Defragmentera Raid-0|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Defragmentera Raid-0
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 27, 2007 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte funderat på det så mkt och hoppas att slippa det, därför skriver jag här.
Vad händer när man defragmenterar en RAID-0-partition?
Hur BÖR man defragmentera en RAID-0-partition?
Finns det speciella program för det?
Eller känner alla program av sånt själv?

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1113736
January 27, 2007 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Windows ser dina RAID-0 diskar som en enda fysisk disk. Du gör alltså precis som vanligt vid partitionering/defragmentering. Raid kontrollen sköter fördelningen av blocken. Själv föredrar jag PerfectDisk.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1113814
January 27, 2007 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det så att raiden sköter vart blocken fördelas även vid "fejkRAID" som typ nvidias?

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1113840
January 28, 2007 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, Raidkontrollern fördelar blocken över diskarna (striping), så Windows ser bara en disk. Ex 2st 160GB diskar i RAID-0 blir en disk på 320GB i Windows.
Denna striping gör att det går snabbare, men samtidigt osäkrare. Går en av diskarna sönder så försvinner all information på båda diskarna.
RAID-1 (mirroring) skapar istället två identiska diskar, dvs den andra disken blir en ren backup kopia så du har i realiteten bara 160GB att använda.
Mer info:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Det finns naturligtvis dyrare och bättre RAID kontrollerkort att köpa (helst då PCI-E) än de som finns inbyggda i moderkortens chipset (ex. nForce). Men att kalla dem inbyggda för "fejkRAID" är att överdriva.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1113843
January 28, 2007 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

stege99, jag tror att Templar- mycket väl vet allt det där om RAID, men det han är orolig för och frågar om är hur datan hamnar vid en defragmentering, han undrar om det finns risk för att datan hamnar på en disk istället för att fördelas jämnt och fint på båda diskarna för att uppnå maximal prestanda. eller är jag helt ute och cyklar?

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1113854
January 28, 2007 - 4:06 am
sp_Permalink sp_Print

OK, då kan jag lugna honom med att säga att allt kommer att fördelas lika jämt och fint (50/50) som med all annan dataläsning/skrivning.
Det är snarare den mjukvara som man använder för att defragmentera som avgör hur bra prestandan blir, precis som med en enda fysisk hårddisk.
Där tycker jag att PerfectDisk gör det bästa jobbet. Inte för att Diskeeper och O&O är dåliga på något sätt.. 😎
Återigen, tänk på att Windows och all annan mjukvara på datorn bara ser en fysisk hårddisk. RAID kontrollern i sig är inte intelligent, utan fördelar bara blocken (utifrån den "stripe size" som man har bestämt) automatiskt.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1113857
January 28, 2007 - 7:05 am
sp_Permalink sp_Print

RAID kontrollern i sig är inte intelligent, utan fördelar bara blocken (utifrån den "stripe size" som man har bestämt) automatiskt.

Det var precis det jag ville höra, hoppas det gäller för halvt-mjukvaru-raids (läs nvidia) också.

UltimateDefrag använder jag o är grymt nöjd 🙂

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1113945
January 28, 2007 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är samma princip som gäller för alla RAID kontroller. Orsaken till att en del köper dyra separata kontrollers är samma sak som för ljudkorten och nätverkskorten. Allt detta finns ju redan inbyggt på moderkorten. Vill man däremot ha högre prestanda, stöd för fler enheter, bättre stabilitet/livslängd mm, så köper man ett separat RAID/ljud/nätverkskort mm.
Det är alltså ingen "halvmjukvaruvariant" på moderkorten. Det är hårdvara, bara det att alla drivrutinerna är inbakade i ett paket till respektive chipset, och de funktioner som stöds.

Bara att köra på med UltimateDefrag som vanligt. 🙂

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1113948
January 28, 2007 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, sweet 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 429
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL