Dela hårddisken|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dela hårddisken
Sorkess
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 11, 2001 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur delar (eller Partionerar tror jag det heter)?

Jag vet inte vad jag har för hårddisk...

virran
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 574
119299
December 11, 2001 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ifal du vill partionera så måste du formatera h-disken, sen kommer det att stå "tryck på C ifall du vill skapa en ny partision"

Caine
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 797
119305
December 11, 2001 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Behöver inte alls formatera.
Kan använda typ Partition Magic (ej rekommenderat av mig!!) eller Disk Druid.
Om du använder Fdisk så måste du formatera.

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
119315
December 11, 2001 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Dammit virran, du är ju bäst på att förklara! laugh

Om man inte kör med separat program som kostar pengar förlorar du all data på disken (vi uppmuntrar inte warezning i detta forum :grin:). Det kanske finns gratisprogram som kan partitionera om utan att förlora all data, men jag skulle inte riktigt lita på ett gratisprogram gjort av nån okänd kille..

Jättenogaförklaring(tm):

Om du kör Win9x eller Me (eller har startdiskett) ska du köra ett program som heter FDISK. Där kan du skapa och ta bort partitioner hur du vill. (läs noga vad som står där så du inte råkar göra fel).
För att dela upp en disk i två lika stora delar ser du till först att ta bort alla befintliga partitioner (förmodligen bara en).
Sen skapar du en Primär partition, och då frågar den dig om du vill använda allt ledigt utrymme, då svarar du NEJ.
Då skriver du in att du vill att den ska vara 50% av disken. Sen hoppar du tillbaks till huvudmenyn och väljer att du vill göra en partition Aktiv. Då väljer du den som du skapade nyss. Tillbaks till menyn, välj att skapa en Sekundär enhet, där väljer du storleken som redan står där, dvs resten av disken.
Det funkar så att du måste ha en (bara en) primär partition som är aktiv där du lägger operativsystemet (den vägrar starta nån annanstans). Utöver det kan du ha en sekundär partition (också bara en) som kan innehålla flera logiska enheter. Lite begränsat alltså.

Skapa sen en logisk enhet som du har samma storlek på. Klart! Nu är det bara att starta om och sen formatera båda enheterna.

Har du Windows NT, 2000 eller XP kan du partitionera med installationsskivan (det var det virran försökte förklara). Under installationen frågar den dig vart du vill lägga operativsystemet, där kan du också lägga till och ta bort partitioner som du vill. Här är det lite enklare att partitionera. Det är bara att skapa hur många partitioner man vill och hur man vill ha dom. Det är inte lika begränsat som i Win9x, men du förlorar ändå all data.

warrior
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
119444
December 11, 2001 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

ladda ner Partion Magic 7.0 de e skit lätt..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL