January 18, 2002
Jag sitter med min nya dator en AMD x2 3800, MSI K9n Ultra, 2gb ram och sata 2 diskar.
Jag har ett stort problem utan att veta vad som är felet och utan att se några som helst samma symtom när datorn slocknar av sig själv.
Ibland kan datorn vara på hela dagen, utan att den slocknar och ibland kommer det hela tiden trotts att den har fått vila en stund.
Det är precis som någon drar ur strömsladden. Har kollat att alla kablar sitter.
Dock fungerar inte datorn fel fritt, trotts med ett uppdaterat WinXp Sp2 så krånglar senaste Zonelabs virusprogram samt MSI Live för att uppdatera senaste BIOS. det finns en nya men det programmet krånglar och det kommer nte upp att jag klicka för att uppdatera BIOS.
Enda sak jag kan notera gällande strömmen är fläkten (följde med cpn)för cpun ar att den var 3pin trotts att det står att man ska koppla in den i en 4pin kontakt aldelles bredvid.
Nättagg är ett godkänt för amd x2 plattform.
Enligt moderkortetsprogram är inte cpun överhettad.
Nån som har en susning? snälla behöver hjälp!
May 2, 2006
Vad har du för grafikkort resp. nätagg? Händer det bara vid belastning (dvs 3D, spel mm) eller även i vanlig 2D miljö? Även om om den visar att CPU:n inte är överhettad så kolla att CPU fläkten verkligen snurrar. AM2 och Intel 775 har 4-pins stift till CPU FAN men det funkar att sätta dit en 3-pins fläkt. Det viktiga är som sagt att fläkten går igång.
May 2, 2006
Kolla så RAM minnena sitter i rätt portar (kan även kolla dem med MemTest86). Kolla så att din DVD-RW drive är korrekt inkopplad och känns igen av BIOS (prova datorn utan att koppla in DVD-RW spelaren också).
Har du något program från Norton/Symantec (ex antivirus) så prova med det avinstallerat (eller uppdaterat). Skanna efter virus och spyware (Adaware och Spybot är exempel på gratisprogram för det senare).
Har du möjlighet så kolla resten av din konfiguration med annat nätagg och/eller DVD brännare. Skulle gissa att ev hårdvarufel kan ligga där. Hur gammalt är nätagget? NorthQ räknas väl inte direkt som de bästa/stabilaste nätaggen på marknaden.
Vilken benämning har ditt grafikkort (ex 6600GT, 7900GT osv)?
January 18, 2002
Nu hae datorn kommit in en ny fas och problemet kommer upp allt oftare. Trots att den har vilat en dag så slocknar den direkt efter 5min användning.
Jag kollade upp med RAM minnen, en satt fel så jag rättade till det med felet kvarstog.
Efter upprepade ggr med att den slocknade provade jag att enbart att logga in på windows och låta den stå för att se om nått hände. Efter men än 30min var den fortfarande på men så fort jag började öppna program så slocknade den.
Min fråga är använder datorn konstant samma ström när den står stilla och när man kör för fullt med den med massa program öppna? jag har fått känslan av när man surfar eller gör nått så dör den. (men konstigt nog kan jag använda Premiere ett bra tag utan att den dör) Jag har två diskar för att notera.
Nättagg är helt nytt av NorthQ 4775, 500w.
provade att koppla ur DVD brännaren men det hjälpte inte.
Kan det vara mjukvarufel? (tror jag minns att den slocknade en gång medan jag installerade windows)
October 30, 2005
Jag haft samma problem med min (nästan) man kunde ha min igång om man inte kollade på film eller lyssnade på musik t.ex. man kunde sätta igång downloads och liknande och låta den vara och den rebootade nästan aldrig. i mitt fall så var det ett väldigt enkelt klantigt fel, det satt en extra distans som var felmonterad och pressade mot baksidan av modoerkortet vilket resulterade i problemet så kolla igenom hela datorn och se till så att allt ser ut som det ska.
July 21, 2006
asusamdxp wrote: CPUn kommer upp i 49graders värme det är väl för mycket?
49 grader skulle jag inte säga att är mkt alls, antagligen är det som Elleshar säger att det är en distans på baksidan av moderkortet som sitter felplacerad, och därmed kortsluter moderkortet. Montera loss moderkortet och kolla vilka distanser som är monterade på plåten, är det några som inte passar i ett skruvhål, dvs de rör vid moderkortet när du sätter dit det, så ska du ta bort dem. De ser ut som små skruvar som sticker ut några mm från plåten, guldfärgade så de syns ganska lätt.
July 21, 2006
asusamdxp wrote: Jaså nu förstår jag vad du menar, altså måste jag fäste en skruv i moderkortet där de sitter en distans? annars kan dte kortsluta moderkortet?
Menar du att ditt moderkort inte är fastskruvat överhuvudtaget?!?!?
