June 18, 2001
Hur ska man bära sig åt för att defragmentera en hårddisk som man bara har 2% ledigt utrymme på? Windows vill att man ska ha 15%. Jag testade iofs att defragmentera när jag hade 10 av 40 GB ledigt... reultat...nada! Gjorde om proceduren 3 ggr och den var fortfarande lika fragmenterad. Huvudfrågan lyder: Är Microsoft dåliga på att göra program? Följdfråga: Klarar Partition Magic att defragmentera med så lite utrymme ledigt?
[ Detta Inlägg ändrades av: Jerry den 2001-10-24 18:23 ]
October 25, 2001
Ajaj, Passa dig för Norton Speeddisk om du har extremt lite utrymme kvar på disken! Vid defragmentering med norton så flyttas ofta informationen två ggr innan den hamnar på rätt plats, vilket innebär om du avbryter innan defragmenteringen är klar så har du en hårddisk som är 100% fragmenterad och tar
!!TID!! att defragmentera. Jag lyckades med detta på en 46GB IBM-disk som hade 500Mb (~1%) ledigt, och det är inte kul. Jag hade igång speeddisk i en vecka utan att använda datorn (iofs en p200, men ändå) men den hade bara kommit till 35% då sket jag i det. Jag testade också att sätta in disken i en P3-600 med win2k för att se om den kunde fixa det snabbare, men! win2k's defragmenterare pallade inte fragmenteringen utan låste sig! Min disk är lika fragmenterad idag och levererar ynkliga 2MB/sek pga. det... ska lägga över allt på en annan disk och formatera denna för att lösa det.
2 Guest(s)