January 13, 2001
Hur gör man för att slippa irq delning för grafikkortet och ljudkortet????
De delar på irq 11 och vägrar ändra.
Har provat att slita ut ljudkortet och sätta det på en annan plats - samma irq!!!
Har inaktiverat en com-porten för att frigöra en irq.
Det är de enda kort jag har i datorn.
Bör nämna att jag kör Win2k oxå.
April 18, 2001
April 9, 2001
Har samma "problem", har typ 6 enheter på IRQ7 i W2K, men Microsoft rekomenderar detta då ACPI är aktivt, det skall tom bli bättre.
Alla PCI kort som är ACPI kompatibla, kan sitta på samma IRQ utan några som helst problem, de skall (enligt MS) tom prestera "bättre" då (fritt översatt). Det är endast gammla kort som behöver ett unikt IRQ.
Har själv inga problem, och då har jag ljudkort, grafikkort, USB, RAID, NIC och nått mer på samma IRQ. Fullt ös!!!!!
-----------------
SYSTEM#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3 (Leadtek Winfast 64MB TV-out), Soundblaster PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB, Miro StudioDV.
SYSTEM#2: PIII 450, Abit BE6, 256MB, Matrox G400 MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta inlägg ändrat av carnail 2001-05-23 10:03 ]
January 8, 2001
Finns en grej i bios som heter "plug 'n play OS..." ställ den på "no" då har inte OS'et nån chans att röra irq'er.
för om när ni tittar på infoscreen precis innan boot så har med stor säkerhet era kort olika irq'er men wintendo slänger in dem på samma för att det är skoj...eller nåt.
April 18, 2001
January 13, 2001
Problem vet jag inte. Att spela verkar vara stabilt. Har inte hunnit så mycket ännu.
Men en grej som jag stör mig på är att när jag kör dxdiag så blir det nåt fel med directsound:
"Error: Problem getting extra sound info, result code =0x8878000a(The request failed because DirectSound resources, such as the priority level, were already in use by another caller.)
Tänkte att det kanske hörde ihop med irqdelningen.
Om annat kanske nån kan tipsa mig hur jag blir av med skiten. Ljudet fungerar annars bra, både i spel och win2k.
April 9, 2001
2001-05-23 12:27, skrev SpankMan:
Går att fimpa acpi utan att göra nåt i bios eller installera om. Man ändrar acpi drivisen i 2000 till microsoft standard. Sedan kommer den att vilja ha alla drivisar till samtliga enheter... reboota några ggr... och sen ska den va väck.
Hmm, själv blev det inte roligt när jag tog bort acpi'n rakt av...hehe, dumt drag av mig. Typ datorn toklåste sig och det var bara att starta om. Sen hittade den alla enheter igen, ihopbuntade på samma IRQ...men dock ett nytt IRQ. hehe!
EmineM: Har för mig att det ska gå att sätta någon form av prioritet för hu mycket varje PCI kort ska få härja på bussen (dvs du kan sätta om så att ditt ljudkort får större utrymme på bekostnad av andra enheter)
Vet dock inte om detta fins i w2k..någon annan som vet?
Fast det är nog inte det som är problemet. Kanske bara drivrutinerna, dvs dxdiag frågor om kortets speciella superfunktioner och får ett fel tillbaka, dvs dxdiag antog att ditt kort klarade av något som det inte gjorde, kanske nå 3dhardware sound eller a3d eller nått...
-----------------
SYSTEM#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3 (Leadtek Winfast 64MB TV-out), Soundblaster PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB, Miro StudioDV.
SYSTEM#2: PIII 450, Abit BE6, 256MB, Matrox G400 MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta inlägg ändrat av carnail 2001-05-24 13:51 ]
May 24, 2001
Det verkar inte vara några problem som helst att dela på IRQ i win2k... inte för mig iaf.
Jag har följande grejer på IRQ9:
* 3COM 905B nätverkskort
* en 3COM 905B till
* SBLive!(tm)
* Nvidia "Quadro" 😀
* SCSI-kort (Symbios 8100 chip)
* Vias USB par
* Vias andra USB par
* Promise ATA100 kontroller
2 Guest(s)