November 2, 2011
Sitter på ett Gigabyte GA-EP45-DS3LR (4 minnesplatser), med en C2Quad. Tänkte peta i såväl nya minnen som nytt grafikkort, samt Win7 64 bit (jag vet, lite sent...). Två frågor till kunniga forumister:
Är det värt att låta två äldre minnen (ddr2 med klockfrekvens 800 MHz) sitta kvar? (Dual Ch på moderkort, så två nya snabbare och två äldre långsammare...) Kommer de snabbare minnena att "klockas ner" till de äldres hastighet, eller är det detta Dual Ch åsidosätter?
/e
November 2, 2011
November 2, 2011
Ok. Spelar en hel del men inte online, och ska jag vara ärlig så ligger ju Skyrim och hägrar, förbeställt... Just nu sitter ett strömsnålt gammalt HD4770 i lådan och jag tror att jag vill få ut mer av den femte sagodelens visualitet än vad det kan prestera. Ligger liiite lågt med minnena tills jag ser hur ASUS 560TiTOP presterar tillsammans med 4Gb på mitt gamla moderkort. Tycker jag det borde bli vassare, så är ju inte ytterligare 4Gb någon stor kostnad. Tack för info! Försöker alltid vara jäkligt påläst på komponenter inför varje nybygge, men nu var det ett bra tag sedan...
March 10, 2003
Fast ddr2 i större moduler är väldigt dyrt. Kanske skall du kolla på vad en eventuell uppgradering av hela burken skulle kosta? Så du kan byta tiull en DDR3 plattform, Du kan ju alltid sälja dina gamla delar på blocket eller tradera för att få ut lite extra cash där.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 2, 2011
Yep. Har funderat så också. För stunden får det räcka med nytt grafikkort samt minnen, men framåt våren/sommaren blir det väl ett klassiskt "uppgraderingspaket" med MB, proc, och minnen. DDR3 säger du, ÄR de så mycket bättre än DDR2 då? Prestandamässigt kanske, men hur är förhållandet prestanda/pris? Kanske är annat svagaste länken då? Visst vill jag avnjuta liren som de är tänkt att köras, men jag jagar inte fps som mitt öga inte kan uppfatta.
December 7, 2009
Främst är ddr3 billigare, t ex 8 gb (2x4) 1600 cl9 för 400kr. DDR2 är både långsammare och mycket dyrare. Jag tror det är smart att hålla ut till våren då ivy bridge kommer, antingen köper du då billiga Sandy Bridge riggar som folk säljer begagnat eller så slår du till på ivy, som kommer bli riktigt bra 🙂
1 Guest(s)