Plocka bort moderkortet ur chassit, kolla så att de distanser som behövs sitter på sin plats och är ordentligt fastskruvade, sedan placerar du moderkortet på sin plats i chassit, då ska skruvhålen som sitter på moderkortet hamna rakt på distanserna så att du kan skruva fast moderkortet så att det inte ramlar ur chassit o förstör dyra komponenter.
Hoppas det löser sig!
May 2, 2006
Två saker som jag funderar på.
1) CPun på 49 grader säger du. Om det är den temperaturen som du har i vanlig Windows 2D miljö utan att du belastar processorn något så är det helt klart för mycket för din typ av processor. Den bör aldrig överstiga 40 grader vid idle (tomgång). Har du haft på ett TUNT lager kylpasta vid fläktmonteringen. Är det standardfläkten (som medföljer) så kanske det finns en liten platta förmonterad på undersidan. Kolla då att fläkten är korrekt ditsatt. Obs! Tar du bort fläkten så bör du göra rent med ren alkohol eller liknade (ej whiskey ) och lägga på ny kylpasta (Arctic Silver 5 rekommenderas). Börja därför med att kolla så den är ordentligt fastsatt (dvs har ordentlig och jämn kontakt med processorn.
En kompis till mig hade liknande problem och hos honom berodde det på överhettning, då framförallt pga att chassiventilationen var för dålig. Kolla så att du har bra luftgenomströmning i chassit. Helst fläkt/ar fram som blåser in och fläkt/ar bak som blåser ut. Sitter din processorfläkt som den ska så vågar jag nästan svära på att den höga tempen beror på dålig chassiventilation.
Är de 49 graderna dock uppmätta under tung processor belastning så är de helt OK.
Den andra saken som jag tänkte på är återigen nätagget. Sweclockers hade nyligen en test på en rad nätaggregat, däribland ditt. Det sade tydligen poff och gick sönder när de belastade det för fullt. Länk till testet:
http://www.sweclockers.com/art.....038;page=1
Hade jag varit dig så hade jag först sett till så jag har bra chassiventilation och om felet kvarstod så hade jag skickat/lämnat tillbaka nättagget mot ett annat. Du har ju nytt så då gäller ju garantin.
Jag kan själv rekommendera det nätagg som blev Bäst i Test (Cooltek 600W). Det är det stabilaste nätagg jag någonsin haft och kostar bara ett par hundra mer än ditt.
Men börja med att kolla chassiventileringen som sagt...
January 18, 2002
49grader var vid när man inte gjorde nått på datorn. Jag har 2 diskar i min datorn extra fläktar och lådan står öppen och den slocknar så jag tror ej det är chassi ventilation
Jag spelade flight simulator igår över en timma (de spelet som drar mcyket datorkraft) och då hände det ingenting. i DOS under en bra stund uppdaterade jag BIOS på moderkortet.
Min fråga: drar datorn lika mycket ström beroende på vad man gör?
Om ja, så kan man stryka misstanken om att CPUn är överhettad och att det är nätagg som är fel på.
Kan det vara ett vrius eller mjukvarufel? har nån råkat ut för at datorn har slocknat för att det är fel på windows?
Om jag vill nu testa ett annat nättagg vad är det minsta i Watt som behövs för amd x2 plattformar?
May 2, 2006
Datorn drar mycket mer ström vid exempelvis spelande (3D) än den gör när du är i Windows (2D) mm. Tycker som sagt 49 grader låter mycket vid tomgång. Du ska inte behöva ha lådan öppen. Ladda ner Rivatuner och logga temperaturen under spelande (Välj Main-Customize-"Förstoringsglasset" i programmet).
http://www.guru3d.com/rivatuner/
Det kan även vara mjukvarufel. Är det t ex drivrutinskonflikter så brukar du få upp en blåskärm (BSOD-BlueScreenOfDeath) med vit text (i DOS läge) innan datorn startas om.
Känner du för det så backa upp allt viktigt och gör en ominstallation av Windows. Detta för att utesluta ev mjukvarufel.
Vilket nätagg beror på vad du har för grejer i datorn men jag hade inte rekommenderat under 500W i dagens läge för att vara någorlunda framtidssäkrad.
Du kunde spela i över 1 timme sa du. Är problemet borta nu?
49 grader i idle borde närma sig 65 graders gränsen för Amd X2 processorer vid spelande. Kolla med Rivatuner.
October 30, 2005
Om det är mjukvaru fel så kan du stäna av automatisk omstart i windows för att kunna se vad det är för fel när det uppstår. När datorn startar om sig så kommer det upp en blåskärm istället. Gör så här för att komma åt denna inställning:
Gå in i den här datorn högerklicka och ta egenskaper i rutan som kommer upp tar du sedan avancerat, under den fliken tar du inställningar för "start och återställning" och då kommer ytterligare ett fönster upp och i det ska du se till att ta bort bocken framför "starta om automatiskt" och när den är borta så klickar du bara på ok i det första fönstret och verkställ i det andra. Nu är du klar med det
(Ojdå tror jag ska uppsöka en lärare som kan hjälpa mig sätta några punkter
1 Guest(s)