Datorn startar men på skrmen står det no signal detected!!|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn startar men på skrmen står det no signal detected!!
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1172743
January 3, 2008 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

NightWalker wrote: [quote=ilg@dd]Till att börja med måste du ansluta den extra kabeln (6-polig) till grafikkortet. (Se bilden jag postade längre upp).
Ska finnas någonstans i bakkant på grafikkortet.

*Edit*
Är det där verkligen ett 8800 GT??, det är inte ett 8600GT? Ser ju lite kort ut för att vara 8800GT tycker jag + att kylaren inte stämmer för att vara 8800GT.
Isf förstår jag om det inte finns uttag för extra ström..

Isf innebär det att vi kan utesluta "felet" ang den extra strömkabeln.

nån aning om vad felet kan vara nu när det inte är strömkabeln?

Njaäe, det enda som slår mej år det där med "kortet" jag nämnde tidigare som man sätter i den lediga PCI-eXpress-fickan när man kör singlecard, annars har jag inga förslag.
(Var tvunget ha så på nForce4, men vet ej hur det är på nyare nForceplattformar)

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

NightWalker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1172744
January 3, 2008 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=NightWalker][quote=ilg@dd]Till att börja med måste du ansluta den extra kabeln (6-polig) till grafikkortet. (Se bilden jag postade längre upp).
Ska finnas någonstans i bakkant på grafikkortet.

*Edit*
Är det där verkligen ett 8800 GT??, det är inte ett 8600GT? Ser ju lite kort ut för att vara 8800GT tycker jag + att kylaren inte stämmer för att vara 8800GT.
Isf förstår jag om det inte finns uttag för extra ström..

Isf innebär det att vi kan utesluta "felet" ang den extra strömkabeln.

jag fick inte med något blindkort så det borde nog inte vara det. jag vill så gärna ha igång dator men det ser mörkt ut út nu 🙁

NightWalker
Kommer du hit ofta?
Medlem
1172750
January 3, 2008 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Edit: såg att det var Nvidias chipset, men det är viktigt att sätta i den extra strömkabeln i grafikkortet 😛
Annars kan du ju testa att reseta/nollställa bios/cmos wink

hur resetar man bios?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1172751
January 3, 2008 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

NightWalker wrote: [quote=Jalle64]Edit: såg att det var Nvidias chipset, men det är viktigt att sätta i den extra strömkabeln i grafikkortet 😛

hur resetar man bios?

Kolla i moderkortmanualen efter något som heter "Clear cmos", det handlar oftast om att flytta en liten "bygel" från ett läge till ett annat i 4-5 sekunder.
Typ:
.
_
_

till
_
_
.
Och sedan till ursprungsläget igen..
Brukar funka att ta bort det lilla batteriet i 4-5 sekunder också.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

NightWalker
Kommer du hit ofta?
Medlem
1172752
January 3, 2008 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=NightWalker][quote=Jalle64]Edit: såg att det var Nvidias chipset, men det är viktigt att sätta i den extra strömkabeln i grafikkortet 😛

hur resetar man bios?

Kolla i moderkortmanualen efter något som heter "Clear cmos", det handlar oftast om att flytta en liten "bygel" från ett läge till ett annat i 4-5 sekunder.
Typ:
.
_
_

till
_
_
.
Och sedan till ursprungsläget igen..
Brukar funka att ta bort det lilla batteriet i 4-5 sekunder också.

jag hittar inte nått som säger nått om att reseta lr clear i manualen men är det bara att ta bort det lilla runda batteriet i några sekunder?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1172753
January 3, 2008 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

NightWalker wrote:
jag hittar inte nått som säger nått om att reseta lr clear i manualen men är det bara att ta bort det lilla runda batteriet i några sekunder?

Det är egentligen en nödlösning man inte rekommenderar, dock "nollas" cmos av detta också.
Torde vara rämligen riskfritt imo..
Ta bort batteriet 4-5 sekunder eller kanske 10 du..

NightWalker
Kommer du hit ofta?
Medlem
1172755
January 3, 2008 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=NightWalker] jag hittar inte nått som säger nått om att reseta lr clear i manualen men är det bara att ta bort det lilla runda batteriet i några sekunder?

Det är egentligen en nödlösning man inte rekommenderar, dock "nollas" cmos av detta också.
Torde vara rämligen riskfritt imo..
Ta bort batteriet 4-5 sekunder eller kanske 10 du..

vet inte riktigt hur man får bort de å vill inte andvända våld så jag vill nog inte göra det.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1172765
January 3, 2008 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Normalt bör du ha ditt grafikkort i den blåa, så testa att sätta den i denna plats, speciellt som den nedre platsen eventuellt inte kör fullt ut, kanske bara i 2 eller 4x, istället för 16x som normalt är, + att datorn kanske startar lättare och med bild då wink

Att nollställa bios gör du antagligen genom att sätta en skruvmejsel över två pinnar/pluppar nere vid batteriet, men testa först det jag tidigare skrev 😎

NightWalker
Kommer du hit ofta?
Medlem
1172991
January 4, 2008 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

nu har jag fått bild men nu går de inte att installera moderkortet istället :(. den säger ''Not enough HDD free size space for image backup!'' och om man startar datorn normalt så säger den att winows är skadat typ. och om man tar starta windows normalt så stannar det vid windows loggan där det går en ---------- sak och det ploppar upp en blå skärm i hörnet som man inte hinner läsa för den startar om direkt. vad ska jag göra??? det ser ut som alla fel bara avlöser varandra. 🙁

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
1173450
January 7, 2008 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

NightWalker wrote: [quote=Edhunter]hur går det för dig?

har samma fel på min kompis dator efter att ha bytt chassie. chansar på att nått av minnena är trasiga 🙂

jag tror knappas att minnerna kan va trasiga på min ''nya'' dator. det är 4x1gb ram så alla kan la knappast va trasiga. ska pröva med en extra strömkabel till grafikkortet.

Knappast? laugh

Det räcker/kan räcka att en av minnesmodulerna är trasiga för att det inte ska gå att få någon bild.

I min kompis fall var det den ena minnesstickan som hade fulat till sig (också sprillans ny). Tog ut den och körde med den andre, fungerar klockrent.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1173459
January 7, 2008 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

NightWalker wrote: nu har jag fått bild men nu går de inte att installera moderkortet istället :(. den säger ''Not enough HDD free size space for image backup!'' och om man startar datorn normalt så säger den att winows är skadat typ. och om man tar starta windows normalt så stannar det vid windows loggan där det går en ---------- sak och det ploppar upp en blå skärm i hörnet som man inte hinner läsa för den startar om direkt. vad ska jag göra??? det ser ut som alla fel bara avlöser varandra. 🙁

Är det en gammal windowsinstallation på hårddisken som du haft när du körde ditt andra moderkort och grafikkort?
Vid byte av både moderkort och grafikkort är det ingen större mening att försöka få grejjerna att fungera utan att installera om windows..

NightWalker
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173460
January 7, 2008 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: [quote=NightWalker][quote=Edhunter]hur går det för dig?

har samma fel på min kompis dator efter att ha bytt chassie. chansar på att nått av minnena är trasiga 🙂

jag tror knappas att minnerna kan va trasiga på min ''nya'' dator. det är 4x1gb ram så alla kan la knappast va trasiga. ska pröva med en extra strömkabel till grafikkortet.

Knappast? laugh

Det räcker/kan räcka att en av minnesmodulerna är trasiga för att det inte ska gå att få någon bild.

I min kompis fall var det den ena minnesstickan som hade fulat till sig (också sprillans ny). Tog ut den och körde med den andre, fungerar klockrent.

jag formaterade om båda mina hårddiskar så gick de finfint sen 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL