September 5, 2001
Är så att jag hjälper min bror att sätta ihop sin dator som han beställde för någon vecka sedan. Datorn består av Gigabyte 945P-DS3 rev 2.0 mobo, E4400 samt 2gb ram,250gb Samsung SATA2 hårdisk, 2st 200gb Maxtor IDE hårddiskar samt 2st dvd enheter (IDE). Eftersom moderkortet bara bar 1 st ide plats så köpte vi även 2st IDE2SATA konverterare. Vet inte riktigt vart jag skall börja men kopplar jag i hårddiskarna (IDE med konverterarna) så startar inte datorn, den låser sig vid BIOSen (har förövrigt uppdaterat till senaste F4 varianten av bios). Men det största problemet, som vi kan börja med, är att när man väl kommer in i datorn så tar det utan att överdriva 3minuter från det att man klickar på "Stänga av" tills det att den utför kommandot (Detta utan IDE diskarna i). Detta är mäkta irriterande och jag vet inte vad jag skall göra. Har försökt med att plocka ur ett av minnena samt alla "onödiga" kort etc men inget verkar hjälpa. Har ni någon ide på hur detta problemet kan lösas? Kör förövrigt Windows XP Pro SP2.
September 5, 2001
Kör med ett 300W nätagg. Mätte upp att datorn drar 190W så det borde inte vara några problem.
Problemen uppstår även när det inte är några extra diskar installerade, tyvärr.Men kör man genom en IDE2SATA converter måste man ställa in master och slave också då?
Jag har installerat alla de senaste drivrutinerna. Har en "PCI device" som jag trodde var det gammla kontrollerkortet men vette fasen vad det kan vara. Har ett trådlöst nätverkskort och ett ljudkort som bägge fungerar klockrent så förstår inte vad det kan vara som är "PCI Device"???
Tror ni att detta fel har med Windows insatllationen att göra eller om det är hårdvarurelaterat?
Många frågor på en gång nu men är djupt tacksam för all hjälp, min bror har inte tur när det kommer till datorer, alltid något som krånglar där, hehe 🙂
December 8, 2005
Tror ni att detta fel har med Windows insatllationen att göra eller om det är hårdvarurelaterat?
Har du en extra disk som du kan prova installera windows på och prova?
Körs det en massa program som körs i bakgrunden måste stängas av innan windows kan stänga av datorn? -->
Prova att starta datorn i felsäkert läge och prova stänga av där om den beter sig likadant
---
Har en liknande problem med min server... fast den stängs alldrig av, har ingen aning varför den gör så...måste alltid stänga med strömbrytaren :banghead: . visst inte så stort problem endå det är en server som ska stå på men endå är det lite konstigt
1 Guest(s)