October 19, 2006
Datorn består av en Intel E6600 på ett Asus P5W64 Pro med 2 gb Corsair-minnen och ett GeForce 7300GT. Jag har en singel 74gb Western Raptor som systemdisk, en singel Western WD5000KS samt 8x Western WD5000YS kopplade till ett Areca ARC-1220.
I nio av tio fall så stänger datorn av sig runt tre sekunder efter jag startat den. Kopplar jag ut WD5000KS så startar datorn i 100% av fallen. Kan det vara så att nätdelen är för klen? Jag har ett Bluestorm 400W FSP som har fungerat bra sen jag köpte det förra året.
Jag köper gärna en ny nätdel men vill helst vara säker på att det är det som är felet så jag inte gör det i onödan!
Tacksam för alla svar!
July 11, 2006
Har du försökt att klocka minnen eller propp ?
Asus korten stänger ner om något inte stämmer.
Reseta bios och tanka även ner senaste biosen..
Antec har en liten dosa som kostar runt 100kr som testar spänningarna på nätagget, billig investering för att ta reda på om nätagget är felet.
October 19, 2006
mattan:
Hade jag gärna gjort om jag hade någon att tillgå. Skulle kunna köpa en ny på öppet köp och testa..
kentk:
Datorn är helt oklockad och jag kör senaste bios. Kan den där dosan kolla hur mycket effekt datorn behöver också eller bara vad nätdelen ger? För säger den att nätdelen ger si och så mycket ampere så hjälper det mig föga för jag vet ju inte hur mycket burken behöver för att snurra på utan problem.[/b]
July 11, 2006
Nope dosan berättar om nätagget har felspänningar, kolla här:
March 10, 2003
Även om man har ett nätagg som levererar rätt kraft under drift. Är felet med en hel del nätagg
att dom inte klarar av den strömspik som blir när man startar en dator.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 19, 2006
Det lutar faktiskt åt att köpa en ny nätdel på öppet köp just nu. Även om problemet kvarstår så kostar returfrakten mindre än Antec-dosan som verkar sådär.
Vilken tror ni är vettigast av dessa tre, ordnade efter cirkapris:
be quiet! Straight Power 650W
~1300:- dock utan modulärt kablage
Corsair Powersupply 620W
~1500:-
Enermax Liberty 620W
~1800:-
Personligen tycker jag Corsairs verkar helt OK efter att ha läst testet på här på NH.
1 Guest(s)