April 24, 2001
Morsan & farsan har bredband via kabeltvnätet. Man kopplar in ett kabelmodem i jacket vid tvantennkontakten och en TP-kabel mellan kabelmodem och dator. Man måste även installera en specialversion av Explorer.
Går det att dela denna anslutning på två datorer genom att utrusta den ena med 2 nätverkskort och köra den som PROXY? Varför jag frågar är nämligen för att när jag installerade Opera (webläsaren ni vet) så lyckades jag inte surfa genom den, lade inte ner mera än 2 minuter på det pga tidsbrist men det gör mig lite orolig när webläsaren inte får kontakt med nätet trots att man kopplat upp som vanligt (genom att starta Explorer och få upp något litet "sessionsfönster"). Är det någon som vet hur skiten fungerar?
April 9, 2001
Jag har samma uppkoppling och jag tror det blir lite pula, du har ju ett dynamiskt IP "i väggen" och dina datorer behöver varsit liksom. Jag vet dock inte hur man löser detta "mjukvaruvägen".
Själv har jag en "D-Link DI-704 Cable/XDSL router/firewall", kostar under 2000 (jo, jag vet...det kostar lite pengar)
Den är helt suverän, den har 4 ingångar och kör DHCP så det är bara att plugga in datorerna mot den så får de ett varsit IP och du är redo att köra. Den har oxo inbyggd firewall och du kan göra en massa inställnigar genom att surfa in på 704'ans eget IP och ändra. Du kan givetvis köra datorerna mellan varandra som ett vanligt LAN oxo. Fungerar som en hub oxo, dvs du behöver inte ha den inkopplad mot kabelmodemet utan du kan bara köra LAN om du vill.
Det finns en lilleborsmodell (två ingångar) för runt 1500kr.
Jag äskar sånna hära "inteligenta" prylar, dvs när du knäpper på 704'an så snackar den med kabelmodemet och vet sedan allt den behäver.
När jag sedan installerade W2K så behövde jag inte göra någonting, min dator snackade med 704'an och ställde in rubbet själv, gateways etc, så det var bara att surfa på direkt.
-----------------
SYSTEM#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3 (Leadtek Winfast 64MB TV-out), Soundblaster PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB, Miro StudioDV.
SYSTEM#2: PIII 450, Abit BE6, 256MB, Matrox G400 MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta inlägg ändrat av carnail 2001-05-17 09:59 ]
March 20, 2001
Jaaa..det går att köra en datorn som proxy jag andväder själv en dator som proxy hemma.... Om du har windows 2000 så finns det en tjänst som heter internet delning under kontrollpanelen/tjänster tror jag.... Men om du har win98 så kan du ladda ner ett program som heter sygate.... finns nog på http://www.download.com sen är det bara att installera sygate som server på ena datorn och en som klient.... och sen måste du ställa in gateway och dns på klienten(det är ip:n som server datorn har). Lycka till.... : )
April 24, 2001
Tack för svaren. Följdfråga: jag kör ju redan W98 på båda och Winproxy v. ?.?, med modem, så jag vet att det fungerar men har inte provat med bredband än. IP-adresserna är väl inget problem, man sätter ju statiska adresser på nätverkskorten som är sammankopplade med en korsad TP-kabel och låter den för nätverkskortet som är kopplat till kabelnätmodemet vara dynamisk. Det är ju så man gör när man kör via modem (IP:n för modemet är ju dynamisk). Det borde väl fungera.
Rätta mig om jag är helt ute och cyklar.
March 20, 2001
On 2001-05-17 08:07, Micke O wrote:
Morsan & farsan har bredband via kabeltvnätet. Man kopplar in ett kabelmodem i jacket vid tvantennkontakten och en TP-kabel mellan kabelmodem och dator. Man måste även installera en specialversion av Explorer.Går det att dela denna anslutning på två datorer genom att utrusta den ena med 2 nätverkskort och köra den som PROXY? Varför jag frågar är nämligen för att när jag installerade Opera (webläsaren ni vet) så lyckades jag inte surfa genom den, lade inte ner mera än 2 minuter på det pga tidsbrist men det gör mig lite orolig när webläsaren inte får kontakt med nätet trots att man kopplat upp som vanligt (genom att starta Explorer och få upp något litet "sessionsfönster"). Är det någon som vet hur skiten fungerar?
Vad e detta för skit snack om att man måste installera deras IE skiva. det enda skiten gör är att låsa startsidan till http://10.0.0.6 eller DNS namnet kommer inte i håg va det va.
July 28, 2001
On 2001-05-17 12:00, Micke O wrote:
Tack för svaren. Följdfråga: jag kör ju redan W98 på båda och Winproxy v. ?.?, med modem, så jag vet att det fungerar men har inte provat med bredband än. IP-adresserna är väl inget problem, man sätter ju statiska adresser på nätverkskorten som är sammankopplade med en korsad TP-kabel och låter den för nätverkskortet som är kopplat till kabelnätmodemet vara dynamisk. Det är ju så man gör när man kör via modem (IP:n för modemet är ju dynamisk). Det borde väl fungera.Rätta mig om jag är helt ute och cyklar.
Ha 2st nätverkskort i den datorn som är ansluten till modemet & 1st i din dator koppla ihop dom med en korsad kabel, använd sen windows hemnätverksguide för att få i gång internetdelningen...
2 Guest(s)