Defragmentering med OO defrag gav 20% prestanda i vista|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Defragmentering med OO defrag gav 20% prestanda i vista
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 8, 2006 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag provkör Windows Vista tillsammans med XP och har kört windows prestandakontroll. Betyget blev en trea med ett genomsitt på 3,3.

Efter att i XP ha inspekterat Vistapartitionen och defragmenterat den i O&O defrag så blev betyget 4 med ett genomsnitt på 4,1

Starttiden sjönk från 4 minuter till 38 sekunder. (Från det att vista börjar ladda.)

Disken ansågs vara 72% fragmenterad med 11688 filer fragmenterade samt 603119 block av fragmenterade filer. Detta motsvar 51,9 block per fil.

Tyvärr går det inte att få bildbevis då vista fortfarande är beta och vissa buggar gör att det inte går att föra över bilder mellan systemen.

Datorn jag testade på är den med AMD Athlon 2500+ / 512 MB RAM samt 9600 grafikkort. I övrigt fungerar 3D-spel med samma prestanda som i XP. Dom flesta problemen är i huvudsak systembuggar som bromsar systemet samt att vissa grafiska effekter inte uppdateras rätt. Linjer etc "blir kvar" när man flyttar objekt tex.

Tänk dock på att defragmentera vista när du är klar med installationen annars så kan det ge prestandadafall...

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1076062
September 8, 2006 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan inte vid mitt liv förstå varför Microsoft använder ett filsystem som fragmenterar filerna så förbaskat snabbt och mycket. Det finns ingen anledning till det, speciellt inte nu när diskarna är så stora och det tar så lång tid att utföra defragmenteringen.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1076067
September 8, 2006 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

vad har du gjort?
mitt vista är igång och ahr laddat klart på mindre än minuten från att jag har tryckt på knappen :S
någon fragmentering har jag inte heller upplevt på min Vista partition

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1076188
September 9, 2006 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: vad har du gjort?
mitt vista är igång och ahr laddat klart på mindre än minuten från att jag har tryckt på knappen :S
någon fragmentering har jag inte heller upplevt på min Vista partition

Vart såg du det, Vistas egna defragmenterare anser att en disk med 80% fragmentering inte behöver defragmenteras, det är skilnad på windows-skräp och proffsprogram. Sedan kan det iof beror på hur stor partition man har. Min är på 48 GB för vista, din kanske är större.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1076445
September 10, 2006 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe, du menar att om Windows XP defragmenterare (vet att den inte är så bra) men om den säger att alla filer är intill liggande/ blå färg, att dom igentligen är fragmenterade?

min xp partition är 100GB och den jag har vista på är 198GB men fylld så att det är 6xxMB ledigt 😀 har iof inte kört Vista sedan den började klaga på att jag inte hade aktiverat den 🙂

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1076608
September 11, 2006 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Startade Vistas egna deff igår bara för att testa, dock så fanns det ingen status om vad den gjorde.

Bara "detta kan ta från några minuter till några timmar".

Så efter en stund fimpa jag det.

Tidigare har jag använt, hmm inte O&O utan vafan det nu heter, ähh kommer inte på det just nu.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 355
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL