Datorn verkar inte känna igen processorn (AMD Athlon X2 64)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn verkar inte känna igen processorn (AMD Athlon X2 64)
Yllert
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 10, 2006 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har precis köpt en ny dator, bla med delarna:

Moderkort: Giga-Byte K8NXP-SLI
Processor: AMD Athlon X2 64 4400+
Grafikkort: Asus 7800 GTX

Jag är ingen expert på datorer i sån här jämförelse, och definitivt inte expert på någon överklockning. Datorn fungerar utmärkt, men det känns som om det hade kunnat vara lite bättre. Det jag reagerar mest på är att datorn inte verkar veta exakt vilken processor-modell jag har, det står model unknown osv. Och när jag kör 3Dmark05 och kollar på information om datorn där så står det är det är socket 754, fast processorn är socket 939. Vad är problemet? Jag har laddat hem drivrutin för processorn, men den gjorde ingen skillnad. Jag fick ingen drivrutins cd med till processorn heller.. Men man kan väl inte lyckats med att sätta i processorn fel (fysiskt) så att datorn tror att det socket 754 istället för socket 939, när datorn samtidigt verkar fungera felfritt? En annan grej jag funderat över är att man kan ställa in grafikkortets MHz i bios (den står på 200 av sig själv), upp till 400 MHz. Jag vet inte riktigt vad det innebär, och om det räknas som överklockning? När jag köpte datorn hade jag inte tänkt att överklocka, då jag tycker att datorn borde vara jättebra av sig själv. Det måste väl stämma någorlunda?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
sp_UserOfflineSmall Offline
1001124
January 10, 2006 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

Uppdatera dina program, eftersom du har en så pass ny CPU så kan dom inte känna igen den eftersom den helt enkelt inte fanns när programmen gjordes. Detta har INGETING med prestanda att göra utan är en skönhetsfläck. Pilla inte i bios om du inte är 100% på att du vet vad du gör. Du har en bra dator och det är ingen idé att laga nåt som inte ens är sönder.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 314
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL