February 11, 2002
Alltså denna fråga börjar bli lite uttjatad men jag har inte hittat svar på den undran jag har!
Har 2 datorer hemma. Är det möjligt att dela en internetuppkoppling (HSB Bolina) med en switch? Någon som provat? Annars får man väl punga ut dubbelt så mycket pengar för en router/bredbandsdelare... surt sa räven!
Må väl alla!
May 9, 2001
Det hänger på hur många IP adresser du får från HSB Bolina. Jag har Bredbandsbolaget och får 5 IP adresser och jag kopplar bredbandet till Uplink porten på min switch och mina datorer till de andra portarna. Jag anväder endast "raka" kablar. Om du använder korskopplade kablar så fungerar det inte.
Om man kör dubbla nätverkskort i en dator och kör internetdelning på den så brukar det gå lite trögare.
Intel PIII 866MHz|ThermoEngine V60-4210 kylfläns|Intel E815EEA|512Mb PC133 RAM|1st IBM 30Gb 1st Seagate 60 Gb HD|CL GeForce 2 GTS|Plextor 16/10/40 brännare|SB Live Platinum|Win XP Pro Full och Win 2000 Pro|Chieftec DA-01B-D Dragon FullTower Black|9 fläkta
[ Detta Inlägg ändrades av: rsastin den 2002-02-15 12:15 ]
April 1, 2001
Denna frågan har dykt upp väldigt många gånger i forumet nu. Men jag ska ta det en gång till, och denna gången hur man lättast fixar biffen om man har Windows XP på datorn med internet anslutningen.
Se till att internet anslutningen fungerar som den ska på den datorn med Win XP.
Om man bara har 2 st datorer som ska dela på internetanslutningen så behöver man inte ha en hubb/switch. Då räcker det att ha 2 st nätverkskort i den datorn som har internetanslutningen från början och ett nätverkskort i den andra datorn som ska ta del av anslutningen.
Anledningen att man har 2 st nätverkskort i den datorn som har internetanslutningen är att man ska ta in t ex en ADSL anslutning i det ena nätverkskortet, medans man har det andra till det lokala nätverket. Så om man har modem så behövs bara modemet och ett nätverkskort i den datorn med anslutningen.
Dra en korsad TP kabel mellan nätverkskortet som inte används i datorn med internetanslutningen, till den andra datorn nätverkskort.
Det är viktigt att det är en korsad kabel, för det är det man ska använda om man kör mellan 2 datorer, eller mellan 2 hubbar osv.
Gå in i egenskaperna för internetanslutningen på den datorn med Windows XP, som har internet. Välj avancerat och bocka i delningen av anslutningen. I rutan som dyker upp när man trycker på OK väljer man JA.
I samma stund som man valde JA i den rutan aktiverades lite dolda saker på datorn, Så som DHCP server, DNS server osv. Detta behöver man inte bry sig om. Nätverkskortets IP adress ändras också till 192.168.0.1
Gå nu in på egenskaperna på nätverksanslutningen på den andra datorn, och välj automatisk konfigurering under egenskaperna för TCP/IP protokollet.
Starta om datorn. (Eller skriv "cmd" i kör fältet, och sedan "ipconfig /release" i fönstret. Skriv sedan "ipconfig /renew", och till sist "exit". Orkar man inte det går det precis lika bra att starta om datorn).
Nu ska det fungera att använda internet på den andra datorn också!
(Observera att den första datorn måste vara igång och ansluten till internet för att det ska funka på den andra)
Detta fungerar på samma sätt i Windows 2000.
Hoppas det hjälper litegrann, lycka till!
February 11, 2002
Wow!
Tusen tack för all hjälp! Verkligen uppskattat... Men det som jag vill komma ifrån är att man är tvungen att slå på den ena datorn för att kunna surfa från den andra! Det är lit omständigt om man är en bekväm person som jag .
Nåja än en gång tack för era tips o råd!
April 1, 2001
On 2002-02-15 14:09, massemannen wrote:
Wow!Tusen tack för all hjälp! Verkligen uppskattat... Men det som jag vill komma ifrån är att man är tvungen att slå på den ena datorn för att kunna surfa från den andra! Det är lit omständigt om man är en bekväm person som jag .
Nåja än en gång tack för era tips o råd!
Köp en svindyr router då!
April 1, 2001
On 2002-02-15 14:47, 69link wrote:
Iceman: Spara urlen till det här inlägget. Jag misstänker att frågan dyker upp igen inom snar framtid.
Jo, den gör ju det. Har skrivit det i några trådar vid det här laget.
Om det är något jag undrar över och misstänker att det har förekommit i forumet innan, så brukar jag använda sök-funktionen i forumet och då hittar man oftast en del intressanta saker Jag tycker fler ska använda den..
1 Guest(s)