Dela upp HDD|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dela upp HDD
Plastpåsenn
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 4, 2007 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan

Har en 500 gb hårddisk som jag har en hel del grejer på. Nu är grejen den att jag hade tänkt dela upp min hdd så att jag har windows på den ena delen och alla mina andra viktiga grejer på den andra. Jag hade tänkt sätta i en 250 gb hdd i datorn och flytta över allt som jag skall ha på den nya delen och flytta över det igen när jag delat upp den. Men hur gör jag för att dela upp den? Går det ens att göra när jag redan installerat en massa på den?

EDIT: Hittade ett program som tydligen skulle fungera bra. PartitionMagic. Är det någon som vet hur det fungerar med så stora diskar som 500 gig? Är det här ett bra stabilt program? Hittade några sidor med folk som hade problem med detta, så är det någon som har använt det?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1141042
June 4, 2007 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du även skall använda en 250 GB disk så finns det flera metoder.

1. Om du använder Partition Magic kan du ändra storleken på partitioner så att dom blir en rekomenderad storlek. (64-256GB för windows räcker.)

2. Ett enklare alternativ är att du installerar 250GB-disken och sedan för över filerna till dena och sedan installerar om windows om det behövs.

3. Det bästa, och smidigaste sättet är annars att du installerar om windows på 250GB disken och sedan kopierar över dom filer som du garanterat vill spara från 500GB disken till en väl placerad mapp.

Töm därefter 500GB-disken helt och dela den eventuellt i flera partitioner. Kopiera sedan tillbaka dina filer från den mapp som du skapade på 250GB disken.

I detta fallet är det bästa att koppla bort 500GB disken under installation så att den inte påverkas av installationen. Därefter så ansluter du den igen.

I detta fall skall 250GB vara ansluten som Primary Master alternativt första SATA-disk.

Om du installerar om windows och innan installationen letar upp flerna wpa.dbl och wpa.bak och sparar undan dessa så slipper du återaktivera windows genom att du bara kopierar tillbaka dom till sin ursprungliga plats. Självklart krävs det att det är samma dator som dom kopierades ifrån som används.

Förutsättningarna för detta är att du använder windows XP då Partition Magic inte fungerar i Vista och jag inte vet om wpa.* finns i Windows Vista.

Partition Magic är förövrigt ett av dom bästa programmen och 500GB lär inte vara något problem. Kan själv köra det på min raid med 4x400GB stora diskar även i dosläge. Tyvärr gillar den inte vistapartitionerna, men med windows XP NTFS eller FAT32 är det inga problem att skapa en partition på 1TB i NTFS (FAT32 har ju begränsningar, men det är annat problem.)

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1141048
June 4, 2007 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har tvärs motsatt åsikt om partition magic, det är ett program vars existens borde förbjudas. Det finns ingen som helst anledning att använda partition magic. Det är mer regel än undantag att det kvaddar all data på disken, och oftast i samband med just storleksändring av partitioner.

Skulle man råka ha en 500-giggare och vill krympa partition 1 till 250 gig, och om det då ligger data kvar ovanför 250-gränsen, så försvinner det datat. Vill man vara säker på att datat finns kvar ska man göra fullständig backup av precis allt innan man kör PM, och då är det ju lika bra att redan från början sopa ren hela disken och lägga in partitionerna som man vill ha dem, UTAN partition magic.

Att dela upp en disk i flera partitioner under installationen av XP är mycket enkelt.
Precis efter licensavtalet accepterats kommer installern fråga var XP ska installeras.
Finns det redan partitioner där, ta bort alla.
När det inte finns någon partition kvar, tryck C för att skapa en och knappa sedan in önskad partitionsstorlek. Klart. Nu är det bara att installera. När allt sedan är installerat kan man inifrån diskhanteraren i XP välja att skapa den andra partitionen och formatera den.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1141049
June 4, 2007 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Moxica wrote: Jag har tvärs motsatt åsikt om partition magic, det är ett program vars existens borde förbjudas. Det finns ingen som helst anledning att använda partition magic. Det är mer regel än undantag att det kvaddar all data på disken, och oftast i samband med just storleksändring av partitioner.

Skulle man råka ha en 500-giggare och vill krympa partition 1 till 250 gig, och om det då ligger data kvar ovanför 250-gränsen, så försvinner det datat. Vill man vara säker på att datat finns kvar ska man göra fullständig backup av precis allt innan man kör PM, och då är det ju lika bra att redan från början sopa ren hela disken och lägga in partitionerna som man vill ha dem, UTAN partition magic.

Att dela upp en disk i flera partitioner under installationen av XP är mycket enkelt.
Precis efter licensavtalet accepterats kommer installern fråga var XP ska installeras.
Finns det redan partitioner där, ta bort alla.
När det inte finns någon partition kvar, tryck C för att skapa en och knappa sedan in önskad partitionsstorlek. Klart. Nu är det bara att installera. När allt sedan är installerat kan man inifrån diskhanteraren i XP välja att skapa den andra partitionen och formatera den.

Hur skulle det gå till att data försvann? Har aldrig lyckats att haverera data, förutom att dra ut strömkontakten eller att ett kraftigt elfel har inträffat. Däremot så ska man aldrig ha en partition fylld till mer än 90% då det inte finns något spelrum kvar för justering.
Sedan är det väl bäst att man kollar systemet för fel och ser till att man inte har fragmentering på diskarna.

Det du påstår kan egentligen jämföras med att hälla över sylt från en burk till en annan, det är inte storleken på burken som avgör utan mängden sylt som bestämmer hur stor den nya burken minst måste vara.

Det är ganska självklart att en partition inte kan vara minde än den mängd data man tar upp, men det är väl ganska självklart.

Plastpåsenn
Medlem
1141065
June 4, 2007 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm ok, tack för svaren, men det var lite så här jag tänkte göra. 250 gigs disken är nämligen en ide disk som jag inte gärna installerar windows på eftersom den kommer att dela sin ide kabel med min cd läsare. denna kommer endast användas för film m.m. Jag hade mer tänkt att föra över dom ca 230 gigs filmer jag har på min 500 gig till den för att vara säker på att de inte försvinner när jag gör en partipation på 500 disken. Sen när jag har delat upp den på kanske en 100 och en 365 (465 tillsammans) så hade jag tänkt börja fylla 365:an med grejer. Även senare hade jag tänkt kanske sätta in en till 500 disk. Men anledningen till att jag vill dela upp min stora disk är att jag vill kunna ha en liten del med bara windows som säkerhet.

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1141198
June 5, 2007 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

En disk går inte jämföra med en syltburk.
Vid skrivning till disken läggs datat in på så sätt att det är optimerat för snabb läsning, men efterhand uppstår fragmentering och datat kan hamna lite varstans på disken. Skulle detta vara en 500-giggare med en enda partition på, kan datat hamna i princip var som helst på disken. Datat kan hamna ovanför 250-gig området på disken även om man inte använder allt utrymme nedanför.
Kapar man nu bort de övre 250 av dessa 500 gig och gör en ny partition där, då måsta man först flytta undan den data som hör till partition 0 (ursprungliga), men som ligger ovanför 250-gig nivån, annars försvinner ju det datat. PM gör inte denna flytt, eller så klarar den inte av att göra det på korrekt sätt.
Partition magic kapar bara av partitionen, rakt av, och om det finns data i övre delen så kan vad som helst hända. Jag använder själv aldrig PM, men det är absolut inte ovanligt att de som gjort det kommer och frågar om råd hur de ska få tillbaka sin förlorade data, som de klåpigt nog inte gjorde backup på innan de satte igång att labba med partitionerna.

Plastpåsenn
Medlem
1141244
June 5, 2007 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

aa ok. Hmm jag känner lite att det är lite för riskabelt för mej att börja sätta igång med sånt här. tror jag hoppar över det och tar smällen när jag nu får virus eller nåt sånt 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL