November 28, 2001
Jag har precis köpt ett nytt datorsystem:
AMD XP 1600+
ABIT KR7A-RAID
Crucial PC2100
Enermax 80mm CPU fläkt
Alpha 8045 kylfläns
Creative Labs GeForce 2 Pro 64
SB Live 5.1
Antec SX 1030 (300 Watt)
IBM 30,7 GB 7200rpm 2MB
Men det hela startar inte, det är totalt tyst. Inte någon fläkt går igång.
Det enda man kan se är att en lysdiod lyser på moderkortet (Abit KR7A-RAID). Denna har namnet D-14 i manualen och indikerar på:
Citat ur manualen:
D14 is a standby power indicator. When the +5VSB supplies power to the motherboard, this LED indicator will light upp.
Slut citat.
Är det något specifikt jag måste ställa just på KR7A-RAID kortet för att få datorn att överhuvudtaget att starta upp.
Jag är väldigt nogrann av mig och har byggt ihop allt med ytterst nogrannhet.
Snälla hjälp mig, Är det nog annan med liknande problem som kan hjälpa till.
November 28, 2001
Hej igen.
Tack för alla svar.
Jag har kollat på lite allt möjligt och kommit fram till att jag måste kopplat power sw fel. Det är nämnligen för tyst för att vara sant. På ett Abit KR7A-RAID finns tre lysdioder som indikerar, varav en vid namn D14 indikerar på att huvudströmen är kopplad till datorn, alltså att moderkortet står i standbyläge. Den lampan lyser så länge strömkontakten till nätagregatet är inkopplad. Även när själva datorn är avstängd. Sedan finns en lampa till som kallas D16 som inderkar på power on, så när denna lyser så skall datorn startas upp.
Så när jag koppat in huvudströmenkablen så lyser bara D14, vilket är helt riktigt. Sen när jag trycker på ON-knappen på datorn så skall datorn gå igång och den D16 gå ingång.
Men det gör den inte, inte äns D17 lyser, vilket den skulle göra om det var fel på datorn. Datorn startar alltså inte ens upp, pga av att min Onknapp måste vara felkopplad. Moderkortet står nog bara och väntar på att få klartecken men får det ej.
På Abit KR7A finns det två pararella pin (1-2) som man fäster alla LED och sw-knappar med mm, inte som in en brygga på t.ex. MSI´s kort. Men nu är det så att på moderkortet finns en plats som heter Power on, vilken kontakt jag inte har. Jag har en som kallas Power sw som sitter på Anteclådan. Skall detta spela någon roll att jag kopplar Power SW till Power on. Kan man starta datorn enbart med en processor inkopplad, allstå bara få den att starta upp.
May 8, 2001
Du kan start den utan CPU också. Fläktarna borda iaf gå igång!
PS Koppla Power SW till Power On DS
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
January 25, 2002
Brukar alltid va lättas o hitta felet om du stoppar i del för del. Har du kopplat fläktarna på moderkortet el nätaggregatet? för låter ju skumt att inte de snurrar då måste det vara fel på nätaggregatet eller att du inte har tillräckligt stort Wattantal på aggregatet så att du inte kan köra allt
November 28, 2001
Tack för era svar.
Jag har provat att istället gå tvärt om, att successivt ta ut komponenter för att se om datorn går igång. Jag började med minnena mm. Men ingenting händer, den ger inget utslag. Man kan koppla fläkten både via FAN1 på moderkortet eller direkt till nätaggreaget. Har testat båda, men ingenting händer. Det ligger förvisso ström på moderkortet, vilket är den standby power som skall ligga där när datorn är avstängd och nätaggregatet kopplat till strömjacket.
Men att få igång datorn, alltså få allt att dra igång verkar inte gå. Jag börjar tro att nätaggregatet är defekt. Skall prova att tjuvkoppla det. För hade man kunnat starta datorn och det hade varit fel på tex processor, minnen eller moderkort hade i allafall fläktar och moderkort gett utslag på ströminjektioner.
January 11, 2002
On 2002-01-25 17:42, XZZ wrote:
Tack för era svar.
Jag har provat att istället gå tvärt om, att successivt ta ut komponenter för att se om datorn går igång. Jag började med minnena mm. Men ingenting händer, den ger inget utslag. Man kan koppla fläkten både via FAN1 på moderkortet eller direkt till nätaggreaget. Har testat båda, men ingenting händer. Det ligger förvisso ström på moderkortet, vilket är den standby power som skall ligga där när datorn är avstängd och nätaggregatet kopplat till strömjacket.
Men att få igång datorn, alltså få allt att dra igång verkar inte gå. Jag börjar tro att nätaggregatet är defekt. Skall prova att tjuvkoppla det. För hade man kunnat starta datorn och det hade varit fel på tex processor, minnen eller moderkort hade i allafall fläktar och moderkort gett utslag på ströminjektioner.
Hur många Crucial-minnen har du i..!
För mig fungerar det inte med 2 stickor utan jag kan bara få ett av mina Crucial att funka..
January 11, 2002
On 2002-01-25 17:42, XZZ wrote:
Tack för era svar.
Hur många Crucial-minnen har du i..!
För mig fungerar det inte med 2 stickor utan jag kan bara få ett av mina Crucial att funka..
March 29, 2001
April 1, 2001
Testa att starta datorn med bara nätagg, moderkort, ETT minne, processor och grafikkort.
Det spelar ingen roll vilket håll man har vänt polerna på atx switchen.
Säker på att det inte finns några inställningar som ska göras på moderkortet med byglar eller DIP switchar eller så?
En anledning som skulle kunna göra så att datorn inte startar är om något är kortslutet med chassit eller så. Jag har själv vart med om det och det tog ett tag innan jag fattade varför det inte hände ett skit :banghead:
June 28, 2001
Kan juh vara fel på någotav sakerna.
Antingen Nätagg, moderkort och cpu.
Dom tre kan ge felet att inga fläktar går igång överhuvudtaget. Men det kan iofs vara mer men mitt tips ligger på moderkortet.
Sedan att kortsluta med en skruvmejsel för att testa power knappen fungerar väldigt bra.
För det är just vad powerknappen gör.
2 Guest(s)