om man har UPS vill säga)
11. SpelKör en defragmentering var 3:e gång.
Går data förlorat när man defragmenterar? "Lagget" i datorn kommer fram när jag lyssnar på mp3, musikvideo etc. Eller rättare sagt, jag märker det tydligare då.
Tack för den informationsrika hjälpen 🙂
September 12, 2005
March 6, 2005
March 6, 2005
May 6, 2005
jonor084 wrote: Diskdefragmenteraren Hittar du i START/PROGRAM/TILLBEHÖR/SYSTEMVERKTYG/Diskdefragmenteraren
Du behöver inte vara rädd för Diskdefragmenteraren Den gör ingen skada 😛 Det är som att köra en antivirus scan
ok ok, testar defragmentering och återkommer om problemet kvarstår.
September 12, 2005
June 11, 2001
Vilken typ av hårddiskanslutning använder du? Är det SATA eller PATA?
Om du kör PATA (då datakabeln är ca 5 cm bred) och hårddisken har gått över från UDMA till PIO så blir datorn riktigt slö. Då detta är den slöaste överföringen.
Högerklicka på Den här datorn --> Hantera --> Enhetshanteraren och sedan IDE ATA/ATAPI-styrenheter.
Dubbelklicka på Primär/Sekundär IDE-kanal
Välk fliken Avancerade inställningar.
Överföringsläge skall vara DMA om tillgängligt.
Om det är så att en CD-spelare sitter på samma kabel som din hårddisk bör du flytta denna till egen kabel.
Anslutningen bör se ut så här:
Primary Master: HDD
Primary Slave: HDD
Secondary Master: Brännare
Secondary Slave: Spelare
May 6, 2005
Sebbe wrote: Vilken typ av hårddiskanslutning använder du? Är det SATA eller PATA?
Om du kör PATA (då datakabeln är ca 5 cm bred) och hårddisken har gått över från UDMA till PIO så blir datorn riktigt slö. Då detta är den slöaste överföringen.
Högerklicka på Den här datorn --> Hantera --> Enhetshanteraren och sedan IDE ATA/ATAPI-styrenheter.
Dubbelklicka på Primär/Sekundär IDE-kanal
Välk fliken Avancerade inställningar.
Överföringsläge skall vara DMA om tillgängligt.
Om det är så att en CD-spelare sitter på samma kabel som din hårddisk bör du flytta denna till egen kabel.
Anslutningen bör se ut så här:
Primary Master: HDD
Primary Slave: HDD
Secondary Slave: Spelare
Jag har 4xSATA som sitter på sina sata-kontakter. Tror att det är såhär med resten:
Secondary Slave: Läsare
Till inlägget ovan: Vad är syntetiska tester?
Övrigt: Köpte en ny dator för typ 25000 Kr, och den laggar?
2 Guest(s)